بانک مرکزی در کنترل تورم نقش تعیین کننده ای دارد

فرهاد غفاری عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد واحد علوم و تحقیقات  گفت: بانک مرکزی برای کنترل تورم باید نرخ سود سپرده های بانکی را با توجه به شرایط موجود تعدیل کرده و نظارت کامل بر رانت های موجود در فعالیت های پولی و بانکی داشته باشد.

دکتر فرهاد غفاری عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در گفت و گو باخبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره بحران در شرایط اقتصاد امروز ایران و راهکارهای اساتید علم اقتصاد در این زمینه گفت: درحال حاضر با توجه به نوسانات بازار ارز و افزایش قیمت مواد اولیه وارداتی از یک سو و انتظارات تورمی حاکم شده بر اقتصاد ایران از سوی دیگر به نظر می رسد که روند افزایش قیمت ها همچنان ادامه دارد و این در شرایطی است که شواهد نشان دهنده افزایش شیب تورم در 6 ماهه دوم سال است.

وی افزود: با توجه به وضعیت تورمی که به وجود آمده و کشور را در شرایط بحران اقتصادی قرار داده است، عملکرد بانک مرکزی در اعمال سیاست های پولی مناسب و مستقل، اولویت دارد. بانک مرکزی باید از طریق شفاف سازی و نظارت بهتر بر عملکرد بانک های زیر مجموعه و موسسات مالی توان افزایش سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصاد را فراهم کند.

عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد واحد علوم و تحقیقات یادآور شد: بانک مرکزی باید نرخ سود سپرده های بانکی را با توجه به تورم موجود تعدیل نموده و سیاست های پولی را به شکلی تنظیم نماید که مانع افزایش تورم در دوره های آتی شود، دولت نیز در حوزه ی فعالیت اقتصادی باید روی تامین کالاهای اساسی موجود در سبد خانوار تمرکز نماید و اقلام اساسی موجود در سبد مصرفی مردم افزایش قیمت کمتری داشته باشد تا اقشار ضعیف جامعه در جهت تامین نیازهای اساسی و اولیه خود دچار مشکل نشوند.

غفاری تاکید کرد: نقش بانک مرکزی در نظارت کامل و مناسب بر موسسات مالی و بانک ها، شفاف سازی و برخورد با رانت های موجود در حوزه ی فعالیت های پولی و بانکی در کنترل تورم از اهمیت بالایی برخوردار است.

عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد واحد علوم و تحقیقات یاد آورشد: متاسفانه تسلط روانی نوسانات ارز در بازار یکی از عوامل مهم بروز مشکلات اقتصادی و تورم است که در واقع این همان چیزی است که غربی ها در جنگ اقتصادی برای فشار بر اقتصاد ایران مد نظر داشته اند.

وی درباره بهره گیری از نظرات کارشناسان و استادان علم اقتصاد در مدیریت بحران اقتصاد امروز متذکر شد: دولت می تواند کمیته ای تشکیل داده و از نظرات جمعی اقتصاددان های برجسته کشور در رابطه با اصلاح سیاست های اقتصادی استفاده کند تا صاحب نظران علم اقتصاد بتوانند هماهنگ با دولت راهکارهایی را برای درمان وضعیت نابسامان اقتصاد امروز ایران ارائه دهند، مردم باید آرامش خود را حفظ کرده و به بدنه اقتصاد جامعه اعتماد کنند تا شرایط به روند تعادلی و با ثبات باز گردد .

انتهای پیام/

کد خبر: 964949

وب گردی

وب گردی