هزینه انتخاب رشته از 100 هزار تا 2 میلیون تومان؛ ناقابل!

این روزها با افزایش تب انتخاب رشته، بازار کار مشاوران تحصیلی و برخی موسسات حسابی سکه شده، مشاورانی که از 100 هزار تومان تا 2 میلیون تومان برای یک انتخاب رشته ناقابل دریافت می کنند!

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دهم مرداد ماه بود که نتایج اولیه آزمون سراسری سا ل97 روی سایت سازمان سنجش قرار گرفت. بسیاری از داوطلبان بلافاصله پس از دریافت کارنامه، به این موضوع فکر کرده اند که آیا می توانند در رشته مورد علاقه شان ادامه تحصیل دهند یا باید یک سال دیگر پشت کنکور بمانند و مطالعه کنند تا بتوانند به نتیجه مطلوبشان دست یابند.

چه از رتبه ای که کسب کرده اید راضی باشید، چه نباشید باید این مرحله را پشت سر بگذارید، انتخاب رشته را می گویم. ممکن است رتبه تان به اندازه کافی مناسب نباشد؛ اما می توانید با یک انتخاب رشته صحیح در رشته مورد علاقه تان، در شهر و یا استان خود به تحصیل بپردازید. برخی داوطلبان که رتبه خوبی داشته اند به دلیل انتخاب رشته اشتباه، نتوانستند در رشته و یا دانشگاه مورد نظرشان تحصیل کنند، پس اهمیت انتخاب رشته در آینده تان را دست کم نگیرید.

برخی از داوطلبان دقیقا می دانند، قصد دارند در چه رشته ای درس بخوانند، انتخاب رشته این افراد طبیعتا راحت تر خواهد بود؛ اما انتخاب رشته برای افرادی که هنوز نمی دانند به چه رشته ای علاقه دارند کمی سخت تر خواهد بود، این افراد باید در این بازه کوتاه، با رشته های مختلف آشنا شوند، بازار کار آن را بررسی کنند، در پایان باید این موارد را در نظر گرفته و ببیند فلان رشته با شخصیت و علایقشان هم خوانی دارد یا خیر.

طبیعی است که داوطلب باید در زمینه انتخاب رشته، راهنمایی های لازم را دریافت کند، این راهنمایی بر اساس انتخاب فرد می تواند از طریق اینترنت، مشورت والدین، صحبت با دانشجویان، استفاده از مشاوران تحصیلی یا نرم افزارهای مختلف صورت گیرد. تمامی این موارد را گفتم تا بحث را انتخاب رشته توسط مشاوران تحصیلی و مراکز و موسساتی را باز کنم که امروزه بازار کارشان حسابی سکه شده، مشاورانی که از 130 هزار تومان تا 2 میلیون تومان برای یک انتخاب رشته ناقابل دریافت می کنند!

انتخاب رشته یک ساعته 130 هزار تومان

یک دو روزی به نیمه مرداد ماه باقی مانده است، هوا به اندازه ای گرم است که پس از خارج شدن از هوای خنک مترو باید چند لحظه ای صبر کنید تا گرمای هوا برایتان عادی شود. اینجا خیابان انقلاب است، به سمت یکی از مراکز انتخاب رشته ای که نامش را در اینترنت پیدا کرده ام، می روم. مجبور می شوم نام کوچه مورد نظر را از چند نفری بپرسم تا به محل مورد نظر برسم. از پله ها بالا می روم، خانم حدودا 25 ساله در را باز می کند، می گویم همانی هستم که تلفنی آدرستان را پرسیدم، می خواهم شرایطتتان را برای انتخاب رشته بدانم. مرا به داخل دعوت می کند.

سالن انتظار مرکز مشاوره، هیچ تفاوتی با سالن انتظار پزشک ها ندارد، فقط صندلی های مرکز مشاوره تمیز و نو هستند، همچنین گلدان های بزرگ سالن، حس طراوت خاصی را به مراجعان القا می کند. 5 نفر در سالن نشسته اند، یک دختر و یک پسر به همراه مادرشان هستند، یک پسر هم تنها روی صندلی نشسته است، صندلی کنار او را انتخاب می کنم و می نشینم، روی صندلی خم شده و مشغول ورق زدن مجله است، حدودا 16-17 ساله به نظر می رسد. می پرسم: «برای مشاوره درباره انتخاب رشته آمده است؟» با تعجب نگاهی به من می اندازد و می گوید:« بله؛ اما فکر نمی کنید از سن و سال شما برای کنکور گذشته باشد؟!» از حاضر جوابی اش خنده ام می گیرد، می گویم: «برای خودم نیامده ام، برای برادرم اطلاعات می خواهم. اگر مایل هستی بگو که رتبه ات چند شد؟» سرش را پایین می اندازد و به کتونی های رنگی اش نگاه می کند، می گوید: «رتبه 1000 یا 50 هزار هیچ فرقی نمی کند؛ اگر درس خواندن را دوست نداشته باشی!»

از بقیه حرف هایش می فهمم که پدرش فوت کرده است، با موتور کار می کند و خرج خواهر دانشجویش را می دهد. سر درددلش باز شده، می گوید که هیچ علاقه ای به درس خواندن ندارد، ترجیح می دهد کار کند و به قول خودش پول به جیب بزند؛ اما به اصرار مادرش کنکور داده و حالا به این مرکز آمده تا به مادرش ثابت کند احتمال قبولی اش در دانشگاه دولتی صفر است. می گوید: « با اینکه می دانستم در دانشگاه های دولتی قبول نمی شوم، تنها دانشگاه های دولتی را انتخاب کردم.»

