نشست کشورهای خزر  برگزار می‌شود

نشست کشورهای ساحلی خزر در قزاقستان در مورد مسائل حقوقی خزر، تعامل و مسائل منطقه ای و بین المللی خواهد بود.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، دستور کار هماهنگ شده پنجمین نشست کشورهای ساحلی دریای خزر که 12 آگوست در «آکتائو» یکی از شهرهای بندری قزاقستان برگزار می شود، متشکل از 3 موضوع اصلی می‌باشد.

وضعیت حقوقی خزر، مسائل همکاری‌های اقتصادی، حمل و نقل، زیست محیطی، حفاظت از منابع بیولوژیکی، امنیتی و همچنین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله موضوعات اصلی نشست آتی کشورهای ساحلی خزر به شمار می‌روند.

با دعوت رئیس جمهور قزاقستان در این نشست «حسن روحانی» رئیس جمهور اسلامی ایران، «الهام علی اف» رئیس جمهور آذربایجان، «قربانقلی بردی محمد اف» رئیس جمهور ترکمنستان و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه شرکت خواهند کرد.

در پایان پنجمین نشست کشورهای ساحلی خزر قرار است کنوانسیون وضعیت حقوقی خزر که پروژه آن در چارچوب اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای مذکور در تاریخ 4-5 دسامبر سال 2017 میلادی در مسکو روسیه نهایی شده، به امضا برسد.

همچنین انتظار می رود که در جریان این نشست میان کشورهای ساحلی دریای خزر تعدادی از اسناد بین المللی از جمله 3 توافقنامه در زمینه همکاری در حوزه گردشگری، تجارت و اقتصاد و پیشگیری از حوادث در دریای خزر به امضا رسد.

علاوه بر این کشورهای مذکور 3 پروتکل به توافقنامه در زمینه همکاری در حوزه امنیت در خزر از 18نوامبر سال 2010 که مربوط به مبارزه با جرایم سازمان یافته، تروریسم و تعامل نهادهای مرزی کشورهای ساحلی می باشد را نیز امضا می‌کنند.

رئیس جمهوری قزاقستان با بیان اینکه همه مسائل مربوط به همکاری های کشورهای ساحلی دریای خزر مورد توافق قرار گرفته است، اعلام کرد: انتظار داریم تصمیمی تاریخی درباره خزر گرفته شود.

تدوین رژیم حقوقی جدید برای این دریا یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین مسائل پنج کشورحاشیه این دریا پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ بوده است و انتظار می‌رود که نشست قزاقستان به این مسئله پایان دهد و سرانجام کنوانسیون مذکور به امضا همه کشورها برسد.

انتهای پیام/

کد خبر: 964740

وب گردی

وب گردی