شیوه های نوین جراحی پیوند استخوان در بالا بردن سینوس فک

اگر در زمان کاشت ایمپلنت به تراکم و تحلیل استخوان فک توجه جدی نشود، احتمال سوراخ شدن سینوس به شدت افزایش می یابد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز میلاد میرمحمدی جراح و دندانپزشک با بیان این مطلب گفت: با از دست رفتن دندان، کف سینوس به تدریج به طرف سقف دهان گسترده شده و به آن نزدیک می شود، بطوری که با گذشت زمان، تنها یک لایه استخوانی نازک، دهان را از سینوس جدا می کند، این بستر ضعیف، ضخامت و استحکام کافی برای قرارگیری ایمپلنت را ندارد؛ بنابراین با انجام جراحی سینوس لیفت که به معنای بالا بردن سینوس می باشد، مقداری از مواد پیوند استخوان در سینوس قرار گرفته و کف سینوس بین 2 تا 20 میلی متر بالا برده می شود.

وی تصریح کرد: افرادی که بیش از یک سال از کشیدن دندانشان می گذرد پیش از هر اقدامی برای کاشت دندان جدید باید از پزشک معالج خود بخواهند تا میزان تراکم استخوان آن ناحیه را مورد بررسی قرار دهد تا در صورت تحلیل رفتن بیش از اندازه استخوان، اقدام به استخوان سازی کنند، درواقع این اقدام باعث بالارفتن سینوس می شود.

این جراح ادامه داد: سینوس لیفت و یا بالا بردن تراکم استخوان دهان، به دو روش باز و بسته انجام می شود که در روش بسته، از طریق حفره ایجاد شده برای قراردهی ایمپلنت، مواد پیوندی داخل شده و بدون آسیب رساندن به غشای داخل سینوس، فشرده می شود و سپس ایمپلنت در محل گذاشته می شود. اما در روش باز از محلی بالاتر از دندانها، لثه شکافته شده و سینوس باز می شود و باز هم بدون درگیر کردن غشای مخاطی داخل سینوس، مواد پیوند استخوان در حفره سینوس قرار می گیرد و سپس استخوان پیوندی ، ایمپلنت در محل قرار داده می شود.

وی گفت: مواد مورد استفاده برای لیفت سینوس می تواند مواد مصنوعی مانند پودر استخوان، خرده های استخوان ناشی از دریل کردن محل برای ایمپلنت، و یا تکه های بزرگتر استخوان جدا شده از سایر قسمتهای فک یا حتی استخوان لگن باشد.


وی با بیان اینکه فرآیند استخوان سازی فک و راه های درمان آن طی چند سال گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته است افزود: برخلاف تصور بسیاری روند استخوان سازی روندی دردناک و سخت نیست و تکنیک های متعددی برای استخوان سازی در فک وجود دارد و لزوما به معنای برداشت استخوان از یک ناحیه و کاشت آن در لثه نیست به عبارتی درد ناشی از پیوند استخوان از کشیدن دندان بیشتر نیست و بیماران نباید نگران مراحل درمان باشند.


میرمحمدی ادامه داد: در شیوه های جدید درمانی بسیاری از پزشکان به منظور حمایت کردن غشا و ایجاد داربستی برای رشد سلول های استخوان ساز ازپودر استخوان استفاده می کنند تا بستر مناسبی را برای کشت سلول‌های استخوانی فراهم کرده و بازسازی بافت استخوانی را سرعت ببخشند.

وی با بیان اینکه زمان التیام یافتن فرآیند استخوان سازی به شرایط بیمار بستگی دارد، افزود: مولفه هایی نظیر میزان تحلیل رفتن استخوان بستر، سن و شرایط بدنی بیمار رابطه مستقیمی با سرعت بهبود دارد ولی آنچه مسلم است روند بهبود کامل بین یک تا شش ماه متغییر است.

این دندانپزشک ابراز کرد: حجم استخوان فک علاوه بر کارآیی آن بعنوان محافظ ریشه دندان و پایه تیتانیومی در ظاهر افراد هم تاثیر به سزایی دارد، ایمپلنت های دندانی در نقاطی که دندان از دست رفته است می توانند حجم استخوان فرد را حفظ کنند و با بهبود ظاهر صورت در بهبود کیفیت زندگی افراد تاثیر چشمگیری داشته باشد به همین دلیل همواره به بیماران توصیه می شود پیش از هر اقدامی برای کاشت ایمپلنت از پزشک معالج خود بخواهند تا میزان تحلیل رفتن و تراکم استخوان فک را مورد بررسی قرار دهد.

میلاد میرمحمدی گفت: افرادی که قصد کاشت ایمپلنت را دارند تصور می کنند که طول عمر دندان های جدید تنها بستگی به کیفیت و برند پایه تیتانیومی و روکش آن دارد درحالی که بهترین ایمپلنت ها اگر به درستی در استخوان فک قرار نگیرند و یا استخوان از تراکم مناسبی برخوردار نباشد با کمترین فشار، لق می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 964657

وب گردی

وب گردی