دولت به کمک راه‌آهن برای پرداخت زیان مسافران آمد

شنبه 20 مرداد 1397 - 15:07
کد مطلب: 964683
قطار

عضو هیئت‌ مدیره شرکت راه‌آهن گفت: مسئولان این شرکت و سازمان برنامه‌ و بودجه، توافق کردند که زیان‌بخش مسافری با کمک دولت، تأمین شود.

اخبار مرتبط

اعلام پروژه‌های قابل افتتاح راه‌آهن در هفته دولت

بخش خصوصی جایگزین دولت در پروژه‌های محوری می‌شود

شناسایی ۴ روش سوءاستفاده از ارز دولتی

بازآفرینی راه‌ نجات شهرستان‌ها است/ اجرای ۱۲ پروژه بزرگ علی‌رغم کمبود اعتبارات در دامغان

خروج شرکت راه آهن آلمانی از ایران باید مستلزم هزینه هایی باشد/بررسی قراردادهای بین المللی وزارت راه در کمیسیون عمران

«راه‌آهن» اولین میراث صنعتی ثبت شده ایران شد

اجرای ۳۰ کیلومتر زیرسازی راه‌آهن سبزوار- سلطان‌آباد

هیات دولت شمار دیگری از مواد لایحه مطبوعات و خبرگزاری‌ها را تصویب کرد

زمان بهره برداری راه آهن مراغه- ارومیه اعلام شد

تاکید بر دستیابی به مفهوم ریل از منظر صنعت/برقی‌سازی راه‌آهن تهران- بندرعباس نیازمند ۳ میلیارد دلار است

روس‌ها راه‌آهن بندرعباس-سرخس را برقی می‌کنند

تاریخ دقیق پیش فروش بلیت قطارهای مسافربری اعلام شد

شرکت رجا بر اساس اصل ۴۴ تشکیل نشده است/ رویکرد رجا سودآوری نیست

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از وزارت راه و شهرسازی؛ سعید رسولی با اشاره به پیگیری‌های انجام‌شده برای رسیدگی به یارانه‌های تحمیلی بخش مسافر بر شرکت راه‌آهن، اظهار داشت: در حال حاضر حمل‌ونقل ریلی بار و مسافر، متحمل زیان است و درواقع قیمت تمام‌شده، با آنچه هم اکنون به‌عنوان درآمد بخش غیردولتی و شرکت راه‌آهن محقق می‌شود فاصله زیادی دارد.

او افزود: نه‌ فقط در ایران بلکه در قوانین سراسر راه‌آهن‌های جهان به‌خصوص در بخش مسافر و حومه به‌ویژه مسیرهای تکلیفی دوربرد باید راه‌آهن از حمایت دولت برخوردار باشد و در غیر این صورت متضرر خواهد بود.

عضو هیات ‌مدیره شرکت راه‌آهن با بیان اینکه «برنامه‌ریزی و برنامه زمان‌بندی در خصوص افزایش سهم حمل‌ونقل ریلی بار در بازدیدهای مکرر نمایندگان مجلس شورای اسلامی از شرکت راه‌آهن، جلسات سازمان برنامه‌وبودجه و هیئت‌وزیران ارائه‌شده است» گفت: بخشی از هدف‌گذاری با ایجاد خطوط آنتنی به چشمه‌های بار و بخشی دیگر مربوط به سیاست‌های توسعه حمل بار است که شرکت راه‌آهن در آن تصمیم‌گیری‌ها دخل و تصرف چندانی ندارد.

رسولی افزود: در حال پیگیری هستیم تا حداقل حمل بار دولتی در مسیرهایی که راه‌آهن وجود دارد از طریق‌ حمل‌ونقل ریلی تکلیفی و الزام‌آور باشند.

او در خصوص بندهای قانون برنامه ششم توسعه که پس از گذشت بیش از ۱۵ ماه همچنان اجرایی نشده است، بیان کرد: توجه مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه به پررنگ شدن نقش حمل‌ونقل ریلی بی‌تأثیر نبود و همین امر سرلوحه حمایت‌های دولت و مجلس از راه‌آهن شد.

او گفت: کار کارشناسی وسیعی در حوزه‌های مختلف راه‌آهن انجام‌شده است که بتوانیم برنامه زمان‌بندی دقیقی به‌منظور دستیابی به اهداف پیش‌بینی‌شده در پایان برنامه انجام دهیم؛ ‌اما از آنجایی‌ که برنامه، سبدی متشکل از مجموعه قوانین، الزامات و تکالیفی است، لذا برای تحقق احکام باید همه دستگاه‌های ذی‌ربط وظایف خود را انجام دهند.

عضو هیئت‌مدیره شرکت راه‌آهن تأکید کرد: ازاین‌رو باید درسال آینده شاهد تحقق برخی از بندهایی که محقق نشده باشیم.

رسولی گفت: در برنامه ششم مصوب شد که سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل ریلی همانند سرمایه‌گذاری در مناطق محروم در نظر رفته شود، یعنی بانک‌ها باید در واگذاری تسهیلات به سرمایه‌گذاران بخش ریلی، امتیازاتی قائل شوند. همچنین مصوب شد که مالیات بر ارزش‌افزوده برای بخش حمل‌ونقل ریلی بر مبنای نرخ صفر محاسبه شود که هنوز این حکم عملیاتی نشده است، اگرچه به‌کرات از سوی شرکت راه‌آهن و بخش غیردولتی پیگیری شده است.

او یادآور شد: در مصوبه دیگری، علاوه بر رشد اعتبارات سالانه بودجه راه‌آهن باید یک درصد از منابع حاصل از فروش نفت و گاز به راه‌آهن داده شود که هنوز شرایط اجرای آن فراهم نشده است که امیدواریم شرایط اجرایی شدن آن نیز فراهم شود.

انتهای پیام/

283 / 161

نظرات

1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.

اخبار پر بازدید

آخرین اخبار

آرشیو