ضرورت تدوین سیاست بازگشت نخبگان به کشور

کمیسیون علمی و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با بررسی آمار تمایل به مهاجرت، بر لزوم تدوین سیاست بازگشت و چرخش نخبگان تاکید کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از شواری عالی انقلاب فرهنگی، جلسه 270 کمیسیون علمی و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، در این جلسه گزارش تدوین شده در پژوهشکده سیاستگذاری علوم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف با موضوع جابه‌جایی بین‌المللی دانشجویان و تحصیل‌کردگان ارائه شد.

در این گزارش ضمن اشاره به پژوهش صورت گرفته در سال 1394 در مورد تمایل به مهاجرت در کشور اعلام شد: براسای نتایج این پژوهش، حدود 8/1 میلیون نفر از ایرانیان به مهاجرت از کشور تمایل داشتند و از این تعداد نیز صرفاً 400 هزار نفر اعلام کرده‌اند برای مهاجرت برنامه دارند.

در ادامه این گزارش ضمن تاکید بر این موضوع که تمامی کشورهای جهان ذیل سیاست تحصیلی، سیاست مهاجرتی نیز دارند بر لزوم تدوین سیاست بازگشت و چرخش نخبگان تاکید شد.

تغییر دیدگاه‌های رایج پیرامون مهاجرت نخبگان، سیاستگذاری در بهره‌گیری از نخبگان پس از دانش‌آموختگی، ارزیابی کیفی سطح و وضعیت تحصیلات نخبگان خارج از کشور، ایجاد پل ارتباطی میان نخبگان خارجی و نظام تصمیم‌سازی کشور، سیاستگذاری به منظور بهبود وضعیت تحصیل‌کردگان بیکار در کشور، نیاز به سیاست‌های عملی در جذب و به‌کارگیری دانشجویان مسلمان خارجی در کشور، تأمین زیرساخت‌های جذب استادان و محققین خارجی، سرمایه‌گذاری و بهره‌گیری از ظرفیت مسلمانان‌ آسیای میانه و ترسیم برنامه برای سیاست‌های بالادستی جذب نخبگان نظرات و پیشنهادهایی بود که در ادامه جلسه اعضا مطرح کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 964748

وب گردی

وب گردی