داوودی: «هزارپا» برای گیشه ساخته نشده است/ فیلم بدون مخاطب به درد دنیا نمی خورد

کارگردان فیلم «هزارپا» گفت: به نظرم همه فیلم‌ها باید برای گیشه ساخته شوند، اگر فیلمی مخاطب نداشته باشد  به درد دنیا  نمی خورد.

ابوالحسن داوودی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز در مورد فیلم «هزارپا» گفت: خوشحالم که حدود 3 میلیون نفر برای دیدن هزارپا به سینما رفته‌اند و این یعنی هزارپا با موضوعات عام و ژانر کمدی مورد توجه مخاطبین زیادی قرار گرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که «چقدر گیشه در ساخت هزارپا موثر بوده؟ » بیان کرد: انتقادهای زیادی شنیده‌ام که این فیلم با هدف گیشه ساخته شده است، به نظرم همه فیلم‌ها باید برای گیشه ساخته شوند، اگر فیلمی مخاطب نداشته باشد به درد دنیا نمی خورد. فکر می‌کنم این یک تعبیر سردستی است که فیلم برای گیشه ساخته شده است.

کارگردان «هزارپا» ادامه داد: فیلم در درجه اول باید برای یک مخاطب عام ساخته شود. در درجه دوم باید در نظر داشت که فیلم هنری بسیار گران قیمت است که باید در ساخت آن، بازتاب اقتصادی را هم در نظر گرفت. معتقدم همه فیلم‌ها باید ابعاد مختلفی را رعایت کنند، که یکی از این وجوه، وجه مالی و اقتصادی موضوع است.

وی اظهار داشت: یک فیلم بعد از آنکه ساخته و عرضه شد، به مخاطبی تعلق دارد که آن فیلم را می‌بیند و مخاطب حق دارد که نسبت به فیلم قضاوت داشته باشد. احساس نمی‌کنم که فیلم گیشه‌ای است و قطعاً به این منظور ساخته نشده و با کسانی که اینطور نگاه می‌کنند، اختلاف سلیقه دارم و به نظر این افراد احترام می‌گذارم.

داوودی درباره اینکه «برخی طنز هزارپا را سطح پایین می‌‌دانند» اظهار کرد: به تعداد جمعیت کره زمین سلیقه وجود دارد و هرکسی می‌تواند در مورد یک فیلم قضاوتی داشته باشد و این برداشت در معیار فرهنگ خودش هم قابل قبول باشد. نمی‌توانم جوابگویِ فرهنگ جزء به جزء کسانی باشم که فیلم را می‌بینند. مخاطبین حق دارند از فیلم خوششان بیاید یا برایشان مطلوب نباشد. به نظرم همه کسانی که انتقاد می‌کند، لزوماً درست یا غلط نمی‌گویند و صرفاً نظرشان را بیان می‌کنند.

وی بیان کرد: کسانی که فکر می‌کنند این فیلم با زبان سطح پایین ساخته شده است، قبل از اینکه قضاوتی نسبت به سازندگان فیلم داشته باشند، نسبت به کل مردمی قضاوت می‌کنند که از آن استقبال کرده‌اند. نزدیک به 3 میلیون نفر از جامعه‌ای که با سینما قهر بودند، حاضر شدند دوباره به سینما بیایند، این فیلم را انتخاب کردند، بابت فیلم، پول پرداخت کردند. منتقدین طنز «هزارپا» باید این را بدانند که این 3 میلیون نفر را نشانه گرفته‌اند.

داوودی در مورد بیشترین موردی که باعث شده مخاطب برای دیدن «هزارپا» به سینما بیاید، اذعان کرد: این فیلم کم فروشی نمی‌کند و به هر حال با حفظ استانداردهایی، متکی به زبانی است که بین مردم ما رایج است. بسیاری از افرادی که به یک فیلم کمدی توهین می‌کنند و آن را زیر سوال می‌برند در بسیاری شرایط روزمره، زبان نامناسب نسبت به این فیلم دارند.

کارگردان فیلم «هزارپا» تصریح کرد: «هزارپا» یک طرح بسیار والایی از زبان عامه‌ی مردمی است که در جامعه ما وجود دارند و مردم این نزدیکی را می‌فهمند. اما کسانی که می‌خواهند صرفاً برای مردم موعظه کنند و خودشان را بالاتر می دانند باید به زمانی نگاه کنند که به خلوت رفته و کار دیگر می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 964679

وب گردی

وب گردی