زیباترین نگاه به حقوق زنان، در اسلام تعریف شده است

استاد دانشگاه آزاد واحد یادگار امام (ره) گفت: اسلام زن را ریحانه می داند و حقوق بسیاری برای زن قائل شده است، نگاه ارزشی به زن سبب بروز مساله ای چون حجاب شده است چیزی که در جوامع غربی دیده نمی شود.

دکتر اقلیمه نصیری سقرلو استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره) در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره زندگی پرفراز و نشیبش و جایگاه زنان در حقوق بشر اسلامی گفت: در سن 19 سالگی همسرم به شهادت رسید که شرایط سختی را پیش رو داشتم و یک فرزند پسر داشتم، فرزند دیگرم بعد از شهادت پدرش به دنیا آمد و بعد از بزرگ شدن فرزند اولم زمانی که به کلاس اول راهنمایی رفت با هم شروع کردیم به درس خواندن و با پشتکار و تلاش فراوان ادامه تحصیل دادم، به خاطر علاقه ای که به رشته حقوق داشتم وارد این رشته شدم.

وی افزود: در دوره کارشناسی با پسرم هم دوره بودم، بعد از آن در مقطع ارشد و دکتری در رشته حقوق جزا و جرم شناسی در دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی فارغ التحصیل شدم، در حال حاضر مقالات علمی و بین المللی فراوانی در زمینه حقوق زنان به چاپ رساندم.

این استاد دانشگاه آزاد واحد یادگار امام(ره) در ادامه درباره فعالیت کشورهای اسلامی در قوانین حقوق بشر خاطر نشان کرد: به علت نادیده گرفتن ابعاد معنوی و دینی انسان ­ها و تنها پرداختن به جنبه ­های صرف مادی و طبیعی حیات بشری در اعلامیه جهانی حقوق بشر، کشورهای اسلامی را بر آن داشت تا در چارچوب سازمان کنفرانس اسلامی قوانین و مقرراتی را برای ارائه قواعد صحیح حقوق بشر براساس شریعت اسلام تدوین و تصویب کنند.

نصیری تصریح کرد: اعلامیه اسلامی حقوق بشر تصریح می ­کند بر اساس شریعت اسلام، حقوق بشر ناشی از کرامت و ارزش ذاتی انسان است و امت اسلامی که خداوند آن را بهترین امت قرار داده است رسالتی جهانی دارد و اگرچه بشریت به پیشرفت ه­ای بسیاری در علوم مادی دست یافته است، اما نیاز مبرم به ایمان و معنویت برای حمایت از حقوق و تمدن خویش دارد.

وی خاطر نشان کرد: حق حیات، حق کرامت، حق تعلیم و تربیت، حق آزادی، حق مساوات در برابر حقوق و قوانین، اصول و حقوق پنجگانه ­ای است که در نظام حقوقی اسلام و غرب بر رعایت آنها تأکید شده است، لازم است ابتدا در جهان اسلام به انسان و کرامت انسانی احترام گذاشته شود و سپس دنیا به این باور برسد که انسان­ ها حرمت دارند و اعلامیه حقوق بشر اسلامی در احترام به کرامت انسانی و رعایت حقوق شهروندی الگو و مربی جهان باشد.

این استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر یاد آور شد: زیباترین نگاه به حقوق بشر خصوصا حقوق زنان و جایگاه آنان در اسلام مشخص شده است، اسلام زن را ریحانه می داند و حقوق بسیاری برای زن قائل شده است، نگاه ارزشی به زن سبب بروز مساله ای چون حجاب شده است چیزی که در جوامع غربی دیده نمی شود.

نصیری اظهار داشت: در واقع نگاه به زن در غرب، نگاه ابزاری است هر چند که در کشورهای غربی و اروپایی هم دانشمندان زن وجود دارند؛ اما آنچه که مسلم است حجاب برای زن مسلمان مصونیت و آزادی عمل بیشتری می آورد و زیر بنای استحکام خانواده است و امروز زنان ایرانی با داشتن حجاب در میادین مختلف علمی، ورزشی و هنری در جشنواره های جهانی و بین المللی حضور پیدا می کنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بعد از انقلاب اسلامی بیشترین حضور و فعالیت زنان را در عرصه های مختلف شاهدیم و بیشترین تعداد شرکت کنندگان در کنکور را زنان تشکیل می دهند و این یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای جمهوری اسلامی است، زنان جامعه ما در عرصه های مختلف مدیریتی و علمی از سکاندران قدرتمند نظام اسلامی هستند و این همان جایگاهی است که در سایه اجرای حقوق بشر اسلامی در کشور به اجرا درآمده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 964028

وب گردی

وب گردی