اردوغان: ترامپ یک کشیش را به ما ترجیح داد

رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد: «دونالد ترامپ»، آنکارا را به یک کشیش آمریکایی ترجیح داده است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، رئیس جمهوری ترکیه در سخنانی با بیان این مطلب افزود: «واقعا تأسف‌بار است که دولت آمریکا، یک کشیش آمریکایی محکوم به اقدامات تروریستی را به متحد استراتژیک خود در ناتو ترجیح داده است».

اردوغان همچنین به ترامپ هشدار داد که نمی‌تواند ترکیه را تهدید کند؛ «ما قدم‌های خود را با گام‌های قاطع طی خواهیم نمود. هیچکس نمی‌تواند با تهدید، ملت ترکیه را همراه خود سازد. من یک بار دیگر دولتمردان آمریکایی را خطاب قرار می‌دهم: مایه تاسف است که یک کشیش را که به جرم فعالیت تروریستی دستگیر شده، به متحد استراتژیک خود در ناتو ترجیح داده‌اید.»

لازم به ذکر است اشاره اردوغان به کشیش آمریکایی است که از ۲۱ ماه گذشته به اتهام هواداری از کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ علیه رجب طیب اردوغان، در ترکیه زندانی و در حصر است. دولت ترامپ تهدید کرده بود اگر ترکیه «اندرو برونسون» را آزاد نکند، تحریم‌هایی را علیه این کشور وضع خواهد کرد. با مخالفت ترکیه در خصوص آزادی این کشیش، روابط آنکارا و واشنگتن تنش آمیز شد و ایالات متحده آمریکا تحریم‌هایی را علیه ترکیه وضع کرد. این تحریم‌ها سبب شد ارزش پول ملی ترکیه با افت بی سابقه‌ای روبرو شود. اتفاقی که دونالد ترامپ روز ۱۰ اوت در توییتر خود نسبت به آن ابراز خرسندی کرد.

ترامپ روز ۱۰ اوت در توییتر خود نوشت: «همین الان دستور دادم تعرفه‌های گمرکی واردات آلومینیوم و فولاد از ترکیه دو برابر شود. در حالی که ارزش واحد پول ترکیه، لیر، به سرعت در برابر دلار بسیار قوی ما، سقوط می‌کند. تعرفه گمرکی واردات آلومینیوم به ۲۰ درصد و فولاد به ۵۰ درصد افزایش می‌یابد. در برهه کنونی، روابط ما با ترکیه اصلا خوب نیست.»

انتهای پیام /

کد خبر: 964766

وب گردی

وب گردی