ادعای سازمان ملل در مورد کمک کره شمالی به سوریه و یمن

خبرگزاری رویترز طی یک گزارش محرمانه از سازمان ملل اعلام کرد که کره شمالی برنامه های موشکی و اتمی خود را متوقف نکرده و به یمن و سوریه کمک می کند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، طی گزارش محرمانه 149 صفحه ای که توسط سازمان ملل متحد منتشر شده است، برنامه موشکی و اتمی کره شمالی متوقف نشده و در حال کمک به سوریه و یمن می باشد.

در این گزارش ۱۴۹ صفحه‌ای آمده است: «کره شمالی برنامه‌های اتمی و موشکی خود را متوقف نکرده و به تخطی از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل در افزایش نقل و انتقال‌های غیرقانونی و گسترده محصولات نفتی از طریق کشتی، نقل و انتقال زغال سنگ در دریا و فروش سلاح به مجموعه کشورهای آفریقایی و نیز حوثی ها ادامه داده است.

این گزارش که در ساعات پایانی شب گذشته به کمیته تحریم‌های کره‌شمالی در شورای امنیت ارائه شده، از سوی کارشناسان ناظر بر تحریم‌های سازمان ملل تهیه شده است.

هیات کره‌ شمالی در سازمان ملل هنوز به این گزارش واکنشی نشان نداده است.

در گزارش سازمان ملل همچنین ادعا شده که کره شمالی به صورت نظامی با سوریه همکاری دارد و تلاش کرده تا به حوثی‌های یمنی سلاح بفروشد.

کارشناسان مدعی‌اند، همکاری ممنوع شده نظامی با سوریه بدون تردید ادامه دارد. آن ها می‌گویند تکنسین‌های کره شمالی در جریان سفر سال ۲۰۱۱، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ خود به سوریه در برنامه موشک بالستیک و سایر فعالیت‌های ممنوعه در این کشور دخیل بودند.

در ادامه گزارش سازمان ملل همچنین ادعا شده که کارشناسان در حال بررسی اقدامات از سوی وزارت تجهیزات و توسعه تجارت ارتش کره شمالی در تامین تسلیحات متعارف و موشک بالستیک برای گروه حوثی‌های یمن هستند.

براساس این گزارش همچنین آمده که یک کشور که نامی از آن برده نشده، نامه‌ای را در تاریخ ۱۳ ژوئیه ۲۰۱۶ از رهبر حوثی‌ها به کارشناسان نشان داده که در آن رهبر حوثی‌ها از مقام‌های کره شمالی دعوت کرده تا به یمن بروند و درباره انتقال تکنولوژی و سایر موارد مربوط به منافع مشترک صحبت کنند.

پیونگ یانگ با صادرات بیش از ۱۰۰ میلیون دلار کالا در بازه زمانی اکتبر ۲۰۱۷ تا مارس ۲۰۱۸ به چین، غنا، هندوستان، مکزیک، سریلانکا، تایلند، ترکیه و اوروگوئه اقدام به نقض ممنوعیت بر منسوجات کرده است.

این گزارش در حالی منتشر شده که چین و روسیه گفته‌اند که شورای امنیت سازمان ملل به دنبال کاهش تحریم‌ها علیه کره شمالی هستند.

آمریکا و سایر کشورهای عضو شورای امنیت اعلام کرده‌اند تا زمانی که از سوی کره شمالی اقدامی مناسب نبینند، تحریم‌ها را برنمی‌دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 963868

وب گردی

وب گردی