سیری در روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در شماره های منتشر شده روز گذشته خود به بررسی مسائل مهم منطقه ای و بین المللی پرداخته اند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه «العرب» قطر در مقاله ای به قلم «عبد الوهاب بدرخان» با عنوان «سیاست تسویه حساب ترامپ با ترکیه» به علت اصلی سیاست های ضد ترکیه ای ترامپ می پردازد. نگارنده می نویسد: « ترامپ نه فقط نسبت به روسیه بلکه در مسایل مختلف مانند بازداشت کشیش آمریکایی در ترکیه، روابط خارجیش را بر اساس عقاید و افکار شخصی خود و نه بر اساس سیاست های مطالعه شده و با اهداف روشن بنا کرده است. درباره روابط ترکیه با آمریکا این سوال مطرح می گردد که چرا آمریکا روابطش را با هم پیمانش خراب کرده است. در پاسخ به این سوال باید گفت ترامپ در فایده دار بودن ناتو که ترکیه هم عضو آن می باشد بدون این که جایگزینی برای آن درنظر بگیرد، تشکیک ایجاد نموده است. از سویی، ناتو هم نمی تواند ترکیه را از این سازمان اخراج نماید و در مقابل، ترکیه هم به دنبال لغو عضویتش و خروج از آن نیست. با توجه به نافرمانی ترکیه از ترامپ و هماهنگ نبودن با سیاست های آمریکا، تحریم هایی که ترامپ به طور شخصی علیه وزیر کشور و دادگستری ترکیه اعمال نمود، بیانگر آن است که آمریکا به نظام قضایی کشورهایی که هم پیمانش می باشند، احترام نمی گذارد.»

روزنامه «الرای مدیا» کویت هم به قلم «خیر الله خیر الله» مقاله ای را باعنوان «لبنان هدیه ای برای راضی نگه داشتن ایران به علت عقب نشینی اش از منطقه نیست» به چاپ رسانده است که در آن نویسنده اشاره می کند که ایران به جای خروج از بلندی های جولان و یا سوریه به دنبال آن است تا در لبنان نفوذ نموده و دولت این کشور را مطیع خودش نماید. وی در همین زمینه می نویسد: « آنچه که در سوریه، عراق و ایران می گذرد، چه بازتابی بر تحولات داخلی لبنان و ائتلاف نیروهای اقلیت دارد. در لبنان نیروهایی وجود دارند که بر سر پیروزی ایران در عراق، سوریه و حتی یمن شرط بندی می کنند اما باید گفت که وضعیت کنونی ایران شبیه وضعیت شوروی سابق در زمان گورباچف می باشد که با توجه به قدرت سیاسی و نظامی اش در کشورهای جهان مداخله می کرد اما فاقد بنیان های اقتصادی قوی بود. »

روزنامه «الشرق الاوسط» هم در یادداشتی با عنوان «سستی بین المللی نسبت به حوثی های یمن و بحران بین المللی» به قلم «محمد علی السقاف» تسلط حوثی های یمن بر باب المندب را برای امنیت منطقه ای و بین المللی خطرناک دانسته است. نویسنده اعتقاد دارد: «زمانی که صنعاء پایتخت یمن به دست حوثی ها سقوط کرد جهان در برابر آن هیچ واکنشی از خودش نشان نداد و فقط آن را یک نزاع داخلی در یمن دانستند. در آن زمان، عده زیادی از تحلیلگران نسبت به نفوذ و پیشروی حوثی ها به سوی جنوب این کشور و عدن به علت موقعیت ژئو استراتژیک این منطقه و تسلط بر تنگه باب المندب و نزدیکی به خلیج عدن و اقیانوس اطلس هشدار دادند و اعتقاد داشتند که نزاع داخلی با این تسلط؛ به نزاع منطقه ای و جهانی تبدیل خواهد شد. بعد از مورد هدف قرار گرفتن دو نفتکش عربستان در دریای سرخ و اعلام قطع ارسال نفت از سوی خالد الفالح وزیر انرژی و صنعت این کشور از تنگه باب المندب،ابعاد بین المللی ارتباط این منطقه استراتژیک با شریان اقتصادی غرب وجهان آشکار شد.»

روزنامه «الاهرام مصر» هم در مقاله اش با عنوان «کانال جدید مصر، داستان موفقیت» به موفقیت های کانال جدید مصر که مورد انتقاد بوده است، اشاره می کند. این روزنامه می نویسد: « سه سال بعد از افتتاح کانال جدید مصر و به رغم اشکالاتی که در مفید بودن آن بیان کردند، میزان درآمد مصر در واردات از این کانال به شش میلیارد دلار در سال جاری رسید. بیست میلیارد جنیه ای که برای ساخت این کانال هزینه شد، بیانگر اهمیت آن نه فقط به عنوان یک پروژه حیاتی برای مصر، بلکه برای جهان است. این کانال فقط یک گذرگاه آبی برای تجارت بین المللی نیست بلکه پروژه ای ملی برای مصر در راستای نوسازی نقشه سرمایه گذاری و بازسازی اقتصاد مصر است که مسیری برای توسعه و پیشرفت مصر به عنوان یک منطقه اقتصادی به شمار می رود.»

کد خبر: 964329

وب گردی

وب گردی