مذاکره همزمان با تحریم معنایی ندارد/ بسته جدید ارزی از هفته آینده اجرایی می شود

سخنان شب گذشته رئیس جمهور شامل محورهای مهمی از جمله افزایش نرخ دلار، مذاکره با آمریکا، تحریم و تورم بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، شب گذشته حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در برنامه زنده تلویزیونی شبکه یک سیما، به صورت زنده با مردم سخن گفت.

افزایش بی سابقه نرخ ارز و تورم افسار گسیخته ای که چند صباحی بلای جان مردم شده است اهمیت این گفت و گوی زنده رئیس جمهور را دو چندان کرده بود؛ رئیس جمهور در این برنامه محورهای مهمی از جمله موضوع تحریم های آمریکا، افزایش نرخ ارز، تورم، اشتغال و موضوع آب و برق را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد.

اولین مبنای مذاکره صداقت است

رئیس قوه مجریه در ابتدای سخنان خود با اشاره به موضوع پیشنهاد ترامپ برای مذاکره با ایران گفت: کسی که ادعا می‌کند و می‌گوید تمایل به مذاکره دارد مذاکره مبانی دارد. اولین مبنا صداقت است که باید دو طرف به صداقت باور داشته باشند و مذاکرات به نتیجه مورد نظر برسد. کسی که امروز ادعای مذاکره می‌کند کسی است که بدون مذاکره از تمام تعهدات بین‌المللی‌اش از پاریس تا تعهدات تجاری‌اش خارج شده است و مخاطب این حرف‌ها دولت ایران نیست که دولت ایران بخواهد جواب بدهد. آنها به ما خطاب نمی‌کنند در این مذاکره به دلیل اینکه آنها از نتیجه مذاکره خارج شدند و از پشت میز مذاکره خارج شدند و کسی که ادعای مذاکره می‌کند ابتدایش این است که نشان دهد واقعا می‌خواهد با مذاکره مسأله‌ای حل شود.

وی اظهار داشت: همزمان با تحریم مذاکره چه معنایی می‌خواهد داشته باشد؟ یعنی اگر کسی در برابر فردی که رقیب و دشمنش است اگر از چاقو استفاه می‌کند و چاقو را به بازوی طرف فرو می‌برد می‌گوید مذاکره کنیم و حرف بزنیم. پاسخ این است که اول باید چاقویش را درآورد و چاقویش را در جیبش بگذارد.

وی با بیان اینکه این آقای ترامپ است که از مذاکره خارج شده و به آن پشت کرده، تصریح کرد: کاری که آقای ترامپ انجام می‌دهد بر علیه ملت و منافع ملی ایران است؛ بنابراین اگر صداقتی وجود داشته باشد ایران همواره از مذاکرات استقبال کرده است.

امروز اروپا در برابر آمریکا ایستاده است

رئیس جمهور کشورمان در ادامه سخنان خود به نقش اروپا در جلوگیری از تحریم های آمریکا نیز اشاره داشت.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز اروپا روبروی آمریکا ایستاده است، خاطرنشان کرد: این در شرایطی است که اروپا همواره متحد آمریکا بوده است اما ما امروز در سراسر جهان تنها نیستیم و به جز چند کشور محدود همه حامی ایران هستند و ایران را به عنوان متعهدی که قابل اعتماد است می‌شناسند.

روحانی تاکید کرد: ما مهلتی که داده‌ایم بر این مبنا بوده که 1+4 یا 1+5 بتوانند این تحریم (فشار آمریکا) را جبران کند تا برجام حفظ شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا رفتار آنها قابل قبول بوده است، تصریح کرد:‌ از نظر سیاسی به نظر من سنگ تمام گذاشته‌اند یعنی موضع‌گیری‌ها،‌حرف‌ها و با وضع مقررات به صراحت کار آمریکا را غیرقابل قبول دانستند.

