جای خالی آموزش و تربیت در فوتبال ایران/ ریشه مشکلات را باید بیرون از زمین جست‌وجو کرد

در اشتباه و محرومیت دو بازیکن جوان تیم فوتبال استقلال، بیش از هر چیز خلأ آموزش احساس می شود.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز، کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال روز شنبه، حکمی را خروجی سایت رسمی فدراسیون گذاشت و از محرومیت دو بازیکن جوان استقلال خبر داد. سجاد آقایی و اللهیار صیادمنش به دلیل رفتار غیر ورزشی که نقض آشکار و مسلم قوانین و مقررات قانونی و اخلاقی تشخیص داده شد، یک ماه از حضور در میادین محروم شدند.

آقایی متولد 28 اسفند ماه سال 1377 است و هنوز 20 ساله نشده، صیادمنش هم یک دهه هشتادی است که هشتم تیر ماه سال 1380 به دنیا آمده و تنها 17 سال سن دارد. آقایی در تیم جوانان پرسپولیس عضویت داشت و حتی در تمرینات تیم بزرگسالان سرخ پوشان هم شرکت کرد ولی در ادامه به تیم زیر 23 سال استقلال پیوست، بعد با قراردادی 5 ساله به عضویت تیم اصلی آبی پوشان درآمد و یکی از سهمیه های زیر 23 سال تیم تحت هدایت وینفرد شفر را پر کرد.

آموزش، حلقه فراموش شده

صیادمنش هم سابقه بازی در سایپا را دارد و البته عملکرد درخشانی در تیم نوجوانان ایران و جام جهانی زیر 17 سال 2017 داشته است. حالا این دو بازیکنِ جوان در ابتدای راه با محرومیتی مواجه شده اند که بیش از پیش نشان دهنده عدم توجه به ساختار آموزشی و تربیتی در سطوح پایه است. شادی پس از گلِ منشوری این دو چند سال پیش توسط دو بازیکن پرسپولیس هم انجام شد، حاشیه های فراوانی ایجاد کرد و حتی در رسانه های معتبر خارجی منعکس شد. هر چند مسئولان باشگاه استقلال با درخواست از عادل فردوسی پور، جلوی پخش این شادی زننده را در برنامه تلویزیونی 90 گرفتند اما کمیته اخلاق از موضوع عبور نکرد.

آموزش، حلقه فراموش شده

مهدی مهدوی کیا، کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال ایران بعد از تساوی شاگردان کارلوس کی روش مقابل پرتغال و حذف ایران از جام جهانی، در برنامه تلویزیونی 2018 به ضعف آموزشی فوتبال کشورمان اشاره کرد و گفت: «بازیکنان ایران حتی نمی توانند یک بغل پای ساده بزنند، چرا که این نکته و موارد دیگر باید از کودکی به بازیکن آموزش داده شود.» تیم فوتبال نوجوانان ایران یک سال پیش موفق شد آلمان، دومین تیم پر افتخار جهان را در جام جهانی با نتیجه تحقیرآمیز 4 بر صفر در هم بکوبد. بسیاری از قدرت ایران می گفتند و برتری استعداد بر علم اما اگر نگاهی به ادامه روند نوجوانان پیشین این کشورها بیندازیم، متوجه می شویم همه چیز در استعداد خلاصه نمی شود.

سرمایه‌گذاری دیر بازده

نیجریه با 3 قهرمانی و 3 نایب قهرمانی، پر افتخارترین تیم در سطح نوجوانان جهان است اما بزرگترین دستاورد تیم بزرگسالانش، صعود به مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی بوده است! آلمان، دومین تیم پر افتخار جهان بعد از برزیل که 4 قهرمانی و 4 نایب قهرمانی دارد و بیشترین فینال جام جهانی را تجربه کرده، در سطح نوجوانان اصلا قهرمان نشده است. همین تیم نوجوانان که سال گذشته از ایران 4 گل دریافت کرد، روانشناس و متخصص تغذیه کنار خود داشت تا بچه ها از نظر روحی و هم از لحاظ جسمی در سطح بالایی بمانند.

آموزش غذا خوردن به مسی!

کودکان اروپایی وقتی پای به آکادمی های باشگاه ها می گذارند، از همان سنین پایین علاوه بر فراگیری تکنیک ها و تاکتیک های فوتبالی، باید شیوه مصاحبه کردن، غذا خوردن