اولویت اقتصاد است همه پرسی وقتی دیگر

هرکشوری باید در سیاست های خود به اولویت هایش بپردازد که با این حال پرداختن به موضوع همه پرسی مطرح شده از سوی رئیس جمهور بعد از رسیدگی به مشکلت اقتصادی کشور قرار دارد زیرا در حال حاضر اقتصاد مهم ترین عرصه کشور محسوب می شود.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز ؛ عرصه سیاسی ایران همواره با تحولات بسیاری مواجه بوده که در نتیجه بر روی خیلی از اتفاقات کشور تاثیر گذار بوده است. اما دست آخر این مردم بوده اند که نتیجه هر گونه سیاست گذاری و یا رفتار و اقدام سیاستمداران این مرز و بوم را درست بر سر سفره هایشان دیده اند. سفره‌ای که در حال حاضر با سقوط 32 درصدی ارزش ریال فقیر تر شده و مردم را با بحران های متعدد اقتصادی مواجه کرده است.

شاید به نظر می رسد باید دقیق تر وارد موضوعی شد که پس از صحبت های رئیس جمهور در برنامه زنده تلویزیونی مطرح و حالا ذهن مردم و همچنین فعالان سیاسی را به خود جلب کرده است و آن مسئله طرح همه پرسی است ؛ البته پیش تر هم در 22 بهمن 96 از سوی روحانی مطرح شده بود.

از نگاه حقوقی و قانونی "همه پرسی " ابزاری قانونی است که مردم برای رسیدن به راه حلی در خصوص موضوع مهمی به پای صندوق می روند و نتایج آرا سرنوشت موضوعات مطرح شده را مشخص می کند .

اما باید به این نکته توجه داشت با توجه به جنگ اقتصادی که آمریکا از سال 2004 علیه ایران شروع کرده و کشور را با چالش های فراوانی در حوزه اقتصاد مواجه کرده باید معیشت مردم در اولویت امور دولت و جریانات سیاسی قرارگیرد و با طرح مسائلی فرعی چون همه پرسی افکار عمومی را از عرصه مهمی چون اقتصاد و مصائبش دور نکنیم ؛ اما واقعا کدام یک برای جامعه امروز ایران مهم تر است؟

مرداب اقتصادی:

در این خصوص باید موضوع موشکافاته تر بررسی شود تا به راحتی بتوان به تجزیه و تحلیل این مسئله مطرح شده، پرداخت به همین منظور باید به یک سری از اسناد و مدارک رجوع کرد تا اوضاع و احوال فضای اقتصادی روشن تر شود.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در سال 92 وعده گشایش اقتصاد کشور با به بار نشسشتن مذاکرات برجامی داده شد. برجامی که خیلی زود با تلاش های تیم مذاکره کننده و امضای جان کری وزیرخارجه وقت ایالات متحده آمریکا تبدیل به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل شد و همه کشورهای عضو آن را متعهد به بسیاری از اقدامات کرد.

سال 94 برجام مصوب شد و دولتی که آب خوردن مردم را به برجام ربط داده بود از دولت جدید آمریکا که سکاندارش ترامپ بود رکبی خورد که به قیمت زیرپا گذاشته شدن برجام تمام شد.

طی دولت اول روحانی بر اساس گزارش مرکز آمار نرخ بیکاری جوانان از 24 درصد در سال 92 به 29.2 درصد در سال 95 رسیده که با افزایش 5.2درصدی بالاترین رشد بیکاری جوانان را بین پنج دولت قبلی را دارا است. به این نکته هم باید توجه داشت که کارخانجاتی مانند ارج، داروگر، آزمایش، پارس الکتریک، کاشی ایرانا، ماشین‌سازی تبریز ، روغن‌نباتی‌قو، چیت‌سازی ری و ایران چوب تنها بخشی از 30برند مهم و مشهور ایرانی بودند که با اقدامات دولت روحانی یا به کلی تعطیل شدند و یا توان قبلی خود را در عرصه تولید از دست دادند.

سقوط آزاد ریال:

ولی این یکی از شاهکارهای دولت تدبیر و امید است که با روندی توسعه گرایانه پا به عرصه سیاست گذاشته و می خواست با مذاکره، اقتصاد را به حرکت دربیاورد، ولی تمامی اقداماتش نتیجه عکس داد و این سیاست گذاری غلط و اقدامات اشتباه در عرصه تولید و اشتغال، به عرصه های دیگری هم منتقل شد که به مراتب نتایج فاجعه آمیز تری در بر داشت.