خانم منشی صدایم می کند، می گوید حدود سه ساعت دیگر زمان مشاوره ام است. فرمی را مقابلم می گذارد و می گوید آن را پر کنم. می گویم:« من مشاوره نمی خواهم، برای برادرم آمده ام که اطلاعات بگیرم، تا خودش خدمتتان برسد.» با بی حوصلگی جواب می دهد: « می توانستید تلفنی هم این موارد را بپرسید! بازه زمانی مشاوره دکتر از ساعت 8 شروع می شود و تا ساعت 6 بعدازظهر ادامه دارد، یک ساعت زمان مشاوره است، هزینه آن هم حدود 130 هزار تومان می شود.» می پرسم: «از نرم افزار خاصی استفاده می کنید.» می گوید: «بله؛ از نرم افزار سازمان سنجش استفاده می کنیم.» تا آن جایی که یادم می آید هزینه انتخاب رشته سازمان سنجش 6 هزار تومان بود، 124 هزار تومان باقی مانده، دقیقا هزینه چه مواردی خواهد شد؟!

300 تا 500 هزار تومان انتخاب رشته می کنیم

مرکز بعدی که به آن سر می زنیم، حوالی میدان رسالت است. زمانی که از خانم منشی درباره زمان و هزینه های انجام انتخاب رشته می پرسم، با لبخند جواب می دهند: «حدود نیم ساعت زمان می برد که خانم دکتر، برای هر فرد انتخاب رشته کند. هزینه این نیم ساعت حدود 60 هزار تومان می شود.» از استرس برادرم که در رشته علوم تجربی درس خوانده است می گویم، از اینکه با رشته ها آشنایی لازم را ندارد و هنوز نمی داند می خواهد چه رشته ای را انتخاب کند. با اطمینان خاطر می گوید: « نگران نباشید؛ ما از صفر تا صد کار را هم می توانیم انجام دهیم، ضمن معرفی رشته های مختلف، رشته هایی که در آن شانس قبولی بیشتری دارد را مشخص می کنیم و در زمینه بازار کار رشته مربوطه اطلاعات لازم را در اختیار داوطلب می گذاریم. همچنین امکان این را فراهم می کنیم که داوطلب با دانشجویان رشته مورد علاقه اش صحبت کند تا بداند این رشته به اندازه کافی با علایقش مطابقت دارد یا خیر.» از هزینه هایش می پرسم، در ابتدا از پاسخ دادن طفره می روند. اما با اصرار من می گوید هزینه انجام مشاوره از صفر تا صد حدود 300 تا 500 هزار تومان خواهد شد.»

یک دختر 18 ساله کنارم ایستاده است، گویی فهمیده است که تعجب کرده ام. از نحوه لباس پوشیدنش می توان حدس زد وضعیت مالی خوبی دارند، وارد بحث می شود و می گوید: « 500 هزار تومان که پولی نیست، من به یک مرکز مراجعه کردم که حدود 2 میلیون تومان برای انتخاب رشته تجربی دریافت می کرد، این مرکز مدعی بود تمامی خدماتش تضمینی هستند!»

سایت دیوار میهمان آگهی های مشاوره تحصیلی می شود

شاید باور کنید، شاید هم نه؛ اما سایت های خرید و فروش اجناس دست دوم این روزها پر شده است از آگهی های انتخاب رشته. افراد و مراکز مختلف در این مراکز مدعی هستند که در کار خود بهترین هستند و یا به صورت تضمینی خدمات خود را ارائه می دهند. با یکی از این افراد که مدعی است با هزینه ای بسیار پایین برای داوطلبان گروه تجربی انتخاب رشته می کند، تماس می گیرم. می پرسم: « از چه نرم افزاری استفاده می کنید؟» مکثی می کند و می گوید: «به نظر من استفاده از نرم افزار بیهوده است زیرا کنکور امسال با سال های گذشته بسیار متفاوت است.» از تفاوت هایش می پرسم. می گوید: «سهمیه ایثارگران در سهمیه اصلی لحاظ شده است، همچنین در سهمیه مناطق نیز دسته بندی شده است، این امر منجر شده است که رتبه افراد عادی تا حدودی افزایش پیدا کند.»

او ادامه می دهد: «از طرفی دیگر دانشگاه ها نیز رشته های جدیدی تاسیس کرده اند، کد رشته ها نیز دچار تغییراتی شده است. همچنین نحوه گزینش ها تفاوت کرده، باید تمامی این موارد در نظر گرفته شود.»

از نحوه انتخاب رشته سایر مراکز می پرسم. می گوید: «سایر مراکز و مشاوران، با اعتماد به نفس خاصی اطلاعات فرد را روی نرم افزار مورد نظرشان می نویسند و می گویند احتمال قبولی فرد در فلان رشته خاص بسیار کم است، این نرم افزارها به هیچ عنوان دقیق نیست، حتی نرم افزار انتخاب رشته سازمان مربوط به دوره قبل است و نمی توان تنها به آن اکتفا کرد، باید بر اساس تجربه انتخاب رشته را انجام داد، باید بدانیم که گزینش یک رشته خاص به چه صورتی است.»

از هزینه انجام انتخاب رشته می پرسم. می گوید: « من ابتدا روی سایت اعلام کردم 100 هزار تومان دریافت می کنم، پس از مدتی پیشیمان شدم؛ اما هزینه را تغییر نمی دادم.»

انتهای پیام/

کد خبر: 963993

وب گردی

وب گردی