چگونگی تاثیر بحران روابط با کانادا بر اصلاحات اقتصادی عربستان

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی به تبیین چگونگی تاثیر گذاری بحران اخیر ایجاد شده در روابط کانادا و عربستان بر اصلاحات اقتصادی این کشور بر اساس سند چشم انداز 2030 پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال اعلام کرد: بحران ایجاد شده در روابط عربستان و کانادا تلاش های مقامات سعودی برای جذب سرمایه گذاری های خارجی را دچار مشکل کرده و سطح آن را کاهش می دهد.

این روزنامه آمریکایی در گزارش خود افزود: عربستان روز دوشنبه دنیس هوراک سفیر کانادا را از این کشور اخراج کرد و این پس از آن بود که وزارت خارجه کانادا از بازداشت زنان فعال حقوق بشر در عربستان انتقاد کرد و ریاض نیز این سخنان را دخالت آشکار در امور داخلی خود تلقی کرد، اما این اقدام مطمئناً بر سرنوشت 7 هزار دانشجوی عربستانی تاثیر خواهد داشت.

وال استریت ژورنال ادامه داد: عربستان برنامه های آموزشی و دانشگاهی خود با کشور کانادا را متوقف خواهد کرد و دانشجویان زیادی در کشورهای دیگر تحت تاثیر این تصمیم قرار می گیرند و تنش میان دو کشور همپیمان موجب نگرانی سرمایه گذاران نیز می شود چرا که عربستان هم اکنون عرصه تغییرات نگران کننده ای شده است.

این گزارش به نقل از توماس جونیو استاد و کارشناس امور خاورمیانه در دانشگاه اوتاوا آورده است: ارائه نمایی زیبا و جذاب برای سرمایه گذاری و تجارت یکی از اهداف چشم انداز 2030 عربستان است، اما سیاست خارجی جسورانه این کشور آثاری کاملاً معکوس از خود بر جای گذاشته است.

این روزنامه آمریکایی افزود: با وجود افزایش قیمت نفت اما رهبران عربستان برای متقاعد کردن صاحبان کسب و کار جهت سرمایه گذاری در این کشور تلاش می کنند چرا که سرمایه گذاری های خارجی در سال 2017 با کاهشی قابل توجه به 1.4 میلیارد دلار رسید در حالی که حجم سرمایه گذاری ها در سال 2016 به 7.4 میلیارد دلار بالغ گردیده است.

در بخش دیگری از این گزارش می خوانیم: البته استثناهایی نیز در این میان وجود دارد زیرا گروه سافت بانک ژاپن که یک شرکت مخابراتی بوده و ارزش آن به 100 میلیارد دلار می رسد دفتر خود در ریاض را افتتاح کرده و برخی شرکت های خارجی فعال در عرصه تفریحی و سینما نیز در این کشور اقدام به سرمایه گذاری نموده اند.

وال استریت ژورنال افرود: عربستان با اعمال برخی معیارها جذابت این کشور برای سرمایه گذاری را کاهش داده است، مانند مالیات بر ارزش افزوده و ایجاد محدودیت هایی برای به‌کارگیری کارگران خارجی و علاوه بر آن بازداشت تجار بزرگ و مقامات بلند پایه سعودی تحت عنوان مبارزه با فساد.

در این گزارش به نقل از برخی تحلیلگران آمده است هم اکنون سیاست خارجی خصمانه عربستان منشا نگرانی شده است چرا که حساسیت هایی را در میان رهبران کشورها برانگیخته و پیش بینی می شود این مساله حالت ابهام در میان سرمایه گذاران را تعمیق بخشد.

این روزنامه به نقل از کارین یونگ پژوهشگر مرکز کشورهای خلیج فارس در واشنگتن اعلام کرد: این جسارت در تصمیمگیری از سوی حاکمان عربستان حاکی از واکنش های سریع به جای تفکر عمیق است ... و این گونه رفتار ها برای صاحبان کسب و کار تذکری نسبت به خطرات نزدیک شدن به خانواده حاکم بر این کشور یا دولت مستقر در برخی مسائل است که خطوط قرمز آنها به شمار می رود.

وال استریت ژورنال در این رابطه به اختلافات عربستان و آلمان اشاره کرد که پس از انتقاد وزیر خارجه آلمان از اجبار سعد حریری به استعفا از مقام نخست وزیری لبنان در نوامبر 2017 از سوی مقامات عربستانی، این کشور عقد قرارداد با شرکت های آلمانی را ممنوع کرد.

در این گزارش همچنین به نقل از یک دیپلمات مقیم در منطقه خلیج فارس می خوانیم: اخراج سفیر به دلیل انتقاد از وضعیت حقوق بشر بدترین کار ممکن است، این مساله از جانبداری عربستان از تجار و صاحبان کسب و کار اروپایی حکایت می کند که کشورهای آنها به مسائل حقوق بشر اهمیتی نمی دهند.

این روزنامه آمریکایی تاثیرات توقف تجارت عربستان با کانادا را ناچیز می داند چرا که حجم تجارت میان دو کشور محدود بوده و در سال 2017 از 4 میلیارد دلار کانادا فراتر نرفته است.

وال استریت ژورنال در پایان گزارش خود اعلام کرد: کانادا تنها کشوری نیست که خواستار آزادی فعالان حقوق بشر است بلکه سازمان ملل متحد، آمریکا و اتحادیه اروپا نیز نگرانی های خود را در این زمینه ابراز داشته اند.

کد خبر: 964369

وب گردی

وب گردی