ساماندهی اقتصاد صنعت برق نیازمند توجه بیشتر است/ صنعت برق زیرساخت تمام صنایع کشور

عضو هیات مدیره و معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر در برنامه مناظره شبکه یک سیما با تاکید برلزوم ساماندهی اقتصاد صنعت برق گفت: برق به عنوان زیرساخت سایر صنایع، باعث پیشرفت در بسیاری از علوم کشور شده است و اگر به آن به صورت جدی توجه نشود، باعث آسیب رسیدن به همه صنایع خواهد شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، برنامه مناظره که هر هفته از شبکه یک سیما پخش می شود، در آخرین برنامه خود به موضوع مدیریت مصرف برق پرداخت.
در این برنامه "محمودرضا حقی فام" معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر و سخنگوی صنعت برق، سیدحسین سجادی مشاور معاونت برق و انرژی وزارت نیرو، ابوالفضل روغنی گلپایگانی رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران و حمیدرضا قریشی کارشناس اقتصاد انرژی برگزار شد.
در این برنامه حقی فام گفت: قیمت تمام شده برق از مشترکان دریافت نمی شود و در عمل با مجموعه‌ای روبه هستیم که با نظام تعرفه‌ای کنونی، درآمدها کفاف هزینه‌هایش را نمی دهد؛ به طوری که هم اکنون در زمینه تولید، انتقال و توزیع با محدودیت شدید منابع مالی روبرو هستیم و به دلیل همین محدودیت ها، برنامه ریزی های انجام شده به تاخیر می افتد.
وی همچنین به تراز مالی صنعت برق اشاره کرد و با بیان این که صنعت برق هم اکنون با بیش از 30 هزار میلیارد تومان بدهی انباشته روبه رو است و سالانه 5 هزار میلیارد تومان نیز با کسری منابع روبه هستیم، اظهارداشت: تا پایان سال 96 میزان مطالبات ما از محل پرداخت نشدن بهای برق مصرفی به بیش از شش هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است که از این میان 27 درصد از مطالبات از بخش صنعتی است.

عضو هیات مدیره و معاون هماهنگی توزیع توانیر در عین حال با بیان این که درآمدهای صنعت برق نسبت به سال 57 کاهش پیدا کرده است، عنوان کرد: با احتساب قیمت ها بر اساس سال 1390، به ازای هر کیلووات ساعت برق، 66 تومان از مشترکان دریافت می کردیم، این درحالی است که با تبدیل نرخ ها به قیمت های سال 90، این میزان اکنون به 26 تومان کاهش یافته و در عمل درآمدهای صنعت برق به یک سوم رسیده است.

حقی فام خاطرنشان کرد: کاهش شدید بارندگی ها و کمبود تولید برق و در نتیجه در مدار نبودن نزدیک به 5 هزار مگاوات نیروگاه‌های برق آبی، به عنوان دومین عامل بروز محدودیت های امسال محسوب می شود.

معاون هماهنگی توزیع توانیر اضافه کرد: همچنین ما با تغییر الگوی مصرف برق در کشور مواجه هستیم. به طوری که مصرف برق در تابستان به سمت بارهای سرمایشی مبتنی بر کولرهای گازی و کولرهای آبی با راندمان پایین در کشور حرکت کرده است.

حقی فام ادامه داد: در حال حاضر 20 تا 22 هزار مگاوات از پیک تابستان مربوط به بار سرمایشی است که توسط کولرهای با راندمان پایین به شبکه تحمیل می شود.

در این برنامه همچنین سیدحسین سجادی مشاور معاون برق و انرژی وزارت نیرو نیز خاطرنشان کرد: وزارت نیرو بابت نفروختن برق دچار ضرر می‌شود و به همین دلیل اگر جایی محدودیتی ایجاد شود، پیش از همه اقتصاد خود صنعت برق آسیب می بیند.
سجادی ادامه داد: اگر ما به چنین مسأله ای رسیدیم که باید از طریق صنایع و سایر مشترکان مصرف برق مدیریت شود، به عواملی باز می گردد که باعث شده بهره وری در کشور به میزانی که باید، افزایش پیدا نکرده است و به همین دلیل لازم است که ما از طریق کمک مشترکان یا مدیریت انرژی که اتفاقا در دنیا مرسوم است، به این مهم دست یابیم .

او با اشاره به اسناد ابلاغ شده توسط مقام رهبری در خصوص اصلاح الگوی مصرف برق، تاکید کرد: اسناد منتشر شده، سندهای مهمی هستند که به افزایش بهره‌وری کمک می‌کنند.
سجادی خاطرنشان کرد: با وجود آنکه قوانین و استانداردهای خوبی در خصوص بهره‌وری و مصرف برق در کشور وجود دارد، اما به دلیل آنکه مصرف انرژی دغدغه بخش های مختلف مانند صنعت، ساختمان و... نیست باعث شده تا به اهدافی که می خواهیم دست پیدا نکنیم.

مشاور معاون برق و انرژی وزارت نیرو یادآور شد: صنعتگران به دنبال افزایش کمیت محصول خود هستند و دغدغه ای برای بهبود مصرف برق و انرژی ندارند و به همین دلیل با محصولاتی با کارایی پایین مواجه هستیم که باعث افزایش میانگین مصرف برق در کشور می شود.

در بخش دیگری از این مناظره دکتر ابوالفضل روغنی گلپایگانی رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران نیز در سخنانی به قطع برق واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: باید موانع بخش تولید برداشته شود تا بتوان اشتغال ایجاد کرد و اقتصاد را رونق بخشید.

روغنی خاطرنشان کرد: واحدهای تولیدی به دلیل محدودیت های مالی و عدم تخصیص نیافتن منابع حاصل از هدفمندی که قرار بود به بخش صنعتی تزریق شود، نتوانستند سیستم های خود را بهینه‌سازی کنند و همین امر نیز باعث کاهش راندمان تولید و افزایش مصرف ا نرژی صنایع شده است.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران همچنین خواستار حمایت بیشتر دولت از صنایع شد و گفت: صنایع و واحدهای تولیدی به دلیل تحریم ها و مشکلات ارزی و اقتصادی، دچار مشکلات عدیده ای هستند و نباید از سویی دیگر نیز تحت فشار قرار گیرند.

در این برنامه همچنین حمیدرضا قریشی پژوهشگر اقتصاد انرژی نیز با بیان این که برق در ایران صنعت پیشرفته‌ای است و باعث افتخار است که صنعت برق ما در رده بالای تکنولوژی قرار دارد؛ گفت: ما هم به مدیریت مصرف احتیاج داریم هم به افزایش تولید نیروگاه و ظرفیت‌های انتقال و توزیع که این‌ها تناقصی با هم ندارند و حتماً باید با همدیگر باید ادامه پیدا کنند.
این پژوهشگر اقتصاد انرژی با تاکید برلزوم افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف برق مدعی شد: مصرف بی رویه توسط 10 تا 15 درصد از مشترکان، باعث شده تا مشکلات شبکه به همه مردم تحمیل شود.
قریشی تصریح کرد: عموم مردم در محدوده الگوهای تعیین شده برق مصرف می کنند و تنها عده کمی از مشترکان خارج از الگوها به مصرف برق می‌پردازند که باید فشار تعرفه‌ای به سمت این مشترکان افزایش یابد.

انتهای پیام/

کد خبر: 964741

وب گردی

وب گردی