رئیس‌جمهور گفت: در هر صورت اروپایی‌ها باید برنامه‌ریزی کننند که چگونه می‌خواهند این کار را جبران کنند. البته قدم‌هایی در این زمینه برداشته‌اند و بنده نیز در سفری که به اروپا داشتم با آنها از نزدیک مذاکره کردم و همه این کشورها قول داده‌اند که به تحریم اعتنایی نکنند.

در تلاطم بازار ارز غیر از نقدینگی داخلی دسترسی ما به ارز مورد بحث است

با توجه به شرایط فعلی کشور، شاید مهم ترین بخش سخنرانی رئیس جمهور موضوع افزایش نرخ ارز و نقدینگی در داخل کشور است.

روحانی در این باره اظهار داشت: در ارتباط با تلاطم بازار ارز غیر از مسأله نقدینگی داخلی دسترسی ما به ارز مورد بحث است. ممکن است ما به اندازه کافی ارز داشته باشیم؛ اما دسترسی و روابط بانکی ما با دنیا یا مسأله ورود اسکناس، طلا و امثال آن به ایران ممکن است در شرایطی تغییر کند. اینها همه دست به دست هم می‌دهد همچنین توقعات و انتظاراتی که برای آینده وجود دارد و سایر عوامل ذکر شده برای شرایط جدید دست به دست هم می‌دهد.

روحانی خاطرنشان کرد:‌ در دولت یازدهم و سال اول دولت دوازدهم که آن را سپری می‌کنیم و در حال اتمام است روند کاری ما اینگونه بود که در ابتدای کار ارز کاهش پیدا می‌کرد و ما به دنبال چاره‌جویی برای جلوگیری از کاهش ارز بودیم. رئیس کل بانک مرکزی به مردم گفت که قیمت دلار 3 هزار تومان است و هرچه او می‌گفت دلار قیمتش کاهش پیدا می‌کرد و دلیل آن این بود که مردم به آینده امیدوار بودند. می‌دانستند که روابط ما با دنیا در حال بهبود است، سرمایه‌ها وارد کشور می‌شود، شرایط برای فعالیت‌های اقتصادی بهبود می‌یابد.

وی افزود: البته ما هم در مذاکراتی که داشتیم در طول مذاکرات برخی از منابع ارزی ما آزاد می‌شد هم در مذاکرات و توافقات موقت و هم در مذاکرات و توافقات بعدی ما ارزهای ما آزاد می‌شد و همه اینها دست به دست هم داده بود و این شرایط را به وجود آورده بود.

بسته جدید ارزی با بسته های گذشته تفاوت دارد

بسته جدید ارزی که اخیرا به منظور کنترل بازار ارز از سوی دولت طراحی شده است دارای ابعاد و زوایای فراوانی است.

رئیس جمهور در بخشی از سخنان خود به این بسته ارزی اشاره داشت و گفت: بسته جدید ارزی کاملاً با بسته گذشته دارای تفاوت‌های اساسی است در بسته گذشته بانک مرکزی بود که بار سنگینی را بر دوش داشت و می‌گفت متعهدم و همه ارزها را با یک قیمت قابل قبول و متعادل تأمین می‌کنم و از سوی دیگر شرایطی وجود داشت که رانت‌هایی ایجاد می‌شود و این مسئله مشکل درست کرده بود.

روحانی خاطرنشان کرد:‌ در شرایط جدید تعهد بانک مرکزی خیلی کمتر است. امروز بانک مرکزی ما برای کالاهای ضروری و اساسی از جمله مواد غذایی ضروری مردم و همچنین دارو و ملزومات پزشکی متعهد است که با قیمت متعادل و یا حتی قیمت ثابت ارز لازم را اختصاص دهد و دولت برای ثبات یارانه لازم در این باره تخصیص می‌دهد و وزارتخانه‌های مختلف همچون وزارت بهداشت، صنعت، کشاورزی توافقات‌شان را انجام دادند و عنوان کردند که فهرست‌ جدید کالاهای مورد نیازشان تا شب به بانک مرکزی اعلام می‌کنند و حتماً تا الان به بانک مرکزی اعلام شده است.

