پرورش کاکتوس در آب ؛ از ایده تا عمل

یک دکترای گیاه پزشکی که از دانشگاه آزاد اسلامی فارغ التحصیل شده با تحقیقات بسیار توانسته برای اولین بار در ایران کاکتوس را در آب پرورش دهد که با استقبال کشورهای اروپایی روبرو شده و معتقد است با حمایت دولت می تواند به کار آفرینی منجر شود.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز بدون شک یکی از راهکارهای جدی برای ایجاد اشتغال جوانان و کاهش بیکاری، ترویج فرهنگ خوداشتغالی و کارآفرینی است تا جایی که اگر جوانان پشت‌میزنشینی را فراموش کنند و به دنبال مهارت‌های شغلی مناسب باشند با تسهیلاتی که در نهادهای‌حمایتی و دیگر نهادها وجود دارد، می توان علاوه بر ایجاد اشتغال به تولید ملی نیز کمک کرد.

روز گذشته رئیس اتاق بازرگانی ایران به فارس گفت: براساس آمار رسمی سال ۱۳۹۴ بیش از ۸۰ درصد بخش‌های تولید ایران را واحد‌ها کوچک و متوسط تشکیل داده اند که این صنایع برای ارتقا توان تولید و افزایش اشتغال نقش اساسی دارند.

یکی از افرادی که دغدغه کار آفرینی دارد "علی قّرا" ، 33 ساله است که کارشناسی گیاه پزشکی از دانشگاه آزاد شیراز دارد و دکترای گیاه پزشکی و دکترای زراعت دارد و در نمایشگاه توانمندی های صنایع کوچک واقع در مصلی تهران حضور دارد و به سوالات خبرنگار ایسکانیوز پاسخ می دهد.

چطور شد این تحقیق را شروع کردید؟

تقریبا همه می دانند بیشتر خرابی کاکتوس به خاطر آب زیاد بوده و کاکتوس با آب زیاد از بین می‌رود. از آنجا که من مدت‌ها روی کاکتوس تحقیق کردم و تخصصی به این موضوع نگاه کردم. متوجه شدم که این ایده‌ خوبی می‌تواند باشدکه کاکتوس را راحت‌تر نگهداری کنیم. بعد از یک سال و نیم کار تحقیقاتی موفق شدم که کاکتوس را در آب پرورش بدهم و این کار مورد استقبال زیادی قرار گرفت.

سرمایه گذار این کار چه کسانی بودند؟

خودمان سرمایه‌گذاری این کار را انجام دادیم. اول در قالب آزمایشگاهی و بعد در قالب تجاری این طرح را پیش بردیم. البته از فاز کوچک شروع کردیم و امیدواریم بتوانیم این کار را گسترش دهیم.

چشم انداز شما برای آینده این کار چیست وچه اهدافی را دنبال می کنید؟

این تحقیقاتی که انجام دادیم در دنیا نمونه ندارد و برای اولین بار است که در جهان انجام می‌شود. چندی پیش با انگلستان قراردادی بستیم و آماده ارسال این محصول هستیم. صحبت‌هایی با آلمان شده و امیدواریم بتوانیم با این کشور هم همکاری کنیم.

چه انتظاری که دارید؟

بهترین و بیشترین حمایت نسبت به ما می تواند این باشد که به ما کمک کنند تا این محصولات نوین را به مردم بشناسانیم و معرفی کنیم. هرچقدر که روز به روز بتوانیم این کار را گسترش بدهیم،می توانیم کارآفرینی کنیم این کار بکر است و برای مردم ایران خوب است بنابر این برای شناخته شدن این کار نیازمند هزینه و حمایت دولتی هستیم .

آیا این کارآفرینی را شروع کردید ؟

در حال حاضر 5 نفر در گلخانه کار می‌کنند و 4 نفر در انتقال و جابه‌جایی این محصول در کشور به ما کمک می‌کنند.

حمایت خانواده نسبت به طرح شما چطور بود؟

خانواده خیلی از من حمایت کرد. ایده‌ اولیه این کار را مادرم به من داد. زمانی که من دانشجوی لیسانس بودم، مادرم گلدانی به من داد و گفت رشته تو گیاه پزشکی هست،حال گل مرا خوب کن. متأسفانه چون تجربه‌ اولیه من بود نتوانستم و این گلدان را خشک کردم. مادرم به من گفت: تو بچه من را خشک کردی و این تلنگر بزرگی بود که با خودم عهد کردم که کمر همت ببندم و در زمینه بهبود شرایط گل و گیاه تلاش کنم و بتوانم نقش موثری برای درمان و بهبود شرایط گل و گیاه داشته باشم.

بسیاری از جوانان هم سن و سال شما هستند که از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شوند و از نبود کار گله دارند ولی شما ایده‌ای شروع کرده و موفق شده اید برای ایجاد انگیزه برای جوانان چه پیشنهادی دارید؟

تا 5 سال پیش هم من از کسانی بودم که دنبال کارهای دولتی می‌گشتم و کاری پیدا نکردم و شرایط برای اشتغال در کار دولتی وجود نداشت و این شد که کار آزاد را شروع کردم. از 5 سال پیش مجبور شدم قید حمایت دولتی را بزنم و از زمانی که تصمیم گرفتم روی پای خودم باشم، تجربه‌ای کسب کردم که باعث شد حالا موقعیت های زیادی برای من وجود داشته باشد.

از آنجایی که خودم سخیت کشیده‌ کار کشاورزی هستم و از آن دسته افرادی هستم که انتظار کار دولتی داشتم ولی نتونستم پیدا کنم. به دانشجویانی که فارغ التحصیل می‌شوند و انتظار مشابه من دارند، می‌گویم اگر کار کنند و تجربه کسب کنند، کارهای زیادی برایشان وجود خواهد داشت. از نزدیک این موضوع را لمس کردم چرا که روزهای سخت و بی‌کاری را تجربه کردم.

گفتنی است کمتر از 2 هزار واحد بزرگ تولیدی و صنعتی در کشور فعال هستند و ۱۴۰۰ واحد از صنایع کوچک توانمندی ها و قابلیت های خود را در تولید در نمایشگاه به نمایش می گذارند.

نمایشگاه توانمندی های صنایع کوچک واقع در سالن شبستان مصلی تهران از ٢١-٢٣ مصلی تهران از ساعت ١٠ الی ٢٠ برپاست.

انتهای پیام/

کد خبر: 964961

وب گردی

وب گردی