بهتر است  رانندگان از نیمه شب تا ساعت 6 بامداد رانندگی نکنند

رئیس پلیس ترافیک شهری پلیس راهور ناجا گفت: 3 درصد تصادفات درون‌شهری 4 ماهه نخست امسال به دلیل خستگی و خواب آلودگی بوده است.

به گزارش ایسکانیوز سرهنگ داوود قاسمیان با اشاره به اینکه خستگی یکی از مهم‌ترین و اصلی ترین عامل خطای انسانی است که باعث حوادث مرگباری می شود افزود: خستگی به دلیل ناشناخته بودن و مشکل بودن تشخیص آن به عنوان عامل دخیل در تصادفات کمتر مورد توجه قرار گرفته است در حالیکه آثار خستگی می تواند به صورت کاهش هوشیاری، خواب آلودگی راننده و خواب رفتن در پشت فرمان خودرو ظاهر می شود.

وی گفت: خواب آلودگی و انحراف از مسیر، عبور بی توجه از کنار علائم راه، سنگین شدن پلک ها، احساس بی قراری و زودرنجی و تند مزاجی، شتاب و ترمزگیری غیرمعمول، چرت زدن کوتاه وعدم تعادل در حفظ خودرو بین خطوط جاده مهم‌ترین نشانه های خستگی در حین رانندگی است.

رئیس پلیس ترافیک شهری پلیس راهور ناجا ادامه داد: در 4 ماهه اول سال 97 خستگی و خواب آلودگی 117 فقره تصادف معادل 3 درصد کل تصادفات درون‌شهری را شامل شده است.

به گفته وی خستگی و خواب آلودگی می تواند به هوشیاری و در نتیجه به عملکرد شناختی رانندگان تاثیر منفی بگذارد. تصادفات رانندگی به علت خواب آلودگی در افرادی که بیش از 60 ساعت در هفته کار می کنند و ساعت های کاری نامنظم داشته و یا شبکار هستند شیوع بیشتری دارد.

رئیس پلیس ترافیک شهری پلیس راهور ناجا افزود: رانندگی همراه با خواب آلودگی بیش از 4 برابر خطر تصادفات را افزایش می دهد چرا که خستگی باعث کاهش عملکرد در کارهایی که نیازمند هوشیاریست می شود و می تواند خطای انسانی را در بروز حوادث افزایش دهد.

وی با تاکید بر اینکه هیچ جایگزینی به جز خواب کافی برای خستگی و خواب آلودگی ندارد گفت: توصیه می کنیم رانندگان پیش از شروع سفر مکان های توقف را برنامه ریزی کرده و حداقل هر 2 ساعت یکبار خودرو را متوقف و از وسیله نقلیه برای 10 تا 15 دقیقه پیاده شوند.

رییس پلیس ترافیک شهری پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه قوز کردن خستگی را افزایش می دهد افزود: نوشیدن مقدار کافی آب به هوشیاری راننده کمک می کند و حتما ضروریست رانندگان از مصرف مسکن ها، داروهای سرماخوردگی و داروهایی که باعث خواب آلودگی راننده می شود در زمان رانندگی خودداری کنند.

وی تصریح کرد: توصیه می کنیم رانندگان برای پیشگیری از حوادث احتمالی ناشی از خستگی و خواب آلودگی از نیمه شب تا ساعت 6 بامداد از رانندگی خودداری کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 964645

وب گردی

وب گردی