نکات طلایی در انتخاب رشته کنکور 97

امسال با توجه به اینکه ظرفیت دانشگاه فرهنگیان افزایش پیدا کرده و 30 هزار نفر پذیرش دارد فرصت بسیار خوبی است برای داوطلبان گروه علوم انسانی و ریاضی که از این افزایش ظرفیت برای حضور در این دانشگاه استفاده کنند که قطعا به لحاظ شغلی هم، آینده تضمین شده تری دارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، انتخاب رشته یکی از مهم ترین مراحل زندگی هر فرد و آخرین قدم در فرآیند ورود دانش‌آموزان به دانشگاه است و چون نتیجه تمام زحمات یک دانش آموز به این مرحله حساس متصل است از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به عبارت دیگر یک انتخاب غلط می‌تواند زحمات چندین ساله داوطلب را بر باد دهد. از سوی دیگر یک انتخاب مناسب به همان اندازه می‌تواند داوطلب را به رشته‎ای که به آن علاقمند است برساند و این نهایتا منجر به رضایت شغلی، اشتغال هدفمند، کاهش نرخ بیکاری و افزایش بهره وری شغلی در جامعه خواهد شد.
دقت داشته باشید که یک رشته خاص به تنهایی نه خوب است و نه بد! چرا که اگر کسی که به آن رشته علاقه مند است و استعداد ادامه آن را دارد، به مطالعه آن بپردازد نتیجه کار مناسب خواهد بود و عدم علاقه به پرمخاطب‎ترین رشته‎ها هم یک نیروی کارآمد در آن رشته تربیت نخواهد کرد.

مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری 97

داوطلبان در مرحله انتخاب رشته کنکور سراسری 97 امکان انتخاب 150 کد رشته محل را خواهند داشت. در ضمن به خاطر داشته باشید که پس از انجام انتخاب رشته کنکور سراسری از دریافت کد 15 رقمی که به منظور تکمیل مرحله انتخاب رشته کنکور سراسری است، غافل نشوید. در وهله اول از عوامل مهم در انتخاب رشته کنکور، در نظر گرفتن میزان علاقه شما داوطلبان به رشته محل ها و همچنین آینده شغلی آن است. بنابراین سعی کنید در مرحله انتخاب رشته تمامی موارد تاثیرگذار در انتخاب رشته را بررسی کنید. پس از مطالعه دفترچه انتخاب رشته کنکور 97 و آگاهی از تمامی موارد مربوط به انتخاب رشته و نحوه قبولی در رشته ها، ظرفیت ها، کد رشته ها بدون در نظر گرفتن تراز و رتبه، رشته های مورد علاقه خود را جدا کنید و در دفترچه ای یادداشت کنید. رشته های خود را به 3 دسته انتخاب های خوشبینانه، انتخاب های معقولانه و انتخاب های بدبینانه تقسیم بندی کنید. پس از تقسیم بندی 20 درصد از کل رشته ها را در لیست انتخاب های خوشبینانه قرار دهید و سپس 50 درصد را در لیست انتخاب های معقولانه و 30 درصد هم در لیست انتخاب های بدبینانه قرار دهید. بر اساس اولویت علاقه شخصی رشته های اضافی را از لیست خود حذف کنید. در مورد رشته ها به خوبی تحقیق کنید و بازار کار و شرایط آنها را بسنجید تا در آینده دچار مشکل نشوید. در نهایت پس از انجام انتخاب رشته ویرایش و تغییرات نهایی، انتخاب های خود را انجام دهید.

بازار سیاه فضای مجازی برای انتخاب رشته

دلالان بازار سیاه فضای مجازی که این روزها در هر زمینه ای وجود دارد در شرایط پر تب و تاب انتخاب رشته وارد عمل شدند و با تبلیغات اغواکننده و رنگارنگ، داوطلبان کنکور را به سمت خود می کشند که یک جستجوی ساده در شبکه های مجازی گواه این ادعا است.

گشت و گذاری کوتاه در یکی از شبکه های اجتماعی که این روزها مخاطبان بالایی در میان جوانان دارد نشان از گسترده شدن تبلیغات در مورد انتخاب رشته آن هم به‌ طور تضمینی دارد، تبلیغاتی که نه می توان نشانی از مجوز آن یافت و نه می توان از نزدیک با مشاوران به اصطلاح مجرب از نزدیک آشنا شد.

بدیهی است چنین تبلیغات گسترده ای داوطلبان جوان و جویای نام را که این روزها فقط به دنبال قبولی در دانشگاهی مطرح و رشته تحصیلی آرمانی خود هستند، فریب می دهد که باید با هشدارهایی کارساز از اشتباه داوطلبان جلوگیری کرد.

امیدتان را به کل از دست ندهید

هرچند کسب رتبه در کنکور تاثیر بسزایی در انتخاب رشته دارد اما نباید در هر شرایطی امید را از دست داد بلکه باید با اتخاذ سیاست های منطقی شرایط موجود را به بهترین نحو ممکن به سود خود پیش برد و رعایت ترفندهایی برای این مهم ضروری است.

همواره بر اساس نمره و رتبه خود انتخاب رشته کنید چراکه انتظار بالای شما ممکن است باعث از دست دادن موقعیت های دیگر باشد که در آینده به راحتی نتوانید بدست آورید البته قبل از انتخاب رشته با خانواده و مشاوران آگاه مشورت کرده و با توجه به استعداد، توانایی، علاقه و شناخت خود، تصمیم آگاهانه بگیرید.

