تناقضات  در مصوبه های دولت نشان دهنده‌  سوء‌مدیریت دولتمردان است

آزاد شدن ارز مسافرتی باعث تحریک بیشتر مردم می شود، پس دولت و بانک مرکزی به جای حذف ارز مسافرتی باید بتوانند بر این معاملات ارزی مدیریت و نظارت داشته باشند .

خسرو فروغان گران مایه رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی و خدمات توزیعی اتاق ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، اظهار کرد: یکی از موضوعات مهمی که این روزها برسر زبان هاست بحث پتروشیمی‌ها و بازار ثانویه است و در این بخش اولین سوالی که به ذهن ما می‌رسد این است که ارز ثانویه از چه طریقی می‌خواهد تامین شود و پتروشیمی از چه طریقی می‌خواهد این ارزها را از نیروگاه‌ها به سایر بخش‌ها انتقال دهد و این تبادل ارزی بین پتروشیمی و دولت و بخش خصوصی چگونه میسر و ممکن خواهد شد.

فروغان ادامه داد: موضوع دیگر بحث کالاهای ضروری است که طبق بسته‌ جدید بانک مرکزی ارز دولتی فقط به این اقلام اختصاص می‌یابد اما سوال مهم این است که آیا مسئولین مربوطه می توانند نظارت درستی بر اجرای این سیاست‌ها داشته باشند و تخلفات و سوء استفاده‌های آن را به حداقل برسانند یا خیر. چون موضوع قابل توجه دیگر مربوط به اخلال گران و دلالان اقتصادی است که در کمین خلق فرصت جدید برای گران شدن نرخ دلار و سوء استفاده از نابه سامانی اقتصادی کشور هستند که مسئولین محترم باید نظارت لازم را در این مورد داشته باشند.

او تصریح کرد: موضوع مهم دیگر بحث آزاد شدن ارز مسافرتی است که گفته شده با سیاست‌های جدید از این پس مسافران باید ارز مورد نیاز خود را به صورت آزاد خریداری کنند که این سیاست قطعا درست نیست زیرا همین مطلب باعث می‌شود تا مردم بیشتر طمع کنند و برای آینده و سفرهای احتمالی خود ارز بخرند و ذخیره کنند تا مشکلی در تامین ارز خود نداشته باشند. اگرچه ممکن است این سیاست‌های دولت و بانک مرکزی و در مقابل واکنش‌های مردم برای مدت کوتاهی جواب دهد اما در طولانی مدت مشکلات زیادی را برای کشور به وجود می آورد و این نسخه قطعا نمی تواند برای اقتصاد کشور شفابخش باشد.

این فعال بخش خصوصی افزود: این سیاست ارز مسافرتی باعث تحریک بیشتر مردم می‌شود، پس دولت و بانک مرکزی به جای حذف ارز مسافرتی باید بتوانند بر این معاملات ارزی مدیریت و نظارت داشته باشند؛ چون فردی که بخواهد به سفرهای خارج ازکشور برود با وجود این سیاست‌های ارزی از سفر خود منصرف نخواهد شد فقط حریص تر شده و ارز موجود در بازار را خریداری و جمع می‌کند که در زمان سفر مشکلی نداشته باشد و این عمل هم برای دولت و هم برای مردم بسیار زیان آور است. دولت مردان باید به این نکته توجه کنند که ما با کمبود ارز در کشور مواجه ایم و این روند می تواند اوضاع را وخیم تر کند.

او ادامه داد: اگر ما تمام مصوبات و ابلاغیه‌های ارزی از سال گذشته که دولت دوازدهم روی کار آمد تاکنون را بررسی کنیم و کنار هم قرار دهیم متوجه تناقضات و ناهماهنگی‌ها بین مصوبات و بخش نامه ها و طرح ها می شویم و این تناقضات نشان دهنده‌ی سوء مدیریت دولتمردان است که مجموع این موارد باعث تحریک و تشنج در بازار و اقتصاد کشور شده است.

این فعال اقتصادی اظهار کرد: باید بدانیم که ما شرایط بدتر از تحریم های اخیر را هم در کشور عزیزمان تجربه کرده ایم که مربوط به دوران جنگ تحمیلی بود اما توانستیم با مدیریت و هماهنگی و همکاری مسئولین مربوطه از مقابله با این مشکلات سربلند بیرون آییم. پس بیشترین مسئله ی کشور ما در حال حاضرسوء مدیریت است نه تحریم و متاسفانه در حال حاضر می بینیم که با تکرار پی در پی سیاست ها و مدیریت های اشتباه در سیستم ها و دستگاه های دولتی و خصوصی و دیدن و شنیدن تخلف ها، اختلاس ها و رانت ها و.. ، اعتماد مردم به مسئولین و دستگاه های نظارتی از بین رفته است و دیگر امنیت اقتصادی و اجتماعی گذشته را در کشور حس نمی کنند، حال ایجاد این مشکلات چه عمدی بوده و چه غیرعمد باعث نارضایتی مردم شده است که این موضوع را می توان به راحتی از همین گفت و گوی اخیر آقای رئیس جمهور در تلویزیون و بازخوردهای مردم متوجه شد چون صحبت های ایشان از واقعیت دور و بسیار خوش بینانه بود.

رییس کمیسیون بازرگانی اتاق ایران در آخر بر این موضوع اشاره کرد: مسئولین محترم بدانند ادامه این روند و سیاست ها برای کشور بسیار خطرناک است اما می شود با نظارت و مدیریت و استفاده از افراد خبره و با تجربه و متخصص و برخورد جدی با متخلفین و اخلاگران بر این شرایط بحرانی فائق آمد و قطار کشور را روی ریل پیشرفت و توسعه قرار داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 964577

وب گردی

وب گردی