اتاق فکر جنگی اقتصاد تشکیل شود

دیپلماسی اقتصادی، زمنیه تحقق اقتصاد مقاومتی ، با حضور کمال دهقانی فیروزآبادی نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، فداحسین سفیر سابق ایران در افغانستان و ابوالفضل روغنی گلپایگانی رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی برگزار و وضعیت فعلی و نیاز اقتصاد ایران به توسعه دیپلماسی اقتصادی بررسی شد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، دیپلماسی اقتصادی، زمنیه تحقق اقتصاد مقاومتی موضوع برنامه سه شنبه 16 مرداد بود که با حضور کمال دهقانی فیروزآبادی نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، دکتر فداحسین سفیر سابق ایران در افغانستان و ابوالفضل روغنی گلپایگانی رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی برگزار و وضعیت فعلی و نیاز اقتصاد ایران به توسعه دیپلماسی اقتصادی بررسی شد.

سفارتخانه های کشورهای مختلف در حال حاضر به کانون های مبادلات تجاری تبدیل شده و مراودات مالی و پولی از این مراکز به شکل صحیح و با اطلاعات سالم انجام می شود و در کشور ما نیز مدتی است معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه شکل گرفته است و باید بررسی کرد موقعیت فعلی را و اینکه چه مسیری پیش رو داریم، برنامه رور در رو کاری از شبکه چهار سیما سه شنبه 16 مرداد با حضور کمال دهقانی فیروزآبادی نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، دکتر فداحسین سفیر سابق ایران در افغانستان و ابوالفضل روغنی گلپایگانی رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی دیپلماسی اقتصادی برای تحقق اقتصاد مقاومتی را در برنامه زنده مورد بررسی قرار داد.

دهقانی فیروز آبادی نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در مورد اهمیت توجه به اقتصاد مقاومتی در توسعه دیپلماسی، اظهار کرد: سند چشم انداز 1404 را داریم و سالهاست مورد احتمام همه دستگاه هاست و مقرر بود تا جمهوری اسلامی به بزرگترین قدرت منطقه تبدیل شود و این قانون بالادستی در ذیل خود اقتصاد مقاومتی را دارد و در این سند تکیه بر داشته های اقتصادی خودمان است و باید از تمام ظرفیت های داخلی استفاده کنیم و تولید داخل را در خارج از کشور عرضه کنیم.

او افزود: انرژی ارزان و عناصر معدنی همچنین نیروی انسانی قابل اتکاء در حوزه کارگری و در حوزه های تخصصی داریم همچنین با کشورهایی همسایه هستیم که جمعیتی بالغ بر 400 میلیون را در خود جای دادند و موقعیتی مناسب برای صدور انواع خدمات به این کشورهاست و لازم است از تمام ظرفیت ها استفاده کنیم و با مدیریت و برنامه ریزی محقق خواهد شد.

روغنی در مورد نگاه جزیره ای که چالش دیپلماسی اقتصادی کشور و آثار آن بیان کرد: ما در دیپلماسی اقتصادی موفق عمل نکردیم و سهم ما در اقتصاد جهان بزرگ نیست و حداقل امکان جمعیت 400 میلیونی کشورهای پیرامون است.

او افزود: اگر فقط ماده 10 اقتصاد مقاومتی که اقتصاد درون گرا و برون نگر را رعایت کنیم بازاریابی خارجی و بین المللی را در دستور قرار می دهیم و بنگاه های کوچک و متوسط توان بازاریابی خارجی ندارند و این وظیفه دستگاه دیپلماسی آن است.

رئیس کمیسیون اتاق بازرگانی تصریح کرد: در این دوره وزیر امور خارجه بخش مهمی از وظایف حاکمیت را انجام داد و تجار را در سفرها همراه خود به دیگر کشورها برد و در مورد توان تولید کننده باید گفت عموم تجربه ما در حوزه صادارت نفت و مشتقات نفتی است و در بخش خصوصی قصور داشتیم و البته بستر مناسب فراهم نبوده است.

دهقانی فیروز آبادی در مورد نقش سفارت ایران در افغانستان در تسهیل فعالیت تجار کشورمان بیان کرد: در همین بخشی که توسعه اقتصادی به اقتصاد مقاومتی مربوط می شود موضوع دیپلماسی و اقتصاد است و هنوز نقشه راه دیپلماسی اقتصادی در نقشه راه کشور نداریم در حالیکه برونگرایی اقتصادی یکی از اصول اقتصاد مقاومتی است تا از ظرفیت جمهوری اسلامی در دیگر کشورها استفاده شود.

