سال گذشته 3812 علی و فاطمه ازدواج کردند

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعاتی جمعیت سازمان ثبت احوال با بیان اینکه در سال گذشته در کشور ۶۰۵ هزار و ۳۹۵ ازدواج رخ داد، گفت: در ۳۸۱۲ مورد از این ازدواج‌ها نام زوجین علی و فاطمه بود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا محمدباقر عباسی با بیان اینکه ۲۲ مرداد ماه مصادف با اول ذی الحجه به عنوان روز ازدواج امام علی (ع) و فاطمه زهرا (س) به عنوان روز ازدواج نام گذاری شده است، گفت: در سال ۱۳۹۶ در کشور ۶۰۵ هزار و ۳۹۵ ازدواج رخ داده که از این تعداد در ۶۶۳۰ رویداد نام زوجین و یا یکی از آنها علی و فاطمه بود که در ۳۸۱۲ مورد نام زوجین همزمان علی و فاطمه و در ۲۸۱۸ نام زوجین علی و زهرا بوده است. ازدواج‌هایی که دقیقاً یادآور مناسبت مبارک نامگذاری روز ازدواج است.

وی ادامه داد: در این ازدواج‌ها در ۸۶/۴ درصد موارد مرد(با نام علی) بزرگتر از زن( با نام فاطمه یا زهرا) ، در۵/۲ درصد موارد همسران همسن بوده‌اند و در۸/۴ درصد موارد زن (با نام فاطمه یا زهرا) بزرگتر از شوهر (با نام علی) بوده است. میانگین سن همسران مسمی به نام علی و زهرا یا فاطمه به ترتیب ۲۷.۲ سال و ۲۲ سال بوده است. ۴۱درصد مردان و ۶۷ درصد زنان در این همسران (علی و فاطمه یا زهرا) بین ۱۵ تا ۲۴ سال سن داشته اند. تعداد ۶ مورد از ازدواج‌های یاد شده ( علی و فاطمه یا زهرا) بالا ۶۵ سال بوده اند. همچنین در محاسبه‌ آمار ازدواج همسران با نام‌های علی و فاطمه و یا علی و زهرا، پیشوند و پسوند «سید»، «سیده» و «سادات» بوده است.

بیش از ۴درصد مردان با زنان بزرگتر از خود ازدواج کرده‌اند

مدیر کل دفتر آمار و اطلاعاتی جمعیت سازمان ثبت احوال افزود: میانگین سن ازدواج بار اول مردان در سال ۱۳۹۶ نیز در سنین جوانی بود که رقم آن ۲۷.۳ سال و همین شاخص برای زنان ۲۳.۲ سال حاصل شد. در سال ۹۶ حدود ۴/۵ درصد از مردان ۲۹ ساله و کمتر با زنان ۳۰ تا ۴۹ ساله ازدواج داشته اند و در مقابل سهم ازدواج زنان ۱۵ تا ۲۹ ساله با مردان ۴۰ساله و بیشتر حدود یک درصد بوده است.

۹ درصد مردان ۶۵ساله به بالا با زنان ۶۵سال و بیشتر ازدواج کرده‌اند

به گفته وی ۲۱ درصد ازدواج زنان ۱۵ تا ۲۹ ساله با مردان ۳۰ تا ۳۹ ساله (یعنی با اختلاف سن یک تا ۲۴ سال) بوده است، همچنین تعداد ازدواج مردان ۶۵ ساله و بیشتر ۶۹۳۹ رویداد بوده که ۱/۳ درصد آنها با زنان ۱۵ تا ۲۹ ساله و حدود ۹ درصد آنها با زنان ۶۵ سال و بیشتر ازدواج کرده اند. ۹۲/۵ درصد زنان ۶۵ ساله و بیشتر با مردان همین گروه سنی ازدواج داشته‌اند، اما سهم ازدواج زنان ۶۵ ساله و بیشتر با مردان ۷۵ ساله و بیشتر حدود ۷ درصد بوده است.

۷۶ درصد پاسخگویان با همسران خود به هنگام ازدواج رابطه خویشاوندی نداشته‌اند

عباسی در ادامه به نتایج پیمایش ملی ازدواج در مراکز استان‌ها در سال ۱۳۹۶ اشاره کرد و گفت: از بین پاسخ‌گویان ۷۶ درصد رابطه خویشاوندی نداشته‌اند و ۲۴ درصد رابطه خویشاوندی نزدیک یا دور داشته‌اند.همچنین ۶۹.۲ درصد پاسخگویان با معرفی آشنایان یا بستگان، ۶.۱ درصد در محیط دانشگاه، ۸.۷ درصد در محل کار، ۵.۶ درصد به طور تصادفی ، ۴.۷ درصد در میهمانی و یا محفل دوستانه، ۱/۱ درصد در فضاهای مجازی، ۰.۵ درصد در کلاسهای آموزشی ، ۰.۸ درصد در سفر با تورهای گردشکری و ۳.۲ درصد سایر موارد ( همسایه، مسجد، زندگی در یک روستا و ...) با هم آشنا شده‌اند.

وی افزود:از بین زوجینی که تمایل به تکمیل پرسشنامه ازدواج داشته اند، ۱۰.۵ درصد پدر و مادر و یا سایر بزرگان فامیل ، ۸۴.۴ درصد با انتخاب خودشان و تایید خانواده، ۵.۱ درصد به تنهایی و با وجود عدم تایید خانواده اقدام به انتخاب همسر خود کرده اند.

مدیر کل دفتر آمار و اطلاعاتی جمعیت سازمان ثبت احوال به بررسی تمایل به فرزندآوری زوجین در این نظرسنجی نیز اشاره کرد و گفت: ۹۶ درصد تمایل به بچه‌دار شدن داشته‌اند و تنها ۴ درصد تمایلی به بچه دار شدن نداشته‌اند. از بین دلایل ذکر شده این افراد می‌توان به ازدواج مجدد و داشتن فرزند از ازدواج قبلی، سن بالای زوج یا زوجه و عدم قدرت باروری، عدم علاقه به فرزند، مشکلات تربیتی، اقتصادی و ... اشاره کرد.

وی تصریح کرد: از تعداد کل زوجین پاسخگو؛ ۱۸.۳ درصد دوست دارند که یک فرزند داشته باشند، ۵۹ درصد علاقمند به داشتن دو فرزند و ۲۲.۷ درصد دوست دارند سه فرزند و بیشتر داشته باشند وبرپایه‌ی اظهارات پاسخ‌گویان متوسط فاصله مورد انتظار از ازدواج تا تولد فرزند ۲.۸ سال فرزند است. میانگین فاصله سنی مطلوب بین فرزندان از نظر این زوجین برابر با ۳.۴ سال بوده است. میانگین تعداد فرزندان مطلوب زوجین برابر با ۲.۲ فرزند بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 964934

وب گردی

وب گردی