نوشت‌افزار پرچم‌دار محصولات فرهنگی است

مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی در نشست خبری نوشت افزار ایرانی اسلامی، گفت: نوشت افزار پرچم‌دار محصولات فرهنگی است که امیدواریم در نمایشگاه «ایران نوشت» جایگاه اش را ارتقا بخشیم.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، نشست خبری نمایشگاه نوشت افزار ایرانی‌اسلامی امروز ۲۰مردادماه، با حضور سعید حسینی مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی، منصور مجاوری مشاور وزیر آموزش و پرورش و کبریایی قائم مقام اجرایی نمایشگاه «ایران نوشت» در حسینیه هنر برگزار شد.

حسینی در نشست خبری نمایشگاه نوشت افزار ایرانی اسلامی درباره نمایشگاه، گفت: نوشت افزار از ۳ جهت اهمیت دارد، اولین موضوع اقتصاد است که با توجه به بازار بزرگ نوشت افزار در ایران، نزدیک به ۱۴ میلیون دانش‌آموز از این نوشت افزار ها استفاده می کنند. هزینه نوشت افزار این دانش آموزان نزدیک به ۱۴هزار میلیارد تومان برآورده شده است. که این هزینه به لحاظ اشتغال زایی مفید خواهد بود . با توجه به اینکه در کشور همسایه تولید جدی نداریم این امر فرصت مناسبی برای کشور ما خواهد بود تا محصولات فرهنگی مان را صادر کنیم. به اعتقاد من محصولات صنایع فرهنگی به نوعی کالای استراتژی محسوب می شود که عموم مردم و دانش اموزان با آن سروکار دارند. بحث دیگری که وجود دارد نوشت افزار در سال های اخیر، میان مردم کارکرد رسانه ای فرهنگی پیدا کرده است و به عنوان کالای فرهنگی شناخته می شود و در پیوست فرهنگی به عنوان المان و نشانه‌ها، تاثیرگذار است.

حسینی: نوشت‌افزار؛ پرچم‌دار محصولات فرهنگی

وی در ادامه افزود: به اعتقاد من در حوزه کودک و نوجوان نوشت افزار کار ارزش پذیری را انجام می‌دهد زیرا در حوزه کاراکتر سازی از طریق انیمیشن و کمیک‌استریپ می توانیم همه ابعاد زندگی کودکان و نوجوانان را تحت تاثیر بگذاریم زیرا به نوعی این نوع کاراکتر های نوشت افزار نقش قهرمان را برای کودکان ایفا می‌کند.

مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی، برخی از محصولات فرهنگی غربی برای کودکان مضر است و کاراکترهای این محصولات در ابعاد زندگی آنان تاثیرات منفی می‌گذارد، عنوان کرد: اگر کشور ما محتوای مناسب به خانواده ندهد آنان مجبورند به سمت کالاهای خارجی و غربی بروند و این برای کودکان ما ضرر دارد.

به گفته وی ، نوشت افزار پرچم دار محصولات فرهنگی در حوزه کودکان است ما می‌توانیم محصولات انیمیشن‌ هایی همچون فیل شاه را در حوزه نوشت افزار تسری بدهیم. بحث دیگر در زمینه محصولات فرهنگی (نوشت افزار) «سلامت» محصولات است که باید این نوع کالاها از لحاظ سلامتی استاندارد باشند، زیرا کودکان ۲۴ ساعته با این محصولات سروکار دارند.

حسینی بیان کرد: در شرایط امروزه کشور که فضای ناامیدی روز به روز تزریق می‌شود اگر جریان مردمی و فضای رسانه ها در این زمینه محصولات صنایع فرهنگی نوشت افزار به طور مستمر وجود داشته باشند مطمئنا در این زمینه به پیشرفت خواهیم رسید. من احساس می کنم اگر دست به دست هم بدهیم امیدوارم با همت تولیدکننده‌ها، جایگاه محصولات صنایع فرهنگی ارتقا پیدا خواهد کرد.

وی توضیح داد: با کاراکتر سازی و فرهنگ‌سازی در بحث نوشت افزار، راه خوبی را در پیش داریم. ۱۰۰ تولیدکننده در این زمینه وجود دارد، تنوع در آثار وجود دارد، همچنین کالاهای مخصوص انیمیشن فیل‌شاه را به بازار عرضه کردیم که می‌تواند بازار خوبی را در نوشت افزار رقم بزند. البته شرایط و قیمت دلار هم در تولیدات داخلی تاثیر گذاشته است زیرا کاغذ و کالاها هم واراداتی است و بر روی قیمت‌ها تاثیر گذاشته است و ما هم نگران این مسئله هستیم. اما امیدواریم بتوانیم افزایش قیمت را کنترل کنیم با توجه به اینکه مواد اولیه کالاها سخت به دست می‌آید اما تمام تلاش‌مان را کرده‌ایم که این مسئله را با تدابیر بیشتر مدیریت کنیم.