او ادامه داد: ما در سفارتخانه های خود رایزنان بازرگانی داریم و اخیراً اجلاس رایزنان اقتصادی برگزار شد و باید این افراد از قوی ترین نیروهای اقتصادی کشور باشند و اگر به کشورهای بزرگ منطقه نگاه کنید همچون چین و روسیه که به عنوان مثال چین بر محور دیپلماسی اقتصادی به مدت 30 سال برنامه ریزی کرد و امروز به قطب اساسی دنیا تبدیل شد.

سفیر سابق ایران در افغانستان خاطر نشان کرد: در کشور ما نتوانستیم در تعریف اولیه انجام دهیم و در دیپلماسی اقتصادی اگر دستگاه دیپلماسی موقعیت های فعلی را فعال تر می کرد از شرایط فعلی عبور می کردیم و موضوعی که ما را از این پیچ خطرناک –به تعبیر مقام معظم رهبری- عبور می دهد توجه به اقتصاد مقاومتی است.

دهقانی فیروز آبادی در ادامه بیان کرد: باید شاهد صدور خدمات فنی و مهندسی باشیم و در عمل سرمایه گذا ر خارجی را خوب جذب کنیم و باید این موارد را بررسی کنیم و آسیب شناسی کنیم و مشکلات را شناسایی کنیم و اقدام وزارت امور خارجه و تشکیل معاونت اقتصادی خواست همه بود و باید در عمل شاهد اقدام مثبت باشیم و باید روابط اقتصادی ما با دیگر کشورها بیشتر شود.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از ورود به موضوع دیپلماسی اقتصادی در این کمیسیون خبر داد وگفت: اخیراً از اتاق بازرگانی در مجلس دعوت کردیم و در همایش سفرا نیز دیدگاه های آنها را جمع بندی کردیم و وزارت امور خارجه ستاد هماهنگی اقتصادی دارد و اگر نظارت بر این فعالیت ها نباشد نتیجه مطلوب نخواهد داشت.

او یادآور شد: اگر به هر فردی کارت بازرگانی داده شود ممکن است به برند ایرانی لطمه بخورد و این درست نیست که هر کسی خارج از کشور کار کند و باید با هماهنگی سفرا باشد و آیا در این فضای پسا برجام همه دستگاه ها از موقعیت استفاده کردند و قراردادهای متعددی منعقد کردند؟ هر چند تراز تجاری ایران هم اکنون مثبت است.

فدا حسین سفیر سابق ایران در افغانستان تصریح کرد: باید برای رونق دیپلماسی اقتصادی اراده داشت و در این رابطه قانون داریم اما چرا اجرا نمی شود و اینکه بعد از برجام و پسا برجام، بعضی از کشورها تفاهم نامه هایی امضاء کردند و بازخورد سیاسی برای خود کشور بود و یکسری ملاحظات بخش خصوصی را ندارد و باید موانع برای بخش خصوصی رفع شود.

او رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز بوده ادامه داد: 15 استاندار کشور را در ستاد مبارزه با مواد مخدر دعوت کردیم و کشورهای همسایه را نیز محور قرار دادیم و برخی از مشکلاتی که کشور داشت را مرتفع کردیم و این هماهنگی ها باید برای توسعه اقتصاد هم شکل گیرد.

روغنی گلپایگانی در بخشی از سخنانش به اقتصاد ترکیه اشاره کرد و گفت: در زمان توربوتوزال که رئیس جمهور ترکیه بود دو تا سه هواپیما فعالان اقتصادی در سفرهای رئیس جمهور او را همراهی می کردند و مدل خیلی خوبی بود و اگر از دولت های سابق پایه های اقتصاد را محکم کرده بودیم امرور به این مشکلات برخورد نکرده بودیم.

