وزرای علومِ بعد انقلاب، در چه رشته ای تحصیل کرده اند؟

وزرای علوم بعد انقلاب مدارک تحصیلی متفاوتی داشتند که در این میان وزیر فیلسوف تا پزشک متخصص در راس این وزارتخانه به چشم می خورند و در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته اند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، یکی از مهم ترین ارکان هر کشوری آموزش و پژوهش در آن کشور است و قطعا وزارت علوم که سازمان نظارتی بر دانشگاه ها در همه کشورها است نقشی سازنده و تعیین کننده در تعالی و توسعه یک کشور دارد، گزارش پیش رو به بررسی سوابق تحصیلی وزرای بعد از انقلاب اسلامی در ایران پرداخته که مشروح آن به شرح زیر است:

علی شریعتمداری وزیر علوم دولت موقت دکتر بازرگان: شریعتمداری تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در شهر شیراز به پایان رسانید و موفق به اخذ درجه لیسانس در دو رشتهٔ فلسفه و علوم تربیتی در سال ۱۳۳۲ و علوم قضایی در سال ۱۳۳۵ شد. وی کارشناسی ارشد رشته آموزش متوسطه را در سال ۱۳۳۶ از دانشگاه میشیگان و دکترای فلسفه، تعلیم و تربیت و برنامه‌ریزی درسی در سال ۱۳۳۸ از دانشگاه تنسی دارد.

حسن ابراهیم حبیبی وزیر علوم دولت بنی صدر: حبیبی دارای مدرک دکترای جامعه‌شناسی و حقوق از دانشگاه سوربون بود.

حسن عارفی وزیر علوم دولت شهید رجایی: عارفی وزیر علوم دولت رجایی، دانش‌آموخته دبیرستان هدف و تخصص پزشکی در رشته اطفال-داخلی را از دانشگاه نیویورک و مدرک فوق‌تخصص قلب و عروق و طب دوران‌بلوغ را نیز در آمریکا به پایان رسانده است. او عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی است. او همچنین پزشک معالج حضرت امام (ره) بوده است.

محمدعلی نجفی وزیر علوم کابینه شهید باهنر: اولین وزیر علوم دولت سوم، محمدعلی نجفی بود. نجفی دانش‌آموخته کارشناسی ریاضی از دانشگاه صنعتی شریف و کارشناسی ارشد ریاضی از مؤسسه فناوری ماساچوست می‌باشد. در فاصله سالهای ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۳ در جایگاه وزارت علوم فعالیت می‌کرد.

ایرج فاضل وزیر علوم دولت آیت الله خامنه ای: در یک سال پایانی دولت سوم محمدعلی نجفی کنار گذاشته می شود و به جای او، فاضل به این وزارت خانه می آید. وی فوق تخصص جراحی عروق دارد و هم اکنون استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.

محمد فرهادی وزیر علوم در دولت دوم آیت الله خامنه ای: در کابینه چهارم وزارت علوم در اختیار محمد فرهادی قرار گرفت. وی متخصص گوش و حلق و بینی از دانشگاه مشهد است. فرهادی یکی از وزرای سیاسی وزارت علوم بود. او به دلیل مشاغلی که در اختیار داشته یکی از چهره های مورد توجه خبرگزاری ها بوده است.

مصطفی معین اولین وزیر فرهنگ و آموزش عالی دولت اول آیت الله هاشمی رفسنجانی: مصطفی معین نجف‌آبادی، پزشک و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، وی از جمله اصلاح طلبان رادیکالی است که در دو دوره طی سال‌های ‎۱۳۶۸-۱۳۷۲ در دولت اول هاشمی رفسنجانی و سال‌های ‎۱۳۷۶-۱۳۸۲ در دولت خاتمی جمعا به مدت ۱۰ سال عهده‌دار مقام وزارت علوم بوده‌است. مصطفی معین تحصیلات عالی را با برخورداری از بورس دانشگاه در دوره پزشکی عمومی و سپس با کارورزی مستقیم و به عنوان دستیار ارشد در دوره تخصصی بیماری های کودکان ادامه داد و موفق به کسب تخصص اطفال شد.

