رئیس دانشگاه علمی کاربردی و روسای برخی دانشگاه‌های مادر برکنار می‌شوند

به دنبال پیگیری های مجلس برای کارآمد تر شدن فعالیت های دانشگاهی و دانشگاه های کشور، اخیرا طرح استیضاح وزیر علوم دنبال شد؛ اما پس از آنکه «منصور غلامی» برخی موضوعات را برای نمایندگان مردم در خانه ملت و استیضاح کنندگانش باز کرد، در نهایت تصمیم بر این شد که فرصت دوباره ای به او برای اصلاح برخی ساختارها در وزارتخانه از جمله گرفتن کار از تیم در سایه اداره کننده وزارت علوم داده شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، بر این اساس مجلس از وزیر علوم خواسته که بواسطه عملکرد نامناسب سرپرست پیشین این وزارتخانه که اکنون ریاست دانشگاه علمی کاربردی را بر عهده دارد، او را برکنار کند و در مقابل افرادی نظیر «دکتر ب» که مخالف این تغییر است، ایستادگی کند و «دکتر ر» را به‌جای «محمد حسین امید» بنشاند.
نمایندگان بر این عقیده هستند که روسای اکثر دانشگاه های مادر کشور توانمند نبوده اند و یا اینکه در بی انگیزگی کامل به سر می برند و این وضعیت ممکن است وضعیت وزارت علوم را نامناسب تر کرده و آن را در یک رکود کامل از حیث تربیت نیروهای نخبه و عالم قرار بدهد؛ موضوعی که مطابق با آن «منصور غلامی» ماموریت یافته با یک پالایش عمیق نسبت به برکناری برخی روسای دانشگاه ها اقدام کرده و افراد توانمند را جایگزین آنها کند.
نکته ای که در این میان به یک سد عظیم در مقابل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بدل شده، این است که او در دیدار با نمایندگان هم عنوان کرده است که برخی افراد ذی نفوذ در این وزارتخانه از تیم های قبلی باقی مانده اند که بسیاری از اقدامات و اختیارات او را تحت الشعاع حضور خود قرار داده و البته دارای لابی های قدرتمندی نیز هستند.
نمایندگان مجلس به ویژه یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس که اتفاقا هم استانی «منصور غلامی» وزیر علوم نیز هست، با اشاره به تصمیم وزیر علوم برای برکناری برخی روسای دانشگاه ها از جمله معرفی رئیس جدید برای دانشگاه علمی کاربردی گفت: خطاب به وزیر علوم گفته ایم اگر نتوانست اینگونه تغییرات را بواسطه حضور برخی لابی ها و افراد خاص انجام بدهد، بهتر است استعفا بدهد و کار را به افراد توانمندتری بسپارد.
وضعیت دانشگاه علمی کابردی با توجه به اینکه این دانشگاه در شرایط اقتصاد مقاومتی می توانست کمک های زیادی به تربیت نیروهای متخصص که علاوه بر آموزش تئوری، از آموزش های علمی برای بخش های مختلف کشور برخوردار باشند، نکته ای است که در مدیریت فعلی کمترین توجه به آن شده و بیشتر کار بر بزرگ کردن و گسترش دادن دانشگاه بدون توجه به ظرفیت ها متمرکز بوده است.
یکی از طرح هایی که هم اکنون هم رئیس دانشگاه علمی کاربردی بدون در نظر گرفتن عوارض آن به دنبال محقق کردنش است، «ادغام دانشگاه جامع علمی کاربردی و دانشگاه فنی حرفه ای» است که اخیرا هم در سخنانی «محمد حسین امید» آن را رد نکرد. البته زمزمه هایی در خصوص تلاش برای ادغام 3 دانشگاه «پیام نور، علمی کاربردی و فنی حرفه ای» از سوی امید که خود پیشتر معاون وزارت علوم بوده و به راه و رسم چنین کارهایی اشراف دارد، شنیده می شد که او این مساله را رد کرده و گفته امکان ادغام با دانشگاه پیام نور وجود ندارد.
به‌ هرحال اگر اتفاق خاصی نیفتاد، بر اساس پیگیری های مجلس و تلاش های وزارت علوم به‌زودی در رأس برخی دانشگاه های مادر از جمله دانشگاه جامع علمی کاربردی شاهد تغییراتی خواهیم بود و گفته می شود اگر مقاومت «دکتر ب» بشکند، «منصور غلامی» بزودی حکم «دکتر ر» برای ریاست دانشگاه جامع علمی کاربردی را صادر خواهد کرد.

انتهای پیام /

کد خبر: 964351

وب گردی

وب گردی