معتمدی: تحریم در فضای دانشگاهی اثری ندارد/ نقش شرکت های دانش بنیان در دوران تحریم پررنگ می شود

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: اگر از فرصت تحریم ها استفاده کنیم به نفعمان است. باعث خود کفایی در بسیاری از امور، فعال شدن چرخه تولید داخلی و گرایش بخش صنعت به حضور پررنگ شرکت های دانش بنیان می شود.

سید احمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تبادلات بین المللی دانشگاه ها در شرایط تحریم، گفت: در تبادلات بین المللی دانشگاه امیرکبیر در شرایط تحریم هنوز با مانعی جدی برخورد نکردیم، باید دید در آینده چه چیزی پیش می آید، در واقع تحریم در بحث های علمی اثر زیادی نداشته است چون بیشتر بحث مالی در تحریم مطرح است و در فضای علمی و آموزشی این مساله چندان تاثیر گذار نیست؛ اما ممکن است در پروژه های مشترک یا در برخی از مسائلی که جنبه مالی دارد اثر گذار باشد که باید راهکارش را پیدا کنیم و تا امروز در این زمینه مشکلی نداشتیم و فعالیت های بین المللی در فضای آموزش عالی کند نشده است.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره تبادلات بین المللی این دانشگاه با دیگر دانشگاه های جهان افزود: در حال حاضر با بیشتر دانشگاه های مطرح اروپا و آسیا که جزو صد دانشگاه برتر جهان به شمار می روند تبادلات بین المللی داریم و وضعیت علمی دانشگاه امیرکبیر در شرایط مناسبی قرار دارد، دانشجویان و اساتید خوبی داریم و در این چند سال رشد علمی چشمگیری در سطح داخلی و جهانی داشتیم، بعید به نظر می رسد که تحریم ها در حوزه علمی اثر گذار باشد.

معتمدی در ادامه خاطر نشان کرد: قطعا وضعیت اقتصادی کشور بر دانشگاه ها هم می تواند اثر گذار باشد اما در عین حال تحریم ها یک امتیازی در اختیار دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی قرار می دهد که اگر از فرصت ها استفاده کنیم به نفعمان است و باعث خود کفایی در بسیاری از امور و فعال شدن چرخه تولید داخلی همچنین سبب گرایش بخش صنعت به حضور پررنگ شرکت های دانش بنیان می شود که به این ترتیب تهدید تحریم را می توان به فرصت تبدیل کرد.

وی درباره ارتباط دانشگاه با صنعت تصریح کرد: دانشگاه امیر کبیر در زمینه ارتباط دانشگاه با صنعت در بخش بین الملل قراردادهای صنعتی خوبی را با کشورهای مختلف منعقد کرده است که در حال حاضر سه قرارداد با وزارت نفت داریم و در بحث چاه های نفت و پتروشیمی قراردادهای خوبی با وزارت نفت منعقد کردیم که رویکرد خوبی داشته است، همچنین شرکت های دانش بنیان دانشگاه امیر کبیر در بخش آی تی تی ارتباط خوبی با دیگر شرکت های مربوط در این زمینه دارند.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره جذب نخبگان خارج از کشور تاکید کرد: در جهت جذب نخبگان ایرانی خارج از کشور هرسال پذیرش داریم، استخدام و استفاده از ظرفیت نخبگان ایرانی فارغ التحصیل خارج از کشور همیشه جز سیاست های کلی نظام بوده است که از ایرانیان توانمند خارج از کشور استفاده کرده و از پتانسیل کسانی هم که در کشور حضور ندارند نیز استفاده کنیم.

معتمدی یاد آورشد: درحال حاضر با اساتید خارج از کشور تبادلات علمی مناسبی داریم و در جذب افراد نخبه خارج از کشور ترجیح ایرانیان مقیم دیگر کشورها است و در ارتباط با جذب نخبگان و بحث نفوذ نباید یک عده معدودی را به یک اکثریتی تعمیم داد، نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور ثروتی عظیم برای ایران هستند که باید با نظارت و گزینش صحیح این سرمایه های بزرگ کشور را در جهت تعالی ایران به کار گرفت.

وی درباره راهکارهای حمایتی برای جلوگیری از فرار نخبگان تاکید کرد: آنچه مسلم است، اگر اکثریت افراد جامعه دنبال استخدام باشند شغلی وجود ندارد ولی اگر همه کار آفرین باشند قطعا در کشور پتاسیل فراوانی برای این امر وجود دارد و می توانیم به جای حجم بالای واردات در کشور با افزایش مهارت، اشتغالزایی در سطحی گسترده را در کشور به وجود بیاوریم. درحال حاضر در دانشگاه امیر کبیر برنامه های آموزشی مناسبی داریم که به واسطه آن ها مهارت افزایی کرده و کار آفرینان بسیاری را به وجود آوردیم.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در ادامه اظهار داشت: در راستای حمایت از نخبگان داخلی و فارغ التحصیلان دانشگاه در شرایطی که نتوانستیم در بعضی از رشته ها جذب هیات علمی داشته باشیم بحث استاد و همکار پژوهشی را تعریف کردیم و آیین نامه آن را نوشتیم که مراجعه شروع شده است و در سال بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر را بتوانیم جذب کنیم که استخدام رسمی نمی شوند ولی می توانند به عنوان استاد همکار باشند و مثل اساتید دانشگاه قرار داد صنعتی داشته باشند و در شرکت های دانش بنیان فعالیت کرده و حداقل 16 ساعت در هفته در دانشگاه حضور داشته باشند که هیات علمی همکار تلقی می شوند.

معتمدی خاطر نشان کرد: روش های حمایتی که در راستای جلوگیری از فرار نخبگان به کار می بریم سبب می شود که هم دانشگاه از پتانسیل آنها استفاده کند و هم آنها از برند دانشگاه استفاده کرده و به صراحت در برنامه های حمایتی خود اعلام کردیم که از ظرفیت علمی نخبگان داخلی و خارجی استفاده کرده و از حضور آنها در دانشگاه امیر کبیر استقبال می کنیم.

وی درباره جذب داوطلبان کنکور سراسری در دانشگاه امیرکبیر متذکر شد: در همه رشته های مهندسی کشور جزو بهترین ها هستیم و با توجه به اینکه رنکینگمان هم در دنیا بالاست و جز دانشگاه های اول دنیا هستیم هرسال رتبه های بهتری را جذب می کنیم و به طور نسبی همیشه جز سه دانشگاه برتر فنی و مهندسی کشور بودیم.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر تصریح کرد: در حال حاضر در تمام رشته ها در جایگاه خوبی قرار داریم و از اساتید توانمندی بهره مندیم و شرایطی فراهم کردیم که دانشجویان ما می توانند در دوره های مشترک با دانشگاه های معتبر دنیا شرکت کنند که این امر جاذبه رشته های دانشگاه امیر کبیر را بالا برده است و افرادی که ممتاز هستند می توانند در این دوره های مشترک شرکت کرده و یک یا دو سال از طرحشان در مقطع ارشد و دکتری را در خارج از کشور بگذرانند.

معتمدی در پایان تاکید کرد: رتبه های زیر هزار جذب این دانشگاه می شوند و در بعضی رشته های خاص رتبه های بالاتری را داوطلب برای قبولی باید کسب کرده باشد و دانشجویانی که وارد این دانشگاه می شوند از نخبگان کشور به حساب می آیند.

انتهای پیام/

کد خبر: 964300

وب گردی

وب گردی