حزب الله پس از جنگ در سوریه باقی خواهد ماند

مرکز مطالعات امنیت ملی اسرائیل در پژوهشی تاکید می کند که حزب الله لبنان پس از پایان یافتن جنگ سوریه برای ایجاد جبهه ای دیگر جهت تاثیر گذاری بر افکار عمومی اسرائیل در سوریه باقی خواهد ماند و یا این که با حضور محدودش به ایجاد عمق استراتژیک و عملیاتی برای خود در این کشور اقدام خواهد کرد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، مرکز مطالعات امنیت ملی اسرائیل وابسته به دانشگاه تل آویو، طی یک پژوهش اعلام کرد که حزب الله لبنان از ابتدای تاسیس، از جنگ روانی برای آگاه سازی به عنوان یک سلاح در جنگ علیه اسرائیل استفاده کرده است. همچنین از ابتدای مشارکت خود در جنگ سوریه اقدام به جنگ روانی و آگاه سازی افکار عمومی در دو جبهه کرده است، اول در مواجهه با افکار عمومی داخلی لبنان و دیگری در برخورد با افکار عمومی ساکنان اراضی اشغالی.

این مرکز در پژوهش خود افزود: امروز که بشار اسد بر بیشتر اراضی سوریه تسلط کامل پیدا کرده، امکان آن وجود دارد که نیروهای حزب الله در این کشور باقی مانده و به ایجاد جبهه دوم علیه اسرائیل بپردازند و یا این که با ادامه حضور محدود خود در سوریه، به ایجاد عمقی استراتژیک و عملیاتی برای خود اقدام کند.

به هر حال این پژوهش بیانگر آن است که حزب الله برنامه ای را برای افزایش آگاهی افکار عمومی لبنان آماده می کند و دلایل مشارکت ادامه دار خود در جنگ سوریه را برای مردم این کشور توضیح خواهد داد که انجام این اقدام می تواند خطراتی را برای لبنان از سوی اسرائیل در پی داشته باشد. همزمان، این پژوهش تاکید می کند که حزب‌ الله ناچار به تدوین طرحی برای جنگ روانی در قبال پیام های بازدارنده و تبلیغاتی اسرائیل خواهد بود که تل آویو در خصوص حضور حزب الله در سوریه و روند انتقال سلاح به لبنان برای مردم لبنان ارسال خواهد کرد.

در این پژوهش می خوانیم هنگامی که حزب الله در ابتدا یک سازمان کوچک بود، فعالیت های اصلی آن در عرصه نظامی تمرکز داشته و از جنگ روانی برای افزایش بُرد تبلیغاتی نتایج عملیات های خود به صورت گسترده استفاده می کرد اما با گذشت زمان حزب الله سازمانی چند بُعدی شده که دارای سلاح سیاسی، اقتصادی، دینی، تبلیغاتی و نظامی قدرتمندی گردیده است.
در بخش دیگری از این پژوهش آمده است: حزب الله در کنار پیشرفت نظامی نسبت به بهبود امکانات خود برای جنگ روانی که باعث افزایش قابلیت های عملیاتی آن می شود، اقدام کرده و با قرار دادن محدودیت‌ هایی برای آن، اقدام علیه این جنبه از خود را بسیار مشکل کرده است. همچنین واحد های جنگ روانی حزب الله جهت آگاه سازی افکار عمومی پیام ‌هایی را با هدف دستیابی به حمایت از اقدامات خود به جوامع مختلف و متعدد و هدف خود ارسال می‌کند و در عین حال با اقدامات تبلیغاتی حملات رسانه ای علیه خود را دفع می کند؛ علاوه بر آن که حزب الله از جنگ روانی برای مقابله با دشمنان خود به ویژه اسرائیل استفاده می کند.
در بخش دیگری از این پژوهش آمده است: حزب الله برای توجیه ورود نظامی خود به سوریه، اقدام به آگاه سازی افکار عمومی داخلی لبنان و جلوگیری از انتقادات داخلی اقدام کرده است چرا که برخی جریان های داخلی در لبنان معتقدند حضور حزب الله در سوریه امنیت لبنان را به خطر انداخته است علاوه بر آن که ورود حزب الله به جنگ سوریه و انتقال مستمر سلاح به لبنان منجر به افزایش تنش ها با اسرائیل شده و نگرانی هایی را در خصوص این که انتقال اسلحه در نهایت به درگیری با اسرائیل منجر خواهد شد به وجود آورده است.

مرکز مطالعات امنیت ملی اسرائیل در بخش دیگری از پژوهش خود بیان می کند انتقادات زیادی علیه حزب ‌الله در خصوص ترجیح منافع سوریه و ایران بر منافع لبنان وجود دارد، اما سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان معتقد است ورود حزب الله به سوریه برای دفاع از لبنان بوده و برخی ادعاها مبنی بر این که اشغال سوریه توسط حزب الله تابع منافع منطقه بوده است را رد کرده و مشروع بودن مبارزه در سوریه برای دفاع از این کشور تاکید دارد و اعلام کرده است که حزب‌ الله تا زمانی که بشار اسد خواستار حضور این گروه در سوریه باشد از او حمایت می کند و منافع دیگری در سوریه ندارد.
علاوه بر آن سید حسن نصرالله تأکید دارد حضور حزب الله لبنان در سوریه موجب شکست تلاش گروه های جهادی سلفی که قصد نفوذ به سوریه را داشتند، شده و در پاسخ به انتقادات مطروحه در خصوص سهم حزب الله در لبنان، معادله پیشین را پیش کشیده مبنی بر این که ارتش لبنان امنیت داخل کشور را تامین کرده و حزب الله نیز از منافع خارجی لبنان از طریق مشارکت در جنگ موجود در سوریه حمایت می کند.

در بخش دیگری از این پژوهش آمده است: دبیر کل حزب الله در مواجهه با حملات اسرائیل به سوریه تلاش دارد این مساله را تبیین کند که حضور حزب الله لبنان در سوریه و فعالیت‌ های آن در این کشور کاملاً قانونی بوده اما دخالت اسرائیل در سوریه کاملاً غیرقانونی است و اسرائیل را حامی گروه های معارض در سوریه می داند. پس از حمله جنگنده‌ های اسرائیلی به فرودگاه نظامی تیفور و کشته شدن چندین ایرانی در این پایگاه، سید حسن نصرالله در یک سخنرانی، اسرائیل را مستقیماً خطاب قرار داد و گفت: باید بدانی که مرتکب خطایی تاریخی شده ای. اقدامی کاملاً احمقانه انجام دادی و با ایران به طور مستقیم درگیر شده ای. وی مجدداً اسرائیل را سست تر از خانه عنکبوت دانست و بار دیگر تهدید کرد جبهه داخلی اسرائیل آماده جنگ نیست. چه از جهت پناهگاه ها، زیرساخت‌ها و روحیه ساکنان اراضی اشغالی.


در پایان این پژوهش آمده است: سید حسن نصرالله در یکی از سخنرانی های خود مشارکت گسترده حزب الله در جنگ سوریه برای حمایت از نظام اسد را به عنوان یک استراتژی دفاعی طولانی مدت برای امنیت لبنان اعلام کرد و توجیه آن را دعوت رسمی از حزب الله برای ورود به سوریه از سوی رئیس جمهور قانونی این کشور دانست. در عین حال وی سخنگوی محور مقاومت ایران بوده که هدف آن جلوگیری از حمله اسرائیل به نظام اسد در سوریه می باشد که دائم تأکید دارد، حزب الله از قدرت لازم برای ضربه زدن به اسرائیل برخوردار است.

کد خبر: 963940

وب گردی

وب گردی