مدیرعامل مجمع نوشت افزار درباره محصولات جدید، توضیح داد: در این نمایشگاه ماژیک، لاک غلط‌گیر قلمی، محصولات دفتر و لوازم التحریر انیمیشن فیل‌شاه و مَلمَل، نوشت افزارهایی با موضوعات شهدا، خط کش چوبی، نوآوری در طراحی کیف‌ها وغیره... عرضه می‌شود.

مجاوری: عدم فرهنگ‌سازی باعث شده محصولات فرهنگی مغفول بماند

مجاوری مشاور وزیر آموزش و پرورش، درباره نقش آموزش و پرورش در محصولات فرهنگی، گفت: در دو دهه گذشته غفلت زیادی در این ارگان وجود داشته است و اما امیدواریم که این برنامه‌ها شروع خوبی برای استفاده از این ظرفیت‌ها باشد. با توجه به اینکه دانش‌آموزان دوران ۱۵ ساله‌ای از عمر خود را در مدارس و دانشگاه می‌گذرانند باید با نوشت افزارها سروکار داشته باشند که ما خیلی در این بحث موفق عمل نکرده ایم و فرهنگ‌سازی خوبی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: در بحث نوشت افزارها باید به موضوعات تمدن اسلامی و پیشینه تاریخی خود نگاه کنیم تا در این زمینه تولیدات خوبی داشته باشیم. باید تمدن، جنگ و دفاع مقدس را به کودکان آموزش دهیم. هزارن میلیارد اقتصاد و منابع مالی در آموزش و پرورش نهفته است اما نتوانسته ایم به درستی این موضوعات را مدیریت کنیم. اگر نتوانیم خوب مدیریت کنیم به افول از محصولات فرهنگی خواهیم رسید. ما بهترین فرصت را برای بلوغ و تولید می‌توانیم داشته باشیم اما اکثر محصولات فرهنگی ما را وارادات تشکیل می‌دهند که به تولیدات داخلی ضربه وارد شده است.

مجاوری بیان کرد: وارادات و صادرات نجات دهنده محصولات ما هستند اگر این دو بحث توامان با هم باشند. ما باید کودکان را ترغیب به استفاده از تولیدات داخلی با نماد ایرانی اسلامی کنیم. فرهنگ‌سازی این امر هم بر عهده آموزش و پرورش است. باید بهترین کارکردها و کاربردها را در این نهاد به کودکان و نوجوانان آموزش داده شود.

مجاوری همکاری نهاد آموزش و پرورش با مجمع نوشت افزار را به فال نیک گرفت و گفت: امیدواریم برگزاری نمایشگاه بتواند گشایشی برای شناخته شدن محصولات باشد و بتوانیم محصولات فرهنگی را به دانش‌آموزان بشناسانیم. جشنواره ای به نام «ایران ساخت» قرار است در دیماه سال جاری برگزار شود تا بتواند کمک خوبی به بحث نوشت افزار بکند. البته نمایشگاهی نوشت افزار «ایران نوشت» با حضور ۱۰۰ تولیدکننده نوشت افزار در حمایت از کالای ایرانی از ۲۲ مردادماه تا ۲ شهریور برگزار می شود.

برگزاری نمایشگاه «ایران نوشت» با حضور ۱۰۰ تولیدکننده محصول فرهنگی/ عرضه محصولات انیمیشن فیل‌شاه

کبریایی قائم مقام اجرایی نمایشگاه «ایران نوشت» در ادامه این نشست خبری، گفت: این نمایشگاه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ۲۲مردادماه افتتاح می‌شود و ‌بیش از ۱۰۰ تولیدکننده در این نمایشگاه شرکت کردند. افتتاحیه این نمایشگاه دوشنبه ۲۳مردادماه با حضور وزیر، خانواده شهدا و علاقه‌مندان به این حوزه برگزار می‌شود. عرضه محصولات فیل‌شاه در این نمایشگاه، بازی های کودکان، عکاسی با کاراکترها، پخش زنده برنامه کودک از شبکه‌های تلویزیون هم، خواهیم داشت و بیش از هزار محصول جدید در این نمایشگاه عرضه خواهد شد.

در پایان این نشست خبری، پوستر محصولات نوشت‌افزار با کاراکترهای ایرانی رونمایی شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 964715

وب گردی

وب گردی