وی افزود: مردم باید اعتماد داشته باشند که نوسانات ارز تأثیری بر فهرست کالاهای ضروری وارداتی با ارز دولتی نخواهد داشت و با یک اعتماد و اطمینانی نسبت به آینده می‌توانند نگاه کنند.

رئیس جمهور اظهارداشت: من در جلسه هیأت دولت به وزرا گفتم که ارزی که برای کالاهای اساسی (4200تومان است) و از فردا اختصاص آن اجرایی می‌شود ادامه خواهد داشت و مردم باید بدانند که حداقل تا پایان فروردین سال آینده این نرخ 4200 تومان برای کالاهای اساسی تغییری نخواهد کرد و کالاهای اساسی در این بسته نیز بازتر از کالاهای اساسی مورد نظر مردم است، ما به عنوان نمونه حبوبات و مواد شوینده را نیز به کالاهای اساسی اضافه کردیم.

روحانی خاطرنشان کرد:‌ ارزی که داده می‌شود باید به صورت شفاف به مردم گفته شود که ارز 4200 تومانی به چه کسانی و چه شرکت‌هایی اختصاص داده شده و بنا است چه کالاهایی وارد کنند و قرار ما با همه وزرا این شده این ارز 4200 تومانی که در واقع یارانه‌ای است تا رسیدن به دست مصرف‌کننده همه بر روند کار نظارت کنند و همه دستگاه‌های نظارتی باید با هم همکاری داشته باشند تا کالاها با قیمت مورد نظر به دست مردم برسد تا خیال مردم نسبت به ضروریات زندگی راحت باشد.

عراق امن تر خواهد بود

رئیس جمهور کشورمان این گفت و گوی زنده تلویزیونی به مسائل منطقه ای نیز اشاره داشت و اظهار کرد: عراق امن‌تر خواهد بود و در مورد یمن هم عربستان و امارات به این نتیجه خواهند رسید که ادامه این فعالیت نظامی‌شان اثر ندارد و باید از راه سیاسی مسائل‌شان را حل کنند. به نظرم کل منطقه امنیتش در آینده بیشتر خواهد شد.ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال صلح بودیم امروز هم به دنبال صلح هستیم. هیچ وقت نه در دوران 40 ساله جمهوری اسلامی ایران و نه قبل از آن ایران آغاز کننده جنگ نبوده و همواره نگهدارنده صلح در منطقه بوده است. مخصوصا در این 40 سال اراده ما بر صلح، دوستی است و همینطور که قبلا در یک سخنرانی اعلام کردم با همسایگانمان روابط خوبی داریم و اگر روابطمان با یکی دو همسایه خوب نیست، ما آماده‌ایم برای اینکه این روابط را به یک روابط مناسب برگردانیم. از طرف ما مانعی وجود ندارد.

شاید یکی از نگرانی های این روهای مردم، ترس از وقوع جنگ در کشور و منطقه باشد.

حسن روحانی در بخشی از سخنان خود به این موضوع اشاره داشت و گفت: تا مردم و نیروهای مسلح ما در صحنه هستند به نظر من خطر جنگ و تجاوزی نسبت به ایران وجود ندارد. این وابسته به وحدت، اتحاد، یکپارچگی و انسجام درونی ماست. به نظرم مردم ما که باید از آنها سپاسگزاری کنم و می‌دانم امسال با مشکلات فراوانی روبرو بوده‌اند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: مگر می‌شود ما در جریان مشکلات مردم نباشیم، مردم به طور مداوم با تلفن با ریاست جمهوری در تماس هستند. با نامه در تماس هستند، وزرای ما مرتب به شهرها و استان‌های مختلف می‌روند، من وزرا و استاندارانی که با مردم در تماس هستند را مرتب می‌بینمشان،‌در فضای مجازی هم وقت می‌گذارم و نظرات مردم را می‌بینم. حتما از وضع مردم مطلع هستیم.