به طور مثال می توان به بی تدبیری دولت در عرصه سیاست های پولی و مالی اشاره کرد که سقوط ارزش ریال را در مقایسه با دیگر ارزها در پی داشت. در همین خصوص باید گفت به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی ، سال گذشته میلادی برخی از ارزهای جهانی در برابر دلار آمریکا عملکرد مثبت و منفی داشتند که ارزش پول ایران 32 درصد در برابر دلار سقوط کرده است این نشان می دهد واحد پول ملی کشورمان ضعیف ترین عملکرد را در میان ارزهای دیگر کشورها داشته است.

کاهش ارزش پول ملی خیلی زود تاثیرات خود را بر روی قدرت خرید مردم نشان می دهد. تا جایی این موضوع جنجالی می شود که روزنامه جهان صنعت پنجم تیرماه طی 1397 گزارشی به سقوط 72درصدی قدرت خرید مردم و در نتیجه در مضیقه قرارگرفتن ملت در عرصه اقتصادی می‌پردازد.

توجه به اقتصاد:

با همه این تفاسیر باید به این نکته هم توجه داشت که در طول 7 سال گذشته اکثر نام هایی که از سوی رهبر معظم انقلاب برای نامگذاری سال ها استفاده شده همه رنگ و بوی اقتصادی دارند. «جهاد اقتصادی، تولید ملى و حمایت از کار و سرمایه‌ ایرانى، حماسه‌ی سیاسی و حماسه‌ی اقتصادی، اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی دولت و ملت، همدلی و همزبانی، اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل ،اقتصاد مقاومتی، تولید – اشتغال، حمایت از کالای ایرانی»، همگی اسامی هستند که از سوی رهبر معظم انقلاب برای سالهای 90 تا 97 انتخاب شده اند و جهت کلی نظام را نشان می دهندکه آن هم چیزی جز توجه به عرصه اقتصادنیست.

اما شاید توجه به این نکته هم خالی از لطف نباشد که رهبر انقلاب در روز نخست سال 96در حرم مطهر رضوی فرمودند: «برادران و خواهران عزیز! مسئله اقتصاد، مسئله اولویّت‌دار کشور است؛ نه‌فقط امسال، که چند سال است این مسئله در رأس اولویّت‌های فوری کشور قرار دارد و نیاز به تحرّک اقتصادی به شکل صحیح و با برنامه‌ریزی صحیح، در این چند سال محسوس بوده است و کارهایی هم شده است ... اولویّت امروز ملّت ایران، مسئله اقتصادی است».

همت جهادی

آنچه گفته شد نشان می دهد کشور درگیر معضلات اقتصادی است که معیشت مردم را درگیر خود کرده و می طلبد دولتمردان اقدامات سریعی را برای حل و فصل مشکلات ملت انجام دهند. اقداماتی که نه تنها نبایدمنجر به تعطیل شدن کارخانجات بزرگ شود بلکه به روند تولید کشور کمک کرده و مردم را از رکود اقتصادی خارج کند.

اما حالا باید از رئیس جمهور پرسید با توجه به مشکلات اقتصادی، رکود، بیکاری، سقوط ارزش ریال و هزاران معظل دیگر پرداختن به موضوع همه پرسی چه فایده ای برای کشور خواهد داشت؟ آیا همه پرسی به حل مشکل بیکاری جوانان کمک خواهد کرد و یا کار شبانه روزی و همتی جهادی می تواند این معضل را از کشور ریشه کن کند. در زمانی که تحریم های ظالمانه کمر اقتصاد وابسته به نفت کشور را دچار دردی شدید کرده که می توان نتایج آن را در عرصه تولید کشور دید به نظر می رسد طرح همه پرسی بعد از رسیدگی به دغدغه های معیشتی و اقتصادی مردم و حتی موضوعات دیگر قرار دارد. رسیدگی به مشکلات اقتصادی هم همتی جهادی و 24 ساعته می طلبد که خیلی بعید به نظر می رسد دولت تدبیر با میانگین سنی بسیار بالا بتواند به این مهم جامه عمل بپوشاند. در هرصورت باید گفت کابینه دوازدهم به جای طرح مسائلی فرعی باید به مشکلات مهم کشور که از جنس اقتصاد هستند بپردازد. زیرا در غیر این صورت پایگاه اجتماعی خود را خیلی زود از دست خواهد داد که همین عامل مشکلات زیادی برایش به وجود خواهد آورد.

خبرنگار: مجید فاضلی

کد خبر: 964348

وب گردی

وب گردی