معاون وزیر صمت: تحریم‌ها هم‌زمان با خروج آمریکا از برجام آغاز شد/ استعفاى شریعتمدارى کذب است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اگر بخواهیم در خصوص تحریم ها صادقانه صحبت کنیم باید گفت که تحریم ها از روزى که ترامپ از برجام خارج شد آغاز شده است.

مهدى کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اقتصادى ایسکانیوز به صحبت‌هایى که اخیرا در خصوص استعفاى شریعتمدارى و پیشنهاد به او برای تصدی وزارت صنعت اشاره کرد و گفت: به هیچ عنوان تا کنون چنین صحبتى مطرح نشده و این حرف شایعه است، به طور قطع شریعتمدارى با قدرت به کار خود ادامه خواهد داد و وزارت صنعت را اداره خواهد کرد.

او در ادامه بیان کرد: در مقطع فعلى چنین صحبت هایى منجر به تضعیف وزارتخانه خواهد شد و تحت هیچ شرایطى نباید به آن دامن زده شود.

کرباسیان به نقاط قوت و ضعف شریعتمدارى در مدیریت وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد و افزود: بنده به عنوان معاون شریعتمدارى نقاط قوت او را مى‌توانم بیان کنم، شریعتمدارى سال‌ها وزیر بازرگانى و در دولت یازدهم معاون اجرایى روحانى بود و تا این لحظه هم عملکرد بسیار خوبى را از خود به جاى گذاشته است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به اقداماتى که شریعتمدارى در حوزه معدن در دستور کار خود قرار داده است، اشاره و اظهار داشت: وزیر صنعت از ایمیدرو خواست تا هر چه زودتر نقشه راه معدن تهیه شود که خوشبختانه نقشه مذکور تهیه و با کمک مجلس نهایى و اکنون آماده ابلاغ است.

او با بیان اینکه وزیر صمت، حوزه معدن و صنایع معدنى را جزو اولویت هاى اصلى وزارتخانه متبوع خود برشمرده است، گفت: ظرف ١٠ ماه گذشته حمایت‌هاى بسیار خوبى از حوزه معدن صورت گرفته و در این حوزه بسیار از عملکرد شریعتمدارى راضى هستیم.

کرباسیان به تغییر کابینه دولت دوازدهم که از جمله مباحث اصلى مطرح شده طى چند وقت اخیر است، اشاره و بیان کرد: با توجه به اینکه اکنون درون دولت در حال فعالیت هستم قادر به ارائه نظر در این زمینه نیستم اما با قاطعیت مى‌توان گفت وزرایى که اکنون در دولت حضور دارند وزراى باتجربه‌اى هستند که با توجه به تحریم هاى سختى که از اوایل انقلاب تجربه کرده‌اند، راهکارهاى موثرى را براى برون رفت از تحریم‌ها پیدا کردند، لذا تجربه و مدیریت وزرا در برون رفت از تحریم کنونى بسیار تاثیرگذار است.

کرباسیان با اشاره به تاثیر بسته جدید ارزى بر عملکرد صنایع مطرح کشور بیان کرد: خوشبختانه رئیس جمهور در صحبت اخیر خود اعلام کرد بسته اى که قرار است مورد استفاده قرار گیرد؛ باید به طور حتم مورد اصلاح واقع شود که در نهایت اصلاح و به نرخ٤٢٠٠ تومانى بازگشت.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با تاکید بر اینکه به طور قطع این بسته نسبت به بسته قبل معقول‌تر و کارآمدتر خواهد بود، اظهار داشت: بسته قبلى کاستى‌هاى بسیار جدى را با خود به همراه داشت که همین امر باعث ایجاد تلاطم بازار براى صادرکنندگان، واردکنندگان و رانت‌هایى در بازار شد که خوشبختانه مورد اصلاح قرار گرفتند.

او در ادامه بیان کرد: نکته مثبت دولت این است که اشکالات و تصمیماتى که نیاز به اصلاح دارد را به راحتى مى پذیرد، بنده معتقدم علی‌رغم اینکه بسته جدید ارزى کارآمدتر از بسته قبلى است اما داراى برخى از مسایل است که امیدواریم در مسیر مورد اصلاح قرار گیرد.

کرباسیان به تاثیر تمدید تاریخ تحریم‌هاى ایران بر اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم در خصوص تحریم ها صادقانه صحبت کنیم باید گفت تحریم ها از روزى که ترامپ از برجام خارج شد آغاز شده است و در حوزه صادرات، واردات، تولید، حمل و نقل و مهمتر از همه جابه‌جایى نرخ ارز تاثیرگذار بود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به تجارب موجود به خصوص در حوزه معدن و صنایع معدنى، بسیار تلاش کردیم که خوشبختانه ضمن اینکه تولید با کاهش همراه نشد، صادرات در حوزه فولاد، مس و آلومینیوم نسبت به سال گذشته با افزایش ١٣ درصدى همراه بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 964516

وب گردی

وب گردی