روحانی تصریح کرد: امسال مردم ما با فشار شدیدی مواجه بودند از یک طرف مشکل آب داشتیم که به خاطر خشکسالی بود در کنار آب مشکل برق پیدا کردیم چون نیروگاه‌های برقآبی ما دچار مشکل شد، در کنار آن مشکل محیط زیست داشتیم؛ در کنار آن مشکلات ارزی به وجود آمد و در بازار و زندگی مردم تاثیر گذاشت اما در عین حال مردم ما بسیار نجیب و صبوری هستند و مردمی هستند که می‌خواهند مشکلات با دست خودشان حل شود. این همه دنیا فشار روانی به وجود می‌آورد و تبلیغ می‌کند. همه رسانه‌ها و فضای مجازی جمع می‌شوند و می‌خواهند مشکل روانی به وجود آورند. مثلا یک روز را عنوان می‌کنند که همه مردم به خیابان بیایند و اغتشاش و اعتراض کنند. شما می‌بینید که مردم ما نمی‌آیند و فقط یک تعداد محدود ناچیزی می‌آیند. این نشان از صبر،‌تحمل و بیداری، هوشیاری و توجه مردم است.

می‌توانیم با شفافیت با فساد مبارزه کنیم

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه ما همه چیز را شفاف در اختیار مردم قرار دادیم، اظهار داشت: ما می‌توانیم با شفافیت با فساد مبارزه کنیم. امروز مبارزه با فساد یکی از پایه‌های اصلی‌اش شفافیت است و ما همه چیز را باید در اختیار مردم بگذاریم و مردم بدانند و نظارت کنند و باورمان شود که این کشور برای مردم است و با رای مردم است.

روحانی اظهار کرد: من معتقدم اصول قانون اساسی را به دقت اجرا و پیاده کنیم و من به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی بیش از گذشته آن را دنبال کنم و مردم ما بدانند پای صندوق آرای آزاد هستند که رای خود را به صندوق بیندازند هیچ وقت نظام ما صدمه نخواهد خورد اما اگر خدای ناکرده ببینند در جامعه با فساد برخورد نمی‌کنیم و تعارف می‌کنیم و در فساد خط قرمز داریم و این قوه و آن قوه برای ما فرق می‌کند و در انتخابات می‌خواهیم فرد یا حزب خاصی را حاکم کنیم،‌بله آن وقت معنی‌اش آن است که کسی بگوید این نظام با استحکام است یا تضعیف شده؟

وی اضافه کرد: ما اگر دموکراسی را تعمیق ببخشیم و حتی اگر در یک مسأله‌ای اختلاف نظر داریم و برایمان مهم است طبق اصل 59 قانون اساسی چرا پای صندوق‌های رای نیاییم و از آن استفاد نکنیم و به قول معروف به کمرش بیل خورده است. همه اینها بر اساس شرایطی است که در قانون اساسی آمده است و دولت باید لایحه دهد و مجلس آن را تایید و رهبری فرمان دهد. من کاری با آن ندارم اگر مسأله‌ای در سیاست داخلی، سیاست خارجی و فرهنگی است اشکالی ندارد،‌مسائل عادی را مجلس تصمیم می‌گیرد اما مسائل خیلی مهم اصل 59 برای ما پیش‌بینی کرده است. این برای تثبیت نظام است. اصل 59 قانون اساسی نظام را تثبیت می‌کند.

رئیس‌جمهور با اشاره به سفر اخیرشان به سوئیس بیان داشت: از رئیس‌جمهور سوئیس در مراسم ناهار سؤال می‌کردم شما چند همه پرسی در سال دارید و چقدر خرج می‌کنید و چرا، سوئیس برای مسائل جزئی هم همه پرسی می‌گذارد و اگر هزار امضا برای مسئله‌ای جمع شود صد هزار نفر برای موضوعی اگر امضا شود باید نظرسنجی کنند. آنها شرایط‌شان فرق می‌کند وکشور کوچک‌تری هستند.