زمانی که مجاز به انتخاب رشته کنکور سراسری در هر یک از رشته های دانشگاه پیام نور یا غیرانتفاعی هستید، رشته های این دانشگاه را انتخاب کنید و در انتخاب خود برای تمامی دانشگاه ها شهرهای نزدیک را درنظر داشته باشید زیرا اولاً سهمیه اختصاص یافته برای شما بیشتر است و ثانیاً امکانات خوابگاهی در دانشگاه های شبانه وجود ندارد و با توجه به سهمیه‌بندی، استان و ناحیه شهر خود انتخاب رشته کنید زیرا تقریباً هفتاد درصد سهمیه اختصاص یافته به این مناطق مربوط به شما است.

در انتخاب رشته دقت کنید زیرا در صورت قبولی حتماً باید در آن رشته ادامه تحصیل دهید، در غیر این صورت به مدت یک سال از شرکت در کنکور سراسری محروم خواهید شد اما شانس خود را در انتخاب رشته های شبانه، غیرانتفاعی، پیام نور و نیمه حضوری امتحان کنید زیرا در صورت عدم ثبت نام و ادامه تحصیل در سال آینده از شرکت در کنکور سراسری محروم نخواهید ماند.

هرچند تمامی موارد برای انتخاب رشته کنکور سراسری به داوطلبان کمک می کند اما نباید فراموش کرد این مسائل صرفا جنبه مشاوره ای داشته و تصمیم گیرنده نهایی داوطلبانی هستند که قرار است با رشته تحصیلی مدت ها زندگی کنند، بنابراین باید به دور از احساسات و هیجانات محیطی این فرآیند انجام شود.

در همین خصوص دکتر علی سلیمی مشاور تحصیلی و برنامه ریزی در گفت و گو باخبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره نحوه صحیح انتخاب رشته در کنکور گفت: در درجه اول وقتی دانشجویی می خواهد رشته ای را انتخاب کند باید آینده شغلی آن رشته را در نظر بگیرد بعد از آن بحث توانایی و قدرت علمی است که داوطلب بر مبنای رتبه ای که کسب کرده می تواند ارزیابی کند که چقدر قدرت مانور و انتخاب دارد.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر بیشترین داوطلب در گروه علوم تجربی قرار دارد که البته داوطلبان این رشته اجازه ورود به رشته های انسانی و ریاضی را هم دارند، در واقع داوطلبان در هر گروهی که هستند باید تحقیق کنند که رشته های مناسبی را انتخاب کنند و نسبت به آن رشته و بازار کار آن آشنایی داشته باشند.

سلیمی در ادامه خاطر نشان کرد: امسال با توجه به اینکه ظرفیت دانشگاه فرهنگیان افزایش پیدا کرده و 30 هزار نفر پذیرش دارد فرصت بسیار خوبی است برای داوطلبان گروه علوم انسانی و ریاضی که از این افزایش ظرفیت برای حضور در این دانشگاه استفاده کنند و قطعا به لحاظ شغلی هم آینده تضمین شده تری دارند.

این مشاور تحصیلی متذکر شد: متاسفانه بعد از کنکور و در زمان انتخاب رشته یکسری از موسسات به وجود می آیند که هدفی جز سود جویی ندارند، در واقع داوطلبان باید دقت کنند در نحوه انتخاب رشته و مراکزی که مراجعه می کنند که با تحقیق و شناخت به سراغ مشاوران آگاه در این زمینه روند تا بتوانند به درستی انتخاب رشته کنند، در حال حاضر سازمان سنجش سامانه انتخاب رشته مجازی دارد و مراکز مشاوره مورد تایید آموزش پرورش که متعلق به آموزش و پرورش است از مراکز معتبر و مورد تایید برای ارائه مشاوره انتخاب رشته تحصیلی است.

توصیه هایی نهایی برای انتخاب رشته:

1- دقت شود به صورت ناخواسته، کد رشته های کاردانی قبل یا بین رشته های کارشناسی و یا دکتری حرفه ای درج نشوند.
2- دقت شود به صورت ناخواسته، کد رشته های کارشناسی قبل یا بین کد رشته های کارشناسی ارشد پیوسته و یا دکتری حرفه ای درج نشوند.
3- دقت شود به صورت ناخواسته، کد رشته های مربوط به دانشگاههای واقع در شهرهایی که مورد نظر نیست، قبل یا بین کد رشته های مورد علاقه درج نشوند.
4- دقت شود در صورتی که اولویت، انتخاب رشته های دلخواه روزانه است، به صورت ناخواسته، کد رشته های دوره شبانه، دانشگاه پیام نور، دوره های نیمه حضوری و موسسات غیر انتفاعی قبل یا بین کد رشته های روزانه درج نشوند.
5- پر کردن صحیح و با دقت فرم انتخاب رشته اینترنتی: پس از زحمات فراوانی که داوطلب متحمل می شود و به انتخاب رشته مبادرت می ورزد لازم است هنگام پر کردن فرم انتخاب رشته در مرتب کردن و وارد کردن کد رشته های مورد علاقه در فرم انتخاب رشته اینترنتی، دقت کافی به عمل آید. بی دقتی و نوشتن کدهای نادرست ممکن است به پذیرش فرد در رشته هایی منجر شود که به هیچ وجه مورد نظرش نبوده است. به هنگام ثبت نام اینترنتی دقت لازم را به عمل آورید و در پایان از روی فرم انتخاب رشته خود پرینت تهیه کنید.
6- عدم انتخاب تصادفی رشته های تحصیلی و دانشگاه های محل تحصیل: توصیه می شود هرگز به طور تصادفی انتخاب رشته نکنید. زیرا در صورت قبولی در رشته هایی که به آن علاقه ندارید، مجبورید در آن رشته ادامه تحصیل دهید یا باید یک سال محرومیت از شرکت در آزمون سراسری را بپذیرید.

انتهای پیام/

کد خبر: 963937

وب گردی

وب گردی