سیری در روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در شماره های منتشر شده خود در روز گذشته به بررسی مسائل مهم منطقه ای و بین المللی پرداخته اند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه «الشرق الاوسط» عربستان در مقاله ای با عنوان «جرات امپریالیستی اسرائیل» به قلم «عبدالمنعم سعید» سوالاتی را در خصوص اقدام اسرائیل برای تشکیل دولت ملی یهود مطرح کرده و این اقدام را ناشی از نگاه امپریالیستی آن دانسته است. وی می نویسد: «چرا اسرائیل به طور ناگهانی دولت ملی یهود را به نمایندگی از یهودیان اعلام کرد و کنست این رژیم نیز آن را تایید نمود. سوال این است که آیا میان این اقدام اسرائیل با اقدام های گذشته اش (چه این که قدس تنها پایتخت این رژیم باشد و یا به فعالیت های شهرک سازی یهودی نشین در کرانه غربی ادامه دهد ) رابطه ای وجود دارد یا خیر؟ و آیا ربع قرن قبل و در دهه های گذشته اصلا این مساله قابل تصور بود که اسرائیل برای تشکیل دولت، این اقدامات را انجام دهد و تا این اندازه جلو برود. همه این سوالات بیانگر جرات و جسارت امریالیستی اسرائیل می باشد که آن را در حالتی قرار داده تا درصدد تحقق رویاهایش باشد. در کنار رویای دولت ملی یهود، جریانات تندروی اسرائیل، پیروزی رویاهای جدید دیگری را آرزو دارند و آن هم ضمیمه نمودن ارتفاعات اشغالی جولان سوریه به این رژیم است.»

روزنامه «الاهرام» مصر هم در مقاله ای با عنوان «آمریکا و راهبرد متناسب با ایران» به قلم«احمد سید احمد» راهبرد آمریکا را در قبال ایران، راهبرد فشار توام با تلاش برای مذاکره عنوان نموده است و اشاره دارد: «در زمانی که ترامپ تمایلش را برای مذاکره با مسئولان ایرانی اعلام کرد بسته اول تحریم های تحمیلی علیه ایران وارد مرحله اجرایی شد. این تحریم ها شامل ممانعت خرید پول ایران در مقابل دلار آمریکا، تحریم محدودیت هایی در بخش های صنایع خودرو سازی، طلا، معادن، صادرات فرش و همچنین ممانعت در دستیابی به آهن و آلومینیوم برای صنایعش می باشد. به نظر می رسد سیاست آمریکا در قبال ایران که بر اساس عقیده و فلسفه ترامپ است، بر آمیختگی هویج و چماق مبتنی باشد؛ بدین معنا که از یک سو، بیشترین فشارها بر ایران از طریق تحریم های اقتصادی آزاردهنده آورده شود و از سویی دیگر نیز همزمان در گفت وگو بر مبنای شرایط مد نظر آمریکا باز شود. این راهبرد همان راهبردی است که آمریکا در برابر کره شمالی در پیش گرفت و رهبر آن «کیم جون اون» را به قبول گفت وگو وا داشت.»

روزنامه «الرای» اردن مطلبی به قلم «عنر الحضرمی» با عنوان «چرا سازمان ملل متحد در صحنه تحولات عربی موفق نیست؟» به چاپ رسانده که در آن به ناکامی سازمان ملل متحد در حل بحران کشورهای عربی اشاره داشته است. نگارنده می نویسد: «بعد از جنگ های جهانی اول و دوم و هزاران قربانی که بشریت متحمل شد، مردم به این نتیجه رسیدند که دلیل اصلی این جنگ، خصومت کشورهای غربی از جمله اروپایی ها و آمریکایی ها علیه یکدیگر بوده است. بعد از این همه آسیب و خسارت ها و ناکار آمدی جامعه ملل بعد از جنگ جهانی اول، جامعه جهانی بعد از جنگ جهانی دوم به سمت صلح رفت و در میثاق سارمان ملل به آن اشاره گردید. از زمان شکل گیری سازمان ملل تاکنون بدترین طرح های استعماری را در خاورمیانه و کشورهای عربی مانند طرح تجزیه این کشورها و تاسیس رژیم صهیونیستی شاهد بوده ایم. شواهد دیگر ناکارآمدی این سازمان در صحنه تحولات کشورهای عرب، ناموفق بودن فرستاده های سازمان ملل متحد در جنگ لبنان و همچنین جنگ های سودان، عراق و سومالی و بعد از آن لیبی و سوریه و یمن می باشد.»

«بمباران آتش بس و فرار از صلح» عنوان مقاله ای است که روزنامه «الایام» فلسطین به قلم «هانی حبیب» آن را منتشر نموده که در آن نویسنده به نقض آتش بس از سوی اسرائیل در نوار غزه می پردازد. نگارنده اشاره می کند: « دفتر سیاسی حماس نشست های متعددی در غزه در خصوص مشورت با گروه های ملی و اسلامی برای حل مساله غزه برگزار نموده است. در جدیدترین نشست حماس با گروهی که از مصر آمده بودند، بر اساس گفته های اسماعیل هنیه رئیس دفتر این گروه، هیات مصری مسائل مهمی مانند صلح، شکستن حصار، آتش بس و برخورد با اسرائیل را مورد بحث و بررسی قرار دادند و قبل از این که این هیات به سوی قاهره حرکت کرده و فلسطین را ترک نماید، اسرائیل یکی از پایگاه های نظامی حماس را در شمال غزه مورد حمله قرار داد که منجر به شهادت دو نفر گردید.»

کد خبر: 964501

وب گردی

وب گردی