روحانی اضافه کرد:‌ما هر مقدار به مردم تکیه کنیم و هر مقدار در کنار مردم باشیم و هر مقدار به مردم خدمت کنیم و در عمل نشان دهیم خادم مردم هستیم، نه با زبان؛ مردم ما هم اسلام هم کشور عزیزشان ایران، هم وحدت و هم انسجام و تمامیت ارضی را می‌خواهند اینها همان مردانی هستند که 8 سال برای شرف‌شان و استقلال کشورشان مقاومت کردند. من هیچ نگرانی از نظام ندارم. اینها حرف‌های خیلی کودکانه است که در آمریکا آرزو داشتند و با یک مشت تروریست در ارتباط هستند و می‌روند با آنها دست می‌دهند و با آنها می‌نشینند و کمک مالی می‌کنند آن هم گروهک تروریستی که مردم از عمق جان نسبت به آنها نفرت دارند. یعنی منافقینی که در زمان جنگ و زمانی که مردم برای سرزمین‌شان می‌جنگیدند رفتند با صدام متحد شدند و از پشت به ما خنجر زدند و منفورترین گروهک به نظرم در تاریخ ایران هستند. ممکن است آنها چنین تصوراتی در ذهن‌شان بیایند که این نظام مستحکم یا قوی و ضعیف است.

هیچ چرخشی نداشته‌ام

برخی اخیرا صحبت هایی را داشته اند مبنی بر این که روحانی سال 96 با روحانی سال 97 فرق کرده است و از لحاظ برخی سیاست ها دچار دگرگونی شده است.رئیس جمهور در این باره این گونه پاسخ داد: به نظر من ما در شرایطی هستیم که سیاست دولت تغییری نکرده و اینکه می‌گویند روحانی به چپ نزدیک‌تر بوده و امروز به جناح راست نزدیک‌تر شده من هیچ چرخشی نداشته‌ام و همان نظری که سال 92 داشتم و قول‌هایی که در سال 96 به مردم دادم پای همان حرف‌ها و قول‌ها ایستاده‌ام و بر همان مبنا حرکت می‌کنم.

روحانی خاطرنشان کرد:‌ من تردید ندارم اساس راحتی مردم و آینده خوب مردم در سایه اعتدال است تندروی‌ها، افراط‌گری، جدا شدن از هم، روبه‌روی هم ایستادن به نفع ما نیست و به ضرر جامعه ما است ما باید به همه جناح‌ها احترام بگذاریم.

وی افزود: من چندی پیش در برابر مسئولان اجرایی، معاونین و وزرا گفتم من در این شرایط دست همه را می‌بوسم، همه را از هر جناحی که باشند می‌بوسم، هر جناحی که باشند و هر تفکری که داشته باشند می‌بوسم، من خم می‌شوم و دست مردم را می‌بوسم. ما نیاز به وحدت و اتحاد بیشتر داریم من به مردم می‌گویم با کمک آنها از این وضعیت عبور می‌کنیم این مشکلات، مشکلات بلندمدت نخواهد بود البته اگر ما متعهد و در کنار هم باشیم. صادرات‌مان را بیشتر کنیم، تولیدمان را بالا ببریم، انصاف را همه مراعات کنیم، با فساد مبارزه کنیم و شفافیت‌ها را بیشتر کنیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: ما از این مشکلات عبور می‌کنیم این مشکل، مشکلی نیست که ما را زمین‌گیر کند، آمریکا قادر نیست کاری کند که ما در برابر او زانو بزنیم، ملت ما این کار را نخواهد کرد اما شرطش این است که ما نسبت به یکدیگر انصاف داشته باشیم و منافع مردم را بیشتر در نظر بگیریم که به نظر من اکثریت قاطع مردم ما اینچنین هستند. حال اگر در گوشه‌ای تخلفاتی صورت می‌گیرد طبیعی است که در یک جامعه‌ای رانت شروع شود و یک عده‌ای هم به دنبال سوءاستفاده می‌روند.

