رتبه اول جهان در تولید ماهی قزل‌آلا مربوط به ایران است

در سال‌های اخیر در حوزه پرورش ماهیان دریایی و پرورش در قفس؛ عملکرد مناسبی در کشور صورت گرفته، به‌نحوی‌که برخی از شرکت‌های اروپایی در این حوزه در خلیج‌فارس سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ امسال با توجه به اعلام سازمان سنجش و آموزش کشور، در حدود 20 دانشگاه تعداد تقریبی 500 نفر را در دوره‌های روزانه و شبانه را در رشته شیلات می‌پذیرند، در این میان دانشگاه هرمزگان در طی چند سال اخیر معمولاً 25 نفر ظرفیت داشته که دانش آموزان با رتبه‌های بالا امکان قبولی در این رشته رادارند. امسال نیز با توجه به ظرفیت اعلام‌شده در دفترچه انتخاب رشته، ظرفیت پذیرش دانشگاه هرمزگان 27 نفر است.

علی‌رضا راضی کارشناس حوزه شیلات در خصوص پیشرفت‌های علمی و صنعتی در تولید ماهی قزل‌آلا در کشور بیان کرد: در سال‌های اخیر در حوزه پرورش ماهیان دریایی و پرورش در قفس عملکرد مناسبی صورت گرفته به‌نحوی‌که برخی از شرکت‌های اروپایی در این حوزه در خلیج‌فارس سرمایه‌گذاری کرده‌اند. شرکت‌ها و کارشناسان داخلی نیز در طی چند سال اخیر جهش مناسبی از خود نشان داده‌اند به‌نحوی‌که ایران توانسته رتبه اول جهان را در تولید ماهی قزل‌آلا به خود اختصاص دهد و هم‌اکنون نیز پرورش میگوی آب‌شور به‌صورت قابل‌توجهی افزایش‌یافته و صادرات آن به کشور‌های حوزه خلیج‌فارس انجام می‌شود.

وی بابیان اینکه ادامه تحصیل این رشته در مقطع دکتری امکان‌پذیر است ابراز کرد: دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس، گیلان، گرگان، اصفهان، هرمزگان و چند دانشگاه دیگر در این رشته در مقطع دکتری دانشجو می‌پذیرند.

راضی درباره امکان بورسیه در این رشته گفت: دانشگاه تربیت مدرس هرساله در مقطع دکتری، جهت بورسیه تعدادی دانشجو به خارج از کشور اعزام می‌کند.

کارشناس حوزه شیلات در خصوص میزان درآمد در این رشته اظهار کرد: در صورت داشتن تخصص و ورود به بازار کار اقتصادی، این رشته بسیار پردرآمد است. به‌نحوی‌که پرورش آبزیان پرسودترین تولیدی در بین موجودات پرورشی به‌حساب می‌آید و در حال حاضر فعالیت‌هایی همچون تکثیر و پرورش میگو بازار بسیار خوبی در حوزه داخلی و صادرات خارجی به خود اختصاص داده است.

وی در ادامه افزود: سایر تخصص‌های شیلاتی همچون فرآوری محصولات شیلاتی نیز از اهمیت بالایی در حوزه اقتصاد برخوردار است که می‌تواند ارزش‌افزوده محصولات تولیدی را افزایش داده و از خام فروشی و صادرات محصولات جلوگیری کند.
این فعال حوزه فناوری بابیان اینکه دانشگاه هرمزگان توجه ویژه‌ای به رشته‌های علوم دریایی و دانشکده علوم و فنون دریایی دارد گفت: دانش‌آموخته‌ی دانشگاه هرمزگان در خصوص فضا و فرهنگ دانشگاه هرمزگان تصریح کرد: دانشگاه هرمزگان دانشگاهی جوان و نو پا است که در حال طی کردن مسیر سازندگی و جا افتادن در بین دانشگاه‌های دیگر است.
راضی در ادامه خاطرنشان کرد: این دانشگاه به دلیل جامع بودن در حال تکاپو و رشد است و فضای مناسبی برای ارتباط و ایجاد فرصت برای استفاده دانشجویان است.

کارشناس حوزه شیلات، دانش‌آموخته دانشکده علوم و فنون دریایی دانشگاه هرمزگان در خصوص فضا و جو این دانشکده ابراز کرد: این دانشکده از فعال‌ترین و علمی‌ترین دانشکده‌های دانشگاه هرمزگان است. اساتید این دانشکده جوان و با علم روز هستند. رقابت در این دانشکده علمی است و عاملی برای ایجاد انگیزه در بین دانشجویان است. آزمایشگاه‌ها و فضای آموزشی این دانشکده بسیار مناسب است.

راضی ادامه داد: گروه شیلات دارای دو آزمایشگاه اختصاصی و چندین آزمایشگاه عمومی است که دانشجویان این رشته و سایر دانشجویان دانشکده علوم و فنون دریایی می‌توانند از آن استفاده کنند. امکانات فیزیکی و تخصص اساتید این دانشکده موجب شده است که بتوان آن را بهترین دانشکده در دانشگاه هرمزگان دانست.

وی با اشاره به رویکرد وزارت علوم به قطبی شدن دانشگاه‌ها نسبت به مزیت‌های جغرافیایی و امکانات موجود تصریح کرد: دانشگاه هرمزگان توجه ویژه‌ای به رشته‌های علوم دریایی و دانشکده علوم و فنون دریایی دارد که می‌تواند فرصت مناسبی جهت رشد دانشجویان این دانشکده باشد. همچنین نزدیکی به خلیج‌فارس مزیت بسیار مناسبی برای دانشجویان این دانشکده است تا بتوانند فعالیت‌های تحقیقاتی خود را به‌راحتی انجام داده و به منابع طبیعی دسترسی داشته باشند.

راضی در پایان در خصوص دانشگاه‌هایی که در این رشته دانشجو می‌پذیرند ابراز کرد: تمامی دانشگاه‌های حوزه‌ی شمالی مانند گرگان و گیلان و مازندران و حوزه‌های جنوبی کشور مانند هرمزگان، بوشهر، خرمشهر و چابهار و همچنین دانشگاه‌های استان‌های مرکزی همچون تهران، اصفهان، شیراز، و برخی دانشگاه‌های دیگر در این رشته پذیرش دارند. حتی برخی از واحد‌های دانشگاه آزاد، پیام نور و علمی کاربردی نیز در این رشته دانشجو می‌پذیرند.
انتهای پیام/

کد خبر: 964908

وب گردی

وب گردی