او ادامه داد: پیشنهاد مشخص به وزارت امور خارجه در سنوات گذشته داشتیم و آن انتخاب رایزنان اقتصادی ایران از فعالان بخش خصوصی است و اگر این افراد وارد این حیطه شوند موفق خواهند بود و انتظار ما از حاکمیت این است که در شرایط شروع تحریم های مجدد و تشدید آنها از آبان، باید همه مسئولان کشور اتاق فکر جنگی اقتصادی ایجاد کنند و اگر مشکلی پیش آید باید از همه فرصت ها استفاده کنیم.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اظهار کرد: وظیفه دولت ریل گذاری و ایجاد زیر ساخت های اقتصاد است و نه دخالت در اقتصاد و ما به عنوان بخش خصوصی تکالیف متعددی داریم و وقتی فضای باز اقتصادی در اختیار ما نبوده نباید انتظار داشته باشیم که رشد زیادی داشته باشیم هر چند در بخش های بسیاری امکان رقابت با دنیا را داریم و همه موفقیت کشور در گرو صادرات است.

دهقانی فیروز آبادی در بیان کرد: کشور ما در طول چهل سال گذشته رشد قابل توجهی داشته و بسترهای بسیاری را دولت انجام داده و دولت باید در روابط دوجانبه تفاهم نامه ها را امضاء کند و بخش خصوصی باید به فکر تولید مناسب باشد و باید به تولید کننده و صادرکنند کمک کرد که در رقابت با دیگر کشورها او را همراهی کرد و کسی به انجام این امر نظارت ندارد به راستی در اقتصاد چه کسی باید به فعالین اقتصادی و صادرات آنها نظم دهد؟ باید چشم اندازی به آینده داشته باشیم.

رئیس کمیسیون صنعتی اتاق بازرگانی تأکید کرد: ما انرژی ارزان داریم اما بالاترین نرخ بهره بانکی را داریم و کدام اداره ها در دنیا با تولید کننده اینطور برخورد می کنند؟ اقتصاد ما 80 درصد درصد دولتی است مانند برخورد تأمین اجتماعی و دیگر سازمان ها که با تولید کننده برخوردهای سخت دارند و در همه دنیا بسترها را فراهم می کنند تا صادرات انجام شود در حالیکه دولت از تولیدکننده مالیات بگیرد و برای او بازاریابی بین المللی انجام دهد.

مالکی به شرایط خاص تحریم بیرحمانه کشور پرداخت و گفت: بیش از 10 هزار واحد تولیدی تعطیل داریم و اقتصاد به شدت بیمار است و باید یک نگاهی در قالب مدیریت بحران داشته باشیم و مدیریت اقتصادی ما متوجه وزارت امور خارجه نیست و بخش های مختلف دولت باید ورود کند و مدیریت اقتصادی دولت در دهه دوم انقلاب امتحان خود را پس داد و در حال حاضر برای برون رفت نگاه اینچنینی نیاز داریم و به نوعی باید گفت به اعتراف دنیا بهترین مدیران بحران جهان در جمهوری اسلامی ایران است.

او ادامه داد: وزیر شیلات نروژ چند سال قبل به ایران آمد و ماهی سالمون خرید از یکی از فروشگاه های زنجیره ای تهران خرید و خود آن را طبخ کرد و گفت من به تولید داخلی کشورم احترام گذاشتم و این محصول که متعلق به کشور شیلی است را انتخاب کردم در حالیکه ما در کشور خود چنین رفتار نمی کنیم.

سفیر سابق ایران در افغانستان با بیان اینکه باید در دیپلماسی اقتصادی تجدید نظر کنیم، گفت: باید از مناطق آزاد تجاری برای رونق صادرات استفاده کنیم در حالیکه هنوز زیر ساخت های کافی را فراهم نکردیم و قول داده بودیم منطقه آزاد در سیستان ایجاد کنیم و به افغانستان این وعده را دادیم و احداث کردیم و حدود 6 سال است که از دولت به مجلس می رود و بالعکس که تصویب شود یا نه؟

دهقانی در مورد اینکه چه دستگاه هایی محل توجه دیپلماسی اقتصادی هستند گفت: تولید کننده در حال حاضر نیاز به حمایت دارد و وزارت امور خارجه در این امر عمدتاً هماهنگ کننده است و بخش خصوصی را باید تقویت کرد و باید استانداردهای لازم رعایت شود تا منافع تولید کننده حفظ شود.

مالکی در پایان خطاب به فیروز آبادی بیان کرد: بسیار مهم است نمایندگان مجلس در حوزه اقتصاد احساسی تصمیم نگیرند و دقت کافی را مبذول داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 964397

وب گردی

وب گردی