محمدرضا هاشمی گلپایگانی وزیر علوم دولت دوم آیت الله هاشمی رفسنجانی: وی دارنده مدرک فوق لیسانس از پلی تکنیک تهران در رشته برق در سال 1347 و فوق لیسانس دیگری در سال 1351 در آمریکا در مهندسی کنترل همچنین دکتری در رشته مهندسی پزشکی دارد.

مصطفی معین در کابینه اول خاتمی : مصطفی معین در دولت خاتمی دوباره به وزارت علوم بازگشت.

جعفر توفیقی وزیر علوم در کابینه دوم خاتمی : جعفر توفیقی دکتری تخصصی خود را در رشته مهندسی شیمی از دانشگاه پلی‌تکنیک بخارست دریافت کرد و به عضویت هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس درآمد. توفیقی در نیمه دوم دولت دوم خاتمی سکاندار وزارت علوم شد.

محمدمهدی زاهدی وزیر علوم کابینه نخست محمود احمدی نژاد: وی عضو هیات علمی گروه ریاضی دانشگاه شهید باهنر کرمان، وزیر علوم در دولت اول محمود احمدی نژاد بود. وی لیسانس ریاضی از دانشگاه‎‎ اصفهان در سال ‎ 1358، فوق لیسانس ریاضی از دانشگاه تربیت مدرس در سال 1365 همچنین دکتری ریاضی را از دانشگاه شهید باهنر کرمان در سال 1369 کسب کرده است.

کامران دانشجو وزیر علوم دولت دوم دولت احمدی نژاد: به گفته وبگاه دانشگاه علم و صنعت کامران دانشجو دارای مدرک دکتری هوافضا از دانشگاه منچستر است و در دولت و در نهادهای غیردولتی تجربه کاری اجرائی و پژوهشی و علمی دارد(لازم است ذکر شود که طبق وبگاه شخصی فارسی کامران دانشجو، وی دارنده مدرک دکترا از دانشگاه منچستر انگلستان و طبق وبگاه شخصی انگلیسی‌اش، دانشجو دارای دکترا از انستیتو سلطنتی علم و تکنولوژی منچستر (Manchester Imperial Institute of Science and Technology) است. پس از شبهات و تناقضاتی که در این خصوص طی سال های گذشته پیش از جلسه رای اعتماد یازدهم شهریور هشتاد و هشت مطرح شده بود، صفحه مربوط به کامران دانشجو در وبگاه دانشگاه علم و صنعت ویرایش شده و نام محل تحصیل کارشناسی ارشد و دکترای وی از منچستر به امپریال کالج لندن تعییر یافت و مقابل مدرک دکتری وی قید شد که دفاع از پایان‌نامه در ایران صورت پذیرفته‌ است. او بعداً رزومه خود را در سایتش تغییر داد.

رضا فرجی‌دانا وزیر علوم دولت یازدهم: وی کارشناسی مهندسی برق را در سال ۱۳۶۵ دریافت کرد سپس کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی در رشته ی برق را در سال‌های ۱۳۶۸ و ۱۳۷۲ از دانشگاه واترلوی کانادا دریافت کرد.

فرجی دانا 10ماه زمامدار وزارت علوم بود و سپس جای خود را به محمد فرهادی وزیر علوم در دولت چهارم داد.

از دیگر سمت‌های وی رئیس دانشگاه تهران، رئیس و قائم مقام سازمان هلال احمر، مشاور وزیر و دبیر شورای آموزش پزشکی کشور بوده است.[۷] او همچنین، ریاست «صندوق حمایت از پژوهشگران کشور» را از سال ۱۳۸۲ تا بهمن ۱۳۸۹ بر عهده داشته است.

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت دوازدهم: وی مدرک کارشناسی خود را در سال ۱۳۵۵ در رشته ترویج و آموزش کشاورزی از مدرسه عالی کشاورزی همدان گرفت، در سال ۱۳۶۴ مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته علوم باغبانی از دانشگاه تربیت مدرس اخذ کرد و در سال ۱۳۷۰ برای تحصیل در مقطع دکتری به دانشگاه آدلاید استرالیا رفت و در سال ۱۳۷۴ در مقطع دکتری رشته علوم باغبانی از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد و به ایران بازگشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 964664

وب گردی

وب گردی