گسترش زمین در روز خبرنگار

هفدهم مردادماه و روز خبرنگار با روز دحو الارض مقارن شده است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز، هفدهم مردادماه و روز خبرنگار با دحو الارض مقارن شده است. به همین مناسبت حسین نوری در یادداشتی به این موضوع پرداخته است:

هفدهم مردادماه سالروز شهادت محمود صارمی خبرنگار خبرگزاریِ جمهوری اسلامی، به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان است که به نام روز خبرنگار نام‌گذاری شده است.

همچنین «دحو الارض» مطابق است با بیست و پنجم ماه ذی‌القعده، روزی که خداوند با نظر به کره زمین، به جهان خاکی حیات بخشید و بخش‌هایی از کره زمین ـ که سراسر از آب بود ـ شروع به خشک شدن کرد تا کم کم به شکل یک چهارم خشکی‌های امروزی درآمد.
«دَحو» به معنای گسترش است و برخی نیز آن را به معنای تکان دادن چیزی از محلِ اصلی اش تفسیر کرده‌اند، منظور از «دحوالارض» (گسترده شدن زمین) این است که در آغاز، تمام سطح زمین را آب‌های حاصل از باران های سیلابیِ نخستین فراگرفته بود، این آب‌ها، به تدریج در گودال‌های زمین جای گرفتند و خشکی‌ها از زیر آب سر برآوردند و روز به روز گسترده‌تر شدند. مطابق روایات، اولین نقطه ای که از زیر آب سر برآورد، مکان کعبه شریف و بیت الله الحرام بود.
خبرنگار به عنوان ابزار اطلاع رسانی، نقشی حیاتی و انکار نشدنی در عصر اطلاعات و فن آوری دارد. در دنیای کنونی با وجود فن آوری های ارتباطیِ پیشرفته و متعدد؛ دست یابی سریع به اطلاعات صحیح و قابل تنها از طریق خبرنگاران متعهد امکان پذیر است.

هفدهم مردادماه امسال، روز خبرنگار، با روز 25ام ماه ذی القعده، روز دحو الارض-گسترده شدن زمین-مصادف شده است.

روز گسترده شدن زمین با روزی که وظیفه اهل آن گسترش اخبار و اطلاعات صحیح است، همزمان شده است. و همین امر سبب می شود تا این جرات را به خود بدهیم و خبرنگار را منشا دحو اخبار و اطلاعات بر زمین بنامیم. در حقیقت مصادف شدن روز خبرنگار با روز دحو الارض خود بهترین تعریف از وظایف اوست. شاید برای خبرنگاری که عمر خود را در این راه هزینه و سپری کرده است همین هدیه کافی باشد که روز خبرنگار با روز دحو الارض همزمان گردد.

همچنین در روایات از روز دحو الارض به عنوان روز قیام امام زمان مهدی موعود (عج) یاد شده است و این خبرنگاران هستند که در آن روز وظیفه نشر و گسترش این خبر را به جهانیان بر عهده خواهند داشت. تیترهای زیبایی که هر خبرگزاری و روزنامه ای انتخاب خواهد کرد تا مخاطبان بیشتری را از این مسئله آگاه سازد. «مهدی که جان عالمیان است، قیام کرد»، «قیام امام عصر در روز گسترش زمین»، «آغاز قیام منتقم آل محمد»، «گسترش عدل در روز گسترش زمین» و ... .

این روز ارزشمند اجتماعی، بر همه خبرنگاران، روزنامه نگاران و نویسندگان گرامی و مبارک باد.

کد خبر: 964442

وب گردی

وب گردی