مسابقات «ربات‌های زیردریایی» برگزار می‌شود

با حمایت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی؛ مسابقات ربات‌های زیردریایی دانشجویی " ROV " به مفهوم ربات‌های کنترلی از راه دور، در حاشیه چهارمین دوره از جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت، در تاریخ‌های 1الی 3 آبان ماه 1397 برگزار می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، زهپاد یا زیردریایی هدایت‌پذیر از دور به هدایتگر این امکان را می‌دهد که این وسیله را در ژرفای آب کنترل و هدایت کند و از طریق اعمال فرامین عملیات مورد نظر را از طریق تجهیزاتِ ربات، انجام دهد، که اختصاراً «چشم دریا» خوانده خواهد شد. تمام تجهیزات زیر دریا به صورت ربات هستند. از این رو توسعه در این فناوری، یکی از الزامات کشورهای ساحلی از جمله ایران است.

برای توسعه این فناوری، مسابقاتی با عنوان «دریا مسیر پیشرفت» برگزار می‌گردد. بر اساس خبر مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ حاتم قاسم‌زاده، دبیر مسابقات ربات‌های زیردریایی دانشجویی با اشاره به اهمیت روزافزون به‌کارگیری فناوری این ربات‌ها در محیط‌های دریایی گفت: ربات زیردریایی کنترل شونده توسط اپراتور برای فعالیت در مناطقی از زیرآب که خطرات جانی برای انسان وجود دارد یا غواص قادر به نفوذ به عمق موردنظر نیست و یا اعماق بسیار زیاد اقیانوس‌ها طراحی‌شده است و با توجه به وجود صنایع بزرگ نفتی و سواحل طولانی در شمال و جنوب کشور، فضای مناسبی برای فعالیت مجموعه‌های دانش‌بنیان دریایی در این بخش‌ها وجود دارد که با توجه به سیاست‌های تشویقی و حمایتی، محیط مناسبی برای کارآفرینی محققین به شمار می‌آید.


دبیر مسابقات ربات‌های زیردریایی چهارمین جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت گفت: مسابقات ربات‌های زیردریایی جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت باهدف ترویج دانش رباتیک زیرآب در میان دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری و با کمک و پشتیبانی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین برگزار می‌شود.


وی با تاکید بر چارچوب برگزاری مسابقات در چهارمین جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت، اظهار داشت: با توجه به تجربه چندساله برگزاری مسابقات، قوانین اجرای مسابقات تا حدود زیادی تسهیل شده تا تیم‌ها با هزینه کمتری بتوانند در مسابقات شرکت کنند. بر این اساس در ادامه ارتباط با دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، توجیه محتوایی و فنی مسابقات از طریق ارسال فراخوان و طرح برگزاری انجام‌گرفته است. همچنین سایت مسابقات در پایگاه ایران دریا به‌روزرسانی شده و آمادگی ثبت‌نام آنلاین از تیم‌های شرکت‌کننده را دارد.


قاسم‌زاده ادامه داد: آیین‌نامه برگزاری مسابقات ROV بابیان مشخصات فنی ربات‌ها و آیتم‌های مورد ارزیابی از طریق سایت در دسترس است و با توجه به زمان برگزاری امتحانات دانشگاهی، ثبت‌نام نهایی تا تاریخ 1 شهریور تمدیدشده است.
انتهای پیام/

کد خبر: 964907

وب گردی

وب گردی