از هر پنج ایرانی، یک نفرفشار خون بالا  دارد

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور گفت: در جمعیت 15 تا 64 ساله کشور 19 درصد فشارخون بالا وجود دارد و این نکته قابل‌ تأمل است که از سنین جوانی شواهد فشارخون بالا هستیم و این به این معناست که از هر پنج ایرانی، یک نفر دچار مشکل فشارخون بالا است.

به گزارش ایسکانیوز دکتر زهرا عبدالهی، مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی در سفر به شهرستان اردل در شهر کرد و جلسه ای مشترک با سرپرست و کارشناسان شبکه بهداشت و درمان این شهرستان اظهار داشت: 70 درصد علت مرگ‌ و میر در دنیا بیماری‌های غیر واگیر است.

دکتر عبداللهی افزود: 88 درصد مردم ریسک فاکتور تغذیه ناسالم را دارند که روند هشداردهنده‌ بیماری غیر واگیردار و اضافه‌وزن را به دنبال دارد به‌طوری‌که در سال 1390 مهم‌ترین علت 380 هزار مرگ ثبت‌شده در کشور مربوط به مرگ ‌و میر به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی است.

وی با اشاره به اینکه روغن، قند و شکر بالاتر از حد لازم در کشور مصرف‌شده و مصرف میوه، سبزی، شیر و لبنیات کمتر از نیاز هر فرد است افزود: نتیجه این تغذیه، شیوع اضافه‌وزن و چاقی در کشور است؛ به‌طوری‌که در قشر جوان کشور هم 50 درصد از گروه‌ها دچار اضافه‌وزن و چاقی هستند.

88 درصد مردم ریسک فاکتور تغذیه ناسالم را دارند که روند هشداردهنده‌ بیماری غیر واگیردار و اضافه‌وزن را به دنبال دارد به‌طوری‌که در سال 1390 مهم‌ترین علت 380 هزار مرگ ثبت‌شده در کشور مربوط به مرگ ‌و میر به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی است

دکتر عبدالهی با اشاره به آمار بالای مصرف نمک در کشورمان از سرانه مصرف نمک در ایران انتقاد کرد و افزود: متأسفانه در ایران دو برابر مصرف جهانی نمک مصرف می‌شود.

وی مهمترین منبع دریافت نمک را نان و پنیر دانست و گفت: باید الگوی غذایی روزانه به گونه ای باشد که بیش از پنج گرم نمک مصرف نشود حال آنکه فقط در هر قرص نان سه گرم نمک موجود است.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: 54 درصد نمک دریافتی مردم در هنگام طبخ است که باید بر اساس الگوهای غذایی مصرف کمتری داشته باشد.

بین 25 تا 35 سالگی 3 درصد ایرانیان کلسترول بالا دارند

دکتر عبدالهی گفت: در کشور ما مردم شیر و لبنیات کم‌مصرف می‌کنند ولی سرانه مصرف نوشابه‌های گازدار 42 لیتر در سال است که مهم‌ترین مضرات آن اختلال در جذب کلسیم است که همین اختلال، یک ریسک فاکتور مهم برای بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت همچنین با اشاره به مطالعات سبد غذایی انجام شده در سال 91، گفت: بر اساس این مطالعات، سرانه مصرف نان و برنج پنج درصد، روغن 20 درصد و قند و شکر نیز 38 درصد بیشتر از مقادیر توصیه شده در سبد غذایی مطلوب است.

دکتر عبداللهی اضافه کرد: مصرف حبوبات 30 درصد، شیر و لبنیات 25 درصد، تخم مرغ 20 درصد و سبزی و میوه نیز 25 درصد کمتر از میزان توصیه شده است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی، راشیتیسم در کودکان، افزایش ابتلا به آسم و دیابت نوع 2 از جمله پیامدهای کمبود ویتامین در بدن دانست و اضافه کرد: علاوه بر مصرف محصولات غذایی غنی شده با ویتامین، سه تا چهار بار در هفته نیز استفاده از نور مسقیم آفتاب به مدت پنج تا 10 دقیقه برای بدن لازم است.

راشیتیسم در کودکان، افزایش ابتلا به آسم و دیابت نوع 2 از جمله پیامدهای کمبود ویتامین در بدن است

وی افزود: کمبود ویتامین D پیامدهای بسیاری را دارد و در حال حاضر مشکل کمبود ویتامین D را در کشور داریم و در این راستا برنامه ملی غنی‌سازی آرد با ویتامین D در کشور در حال انجام و در دستور کار است.

وی گفت: برنامه ملی غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک نیز در کشور اجرا می شود. مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 30 دقیقه پیاده‌روی و حداقل 2 واحد میوه و 3 واحد صیفی‌جات را در روز ضروری دانست و گفت: مصرف میوه و سبزی در کشور حدود 12 درصد است.

گفتنی است، در ابتدای این جلسه اسماعیل امیدی سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردل به بیان اقدامات انجام شده در حوزه ی بهبود تغذیه در شهرستان اردل پرداخت و گفت: طبق پژوهشهای صورت گرفته بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها، دیابت و اضافه وزن شیوع بیشتری در بین مردم دارند و 64 درصد زنان و 54 درصد مردان کشور چاق هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 964630

وب گردی

وب گردی