تحریم‌های آمریکا مانعی در صادرات گاز ایجاد نمی‌کند/ مصرف گاز در کشور بهینه نیست

معاون وزیر نفت در امور شرکت گاز، با تاکید براینکه تحریم‌ها مانعی برای صادرات گاز ایران ایجاد نمی‌کند، گفت: خوشبختانه ما صادرات گازمان را در ابعاد ال پی جی و گاز طبیعی انجام می‌دهیم و در این زمینه هم مشکلی وجود ندارد و به وجود نخواهد آمد.

حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت در امور شرکت گاز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، در پاسخ به این سوال که آیا با تشدید تحریم‌های جدید آمریکا این امکان وجود دارد که صادرات گاز با مشکل مواجه شود، اظهار کرد: گاز یک موضوعی است که به هیچ عنوان بحث تحریم نمی تواند در آن ورود پیدا کند، علت آن این است که گاز خود به خود یک بحث زیست محیطی جهانی است.

او تصریح کرد: هم اکنون در دنیا نیروگاه‌ها، سوخت دوم میان تقطیر زغال سنگ را به گاز تبدیل می‌کنند تا سبب آلودگی محیط زیست نشوند؛ بنابراین تحریم‌هایی که ترامپ اعلام می کند هیچ ارتباطی به صادرات گاز طبیعی ندارد و ما خوشبختانه صادرات گاز طبیعی مان طبق روال گذشته در حال انجام است.

عراقی با تاکید براینکه تحریم‌ها مانعی بر صادرات گاز ایران ایجاد نمی‌کند، افزود: خوشبختانه ما صادرات گازمان را در ابعاد ال پی جی و گاز طبیعی انجام می‌دهیم و در این زمینه هم مشکلی وجود ندارد و به وجود نخواهد آمد. ما راه‌های مختلفی را داریم که این راه ها را قبلا هم تجربه کردیم.

او در خصوص میزان صادرات گاز گفت: طبق تعهداتی که شرکت ملی گاز ایران به مشتریان خود دارد، حدود 30 میلیون مترمکعب گاز به ترکیه و 42 میلیون مترمکعب به عراق صادر می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در ادامه گفت: هم‌اکنون تقریبا تمام نیروگاه های کشور با تمام ظرفیت‌شان از گاز طبیعی استفاده می‌کنند به جزء دو نیروگاه سیستان و بلوچستان که خط انتقال آنها وصل نشده است. خوشبختانه طبق برنامه‌ریزی که امسال برای نیروگاه ها صورت گرفته؛ چیزی حدود 70 میلیارد مترمکعب در سال است. یعنی حدود 8 درصد سوخت مصرفی نیروگاه ها گاز طبیعی است.

بهره‌برداری از خط ششم سراسری با حضور رئیس جمهور ظرف دو ماه آینده

او تاکید کرد: بدون استثنا تمام نیروگاه از گاز طبیعی استفاده می کنند و مشکلی از نظر تامین گاز نداریم به طوری که تولیدات پارس جنوبی به نوبه خود وارد مدار تولید می شود؛ امیدوارم طی دو ماه آینده شاهد افتتاح رسمی خط ششم سراسری انتقال گاز توسط ریاست جمهوری باشیم. اگرچه هم اکنون از این خط استفاده می‌کنیم و عملا به صورت رسمی افتتاح نشده است.

معاون وزیر نفت در امور شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: خط انتقال ششم سراسری روزانه 100 میلیون مترمکعب گاز را به شبکه سراسری انتقال می‌دهد. همچنین خط نهم را نیز برای پایداری گاز شروع کردیم، امیدوارم تا زمستان بخشی از خط نهم وارد مدار شود.

او افزود: وظفیه ما این است که گاز پایدار را برای مردم، صنایع، صنعتگران و کشاورزان مهیا کنیم. مصرف گاز در کشور هر چقدر تولید می شود به همان اندازه هم به مصرف می رسد؛ بنابراین در صورت مازاد آنرا به چاه‌های گاز تزریق می‌کنیم.

عراقی یادآور شد: آنچه که در پارس جنوبی تولید می شود به مصرف( سوخت نیروگاه، تولید پتروشیمی و صنعت یا ذخیره سازی برای زمستان یا برای تزریق چاه‌های گاز) می رسد.

مصرف گاز در کشور بهینه نیست

او با اشاره به اینکه مصرف گاز در کشور بهینه نیست، اظهار داشت: متاسفانه مصرف نه در صنایع نه در ادارات دولتی و نه در منازل بهینه نیست؛ نهضت بعدی ما باید بهینه سازی مصرف گاز در کشور باشد. با توجه به توانمندی و بودجه ریزی که در کشور وجود دارد ما به رئیس جمهور قول دادیم، هر روز 10 روستا را گاز رسانی کنیم تا به امروز به قولمان وفا کردیم امیدوارم هیچ اتفاقی رخ ندهد که منابعمان محدود شود.

او در پایان مصرف گاز روزانه نیروگاه‌ها در کشور را حدود 285 میلیون متر مکعب اعلام کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 963865

وب گردی

وب گردی