بازنده توقف روابط تجاری عربستان و کانادا کیست؟

تصمیم اخیر دولت عربستان مبنی بر توقف روابط تجاری و سرمایه گذاری با کشور کانادا می تواند مراودات تجاری بیش از یک میلیارد دلاری طرفین را تحت الشعاع قرار دهد، اما آمار و ارقام بیانگر آن است که کانادا در این میان از منافع بیشتری برخوردار است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روابط اقتصادی میان عربستان و کانادا از انواع مختلفی برخوردار بوده و حجم آن به بیش از یک میلیارد دلار می رسد اما پس از توقف روابط تجاری و سرمایه گذاری میان طرفین در پی بحران اخیر سیاسی و اخراج سفیر کانادا از ریاض کدام طرف از جهت اقتصادی متضرر خواهد شد؟

عربستان سعودی دیروز یکشنبه با صدور فرمان توقف روابط تجاری و سرمایه گذاری جدید با کانادا از فرصت های سرمایه گذاری شرکت های کانادایی در کشور خود جلوگیری کرد که حجم آن به 0.6 درصد از کل سرمایه گذاری های خارجی در این کشور می رسد.

عربستان پس از کشور امارات دومین وارد کننده بزرگ کالاهای کانادایی در خاورمیانه و شمال آفریقا محسوب می شود و ارزش کالاهای وارداتی عربستان از کانادا در سال 2017 به 1.12 میلیارد دلار بالغ گردیده است.

از این میزان تجارت میان دو کشور 879.8 میلیون دلار آن به نفع کشور کانادا بوده است و اطلاعات ارائه شده از سوی پایگاه اینترنتی ITC TRADE بیانگر آن است که صاردات عربستان به کانادا در سال گذشته میلادی تنها 89 میلیون دلار بوده و اما در مقابل 1.12 میلیارد دلار از کانادا واردات داشته است.

البته بعید به نظر می رسد که این تصمیم عربستان بر قرارداد خرید سلاح از کانادا که در سال 2014 امضا شده، تاثیری داشته باشد چرا که بیانیه صادر شده از سوی وزرات خارجه عربستان گویای این مطلب است و تصمیم جدید این کشور تنها از ایجاد روابط جدید جلوگیری می کند اما بر خرید سلاح از کانادا در آینده تاثیر خواهد گذاشت، عربستان از سال 1993 تاکنون حدود 17.5 میلیارد دلار سلاح خریداری کرده است.

ریاض و اوتاوا در فوریه سال 2014 قراردادی برای خرید سلاح به مدت 14 سال امضا کرده اند.

کد خبر: 964210

وب گردی

وب گردی