روحانی در پاسخ به این سؤال دولت تا چه اندازه برای برخورد با سوءاستفاده‌کنندگان و متخلفان جدیت دارد، گفت: با مفسدان و کسی که ایجاد اخلال می‌کند و حقوق مردم را تضییع می‌کند ما باید قاطعانه برخورد کنیم و به کسی که ارز دولتی را برای واردات کالا دریافت می‌کند و ارز را از کشور خارج کرده و آن را برنگرداند و کالای خود را نیز وارد نکند باید رحم کرد. من چند بار در دولت بر این نکته تأکید کردم که همه کسانی که ارز را برده‌اند باید ثابت کنند که کالای مورد نیاز را آورده‌اند و وارد کشور کردند و باید بگویند که این کالاها کجا است.

وی افزود: امروز گمرکات ما فعال‌تر از گذشته است به عنوان مثال این فعال‌تر شدن در بحث ترخیص است و اینکه کالاهایی که مورد نیاز عامه مردم است زودتر از گمرک ترخیص شود و از سوی دیگر مراقبت شود کسی که پولی را گرفته تا جنسی را وارد کند آیا کالا را وارد کرده و این کالا از کدام گمرک وارد شده و در چه زمانی وارد شده و دیگر اینکه محاسبه شود پولی که فرد گرفته با کالایی که وارد کرده متعادل است یا نه.

رئیس جمهور اظهار داشت: حتماً تخلف صورت گرفته و تردیدی در این باره نیست، حتماً فساد ایجاد شده، حتماً رانت بوده و یکی از نگرانی‌های من در این دو سه ما این بوده که چگونه با این رانت و فساد مبارزه کنیم و بتوانیم چارچوب بهتری را داشته باشیم.

روحانی خاطرنشان کرد:‌ هر چیز یارانه‌ای در کشور اعم از سوخت، نان و... که به صورت یارانه‌ای به مردم ارائه شود درست است که کمک به مردم است اما در کنارش هم فساد و هم خروج است. به این معنا که کالای ما از مرزها به خارج از کشور قاچاق می‌شود به عنوان مثال بنزین از کشور ما به خارج قاچاق می‌شود به خاطر اینکه بنزین در کشور ما هزار تومان است و مثلاً در ترکیه حدود 10 هزار تومان است. در ایران گازوئیل لیتری 350 تومان است و همین گازوییل در عربستان سعودی سه هزار تومان است.

وی افزود: هرچه که یارانه‌ای شد و بین ما و کشورهای منطقه در قیمت آن اختلافی وجود داشت باعث می‌شود که رانت و فساد ایجاد شود.

رئیس جمهور اظهار داشت: اینکه نظریه‌پردازان اقتصادی می‌گویند که ما در هیچ موردی یارانه ندهیم و کالاها با قیمت واقعی خود عرضه شود از نظر اصولی درست است اما در یک شرایط خاص آن هم در وضعیتی که دشمن به ما فشار می‌آورد و مردم ما در فشار هستند به نظر من ما هم این یارانه را باید بدهیم و هم این کالاها را در اختیار مردم بگذاریم و هم باید مراقبت کنیم تا حتی‌الامکان از مرزهای ما کالا قاچاق نشود.

روحانی خاطرنشان کرد:‌ ما در جنوب کشور مسئولیت مبارزه با قاچاق را در آب‌ها به نیروی دریایی سپاه داده‌ایم و مرز غرب و شرق در دست سپاه و در بعضی‌ جاها در دست نیروی انتظامی است. نیروهای اطلاعاتی و همه مسئولین و گمرکات و همه ما باید دست به دست هم دهیم و مراقبت کنیم که این فساد را به حداقل برسانیم و با افراد فاسد بجنگیم و مبارزه کنیم.

به همه نمایندگان مجلس احترام می گذارم

روحانی در پایان سخنان خود به مسأله سوال از رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت:‌ من به همه نمایندگان مجلس احترام می‌گذارم حق آنها را سؤال می‌دانم و می‌توانند سؤال کنند هیچ اشکالی ندارد منتهی همه ما هم زمان را مراعات کنیم و هم اینکه تا جایی که می‌توانیم لازم نیست در همه جا از حق قانونی استفاده کنیم می‌توانیم از راه‌های نزدیک‌تر و ساده‌تر به اهداف‌مان برسیم. مقصود این است ما در کنار هم مشکلات مردم را حل کنیم.

وی افزود: زمانی که ما در مجلس بودیم یک روز در هفته (سه‌شنبه‌ها) وزرا می‌آمدند و ناهار را با هم می‌خوردیم و بسیاری از مسائل در همان ناهار حل می‌شد و می‌شد قانونی گفت که آقا شما چرا ناهار می‌آید بروید دولت ما از شما سؤال کنید و شما بیایید و جواب دهید.

رئیس جمهور اظهار داشت: قانون این چارچوب‌ها را تعیین کرده اما استفاده از حق قانونی در اینگونه مسائل مهم حداقل باشد بهتر از حداکثر است اما در عین حال مجلس مجاز و مختار است و سؤال کرده و من هم به مجلس می‌روم و پاسخ می‌دهم و من هیچ مشکلی ندارم و البته این سؤال یک فرصت خوب هم برای من به وجود می‌آورد چون خیلی از حرف‌ها هست که من سختم هست در مصاحبه بگویم اما یک وقتی یک نماینده‌ای از مجلس شورای اسلامی سؤالی کرده شرایطی وجود دارد که من صریح‌تر می‌توانم حرف بزنم و خیلی مسائل را در آنجا واضح‌تر می‌شود برای مردم گفت.

روحانی خاطرنشان کرد:‌ شاید همین سؤال برای مردم ما مفید و مبارک باشد و یکسری اطلاعات و نکاتی که باید به مردم گفته شود در این فرصت مطرح شود. من از مردم به خاطر روزهای سختی که پشت‌سر گذارنده‌اند سپاسگزاری و تشکر می‌کنم و به مردم می‌گویم دولت با همه توان تلاش کرده مشکلات را کاهش دهد ما قدم‌های بسیار خوبی در ارتباط با حوزه آب در سال‌های گذشته برداشته‌ایم و با کارهایی که در پنج سال گذشته انجام شده 30 درصد بهره‌وری آب در حوزه کشاورزی بیشتر شده است و به صورت مداوم آبیاری‌های مدرن در حال توسعه است و گلخانه‌ها و کشت‌های مختلف و بذرهای جدید در حال توسعه است.

وی افزود: ما تا پایان سال طرح غدیر را در استان خوزستان توسعه می‌دهیم و به همه جاهایی که وعده داده بودیم این طرح در آن مناطق به انجام می‌رسد.

رئیس جمهور اظهار داشت: در حوزه محیط زیست گام‌های خوبی برداشته شده و باز هم قدم‌های خوبی برداشته خواهد شد و در این زمینه به مردم گزارش خواهیم داد.

روحانی خاطرنشان کرد:‌ با وجود همه این تلاش‌ها اما در عین حال مردم فشار زیادی متحمل شده‌اند و من از مردم خوب و عزیزمان تشکر می‌کنم و به آنها وعده می‌دهم در کنار هم و با هم می‌توانیم مسائل‌‌مان را حل کنیم و من به خاطر اینکه این گفت‌وگوی تلویزیونی بیش از حد معمول با فاصله زمانی همراه بود امیدوارم که بعد بتوانم جبران کنم.

وی افزود: اخیراً من در دولت گفتم که همه وزارتخانه‌ها در یک فرصت مناسب دو هفته یکبار یا سه هفته یکبار مصاحبه مطبوعاتی بگذارند و کارهایی که کرده‌اند به مردم اطلاع دهند و برای مردم توضیح دهند تا مردم آگاه باشند و همچنین خبرنگاران می‌توانند واسطه خوبی بین مردم و دولت باشند و حرف مردم را به دولت و حرف دولت را به مردم منتقل کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 964271

وب گردی

وب گردی