توسعه ورزش دانشگاهی کشور وضعیت مطلوبی ندارد

اساتید دانشگاه در مقاله ای عنوان کردند شاخص­ های توسعه ورزش دانشگاهی کشور تناسب مطلوبی با چشم انداز 1404 و برنامه های پنج ساله توسعه کشور ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز، ورزش دیگر تنها ابزاری صرف برای تفریح یا سرگرمی نیست. ابرقدرت های جهان، میلیاردها دلار هزینه می کنند تا در ورزش، حرفی برای گفتن داشته باشند چرا که قهرمانی های ورزشی، کارکردی فراتر از تصور دارد. ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با سرمایه گذاری های عظیم و توجه ویژه به مقوله ورزش، عناوین متعددی در رشته های مختلف کسب کرده و پرچم عزیز کشورمان بارها و بارها بالاتر از قدرت های جهانی به اهتزاز درآمده است. در این میان ورزش دانشگاهی، نقش بسیار مؤثری در تغذیه تیم های ملی دارد اما با توجه به گسترش تکنولوژی و تخصصی شدن علوم از جمله ورزش، توسعه ورزش دانشگاهی کشور می تواند در برنامه های کلان توسعه هم تأثیرگذار باشد.

چهار استاد دانشگاه شامل فریدون منافی، دکتری مدیریت ورزشی، رحیم رمضانی نژاد، استاد مدیریت ورزشی، حمیدرضا گوهررستمی، استادیار مدیریت ورزشی و صلاح دستوم، دانشجوی دکتری رشته مدیریت ورزشی در دانشگاه گیلان به تحلیل روند توسعه ورزش دانشگاهی ایران در برنامه های کلان اول تا پنجم توسعه پرداخته و نتایج تحقیقات خود را در مقاله ای پژوهشی با عنوان «تحلیل روند توسعه ورزش دانشگاهی ایران در برنامه‌های کلان اول تا پنجم توسعه» گردآوری کرده اند.

ورزش دانشگاهی در این مقاله، با روش شناسی مبتنی بر روش تحقیق توصیفی از نوع مطالعات تحلیل اسنادی، جامعه آماری شامل تمامی اسناد و گزارش های موجود و مرتبط با برنامه ها، رویدادها و اقدامات اداره کل تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورد بررسی قرار گرفته است. مولفه ها و شاخص های مورد نظر به صورت توصیفی بررسی و به صورت کیفی با برنامه ها و اهداف توسعه ورزش دانشگاهی تطبیق داده شده است. همچنین روند تغییرات برنامه های کلان توسعه ورزش دانشگاهی، بررسی و بر اساس چشم انداز 1404 تحلیل و تفسیر شده است.

نتایج تحقیقات این چهار محقق نشان داد تغییرات ساختاری و رشد برنامه های توسعه ورزش دانشگاهی با وجود تأکید در برنامه دوم و سوم توسعه، فقط در برنامه چهارم صورت گرفته است. همچنین نوع و سطح رویدادها و برنامه ها در برنامه های توسعه، رشد کمی نسبتاً مطلوبی داشته ولی ثبات و کیفیت پایین و تغییرات پیش بینی نشده زیادی داشته است. البته سطح پوشش دانشجویان در ورزش قهرمانی و همگانی، سرانه برنامه ها، امکانات و بودجه تا حد زیادی به اهداف تعیین شده دست یافته است.

ضمناً تاسیس فدارسیون ملی ورزش دانشگاهی، دبیرخانه مناطق ورزشی، تغییر رویکرد از ورزش قهرمانی به همگانی و برگزاری المپیادهای سطح ملی، مهم ترین ابعاد اثر گذار بر روند توسعه ورزش دانشگاهی بوده است. به طور کلی، شاخص­های توسعه ورزش دانشگاهی کشور تناسب مطلوبی با چشم انداز 1404 و برنامه های پنج ساله توسعه کشور ندارد.

این محققان و استادان دانشگاه پیشنهاد داده اند برنامه ها، ساختار و تشکیلات ورزش دانشگاهی کشور در حوزه های آموزشی، تفریحی، همگانی و قهرمانی دانشگاهی کشور بر اساس معیارها و واقعیت های جامعه دانشگاهی مورد بازبینی اساسی و طراحی نوین قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز، دانشگاه آزاد به عنوان یکی از نهادهای تأثیرگذار که تیم های ورزشی اش در رشته های مختلف مانند تکواندو، ووشو، بسکتبال، واترپلو، کاراته و ... عملکرد بسیار موفقی داشته اند و ورزشکاران مستعد زیادی را به تیم ملی تزریق کرده و در میادین بین المللی افتخارآفرینی کرده اند، می تواند به پیشبرد اهداف توسعه ورزش دانشگاهی در ایران، کمک شایانی کند.

طبیعتا انجام برنامه ریزی مناسب و استفاده از تجربیات موفق و امتحان پس داده مدیران دانشگاه آزاد می تواند، روند دستیابی به اهداف مورد نظر را تسریع کرده و توسعه کلان را دست یافتنی کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 964147

وب گردی

وب گردی