دانشگاه آزاد اسلامی بافت اطراف حرم امام رضا (ع) را اصلاح می‌کند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی با تشریح اهداف و ابعاد طرح بهسازی بافت اطراف حرم مطهر امام رضا(ع)، این طرح را آغازی بر اجرای شهر هوشمند در مشهد دانست.

به گزارش ایسکانیوز، مهدی ملک‌نژاد در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری منطقه ثامن مشهد و دانشگاه آزاد اسلامی درباره بازپیرایی و اصلاح شهرسازی و حوزه عمرانی شهر مشهد انجام شده است. این تفاهم‌نامه آعاز طرح پژوهشی مستندسازی تجارب مدیریتی بافت پیرامونی حرم مطهر امام رضا(ع) از سوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد است که البته بعد از این مرحله وارد حوزه عملیاتی نیز می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی افزود: متأسفانه بافت پیرامونی حرم مطهر امام رضا(ع) برخلاف جایگاه ویژه ایشان، ساختار و بافتار مناسبی ندارد. رعایت اصول معماری ایرانی و اسلامی در آن صورت نگرفته و حال و هوای معنوی آن‌گونه که شایسته است به زائران منتقل نمی‌شود. در شهرسازی نیز بسیاری از اصول فنی رعایت نشده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تعداد زیاد زوار امام هشتم(ع) در سال، ایجاد یک فضای با نشاط با معماری صحیح ایرانی و اسلامی و ایجاد حداکثر امکانات رفاهی، اسکان، تردد و ... نیاز مبرم منطقه اطراف حرم مطهر است. روش‌های کنترل تردد در زمان پیک زیارت، ایجاد فضاهای مناسب برای افزایش تأثیر معنوی زیارت، ایجاد فضاهی فرهنگی که می‌تواند عمق تأثیر معنوی را افزایش دهد و موضوع امنیت زوار باید در نظر گرفته شود.

ملک‌نژاد ادامه داد: بر اساس این طرح نقشه‌های اجرایی از سوی استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد تأمین می‌شود. در همین زمینه تیم‌های مختلفی در رشته‌های شهرسازی، معماری، جامعه‌شناسی و روان‌شناسی تشکیل شده که در حال فعالیت بر روی این طرح هستند. در حوزه خدمات بهداشتی و درمانی نیز برنامه‌هایی در دست تهیه است و تلاش می‌کنیم تا الزامات و نیازهای حوزه بهداشت و درمان نیز در اجرا دیده شود.

این مسئول با بیان اینکه این طرح را می‌توان رخدادی مهم در عرصه مدیریت شهری در ایران و از بزرگ‌ترین طرح‌های مداخله بافت در جهان دانست، گفت: هوشمندسازی بافت اطراف حرم مطهر به عنوان آغاز طرح شهر هوشمند در سیستم نقل و انتقال، حوزه خودرو و منابع انسانی از اهداف طرح است.

انتهای پیام/

کد خبر: 964532

وب گردی

وب گردی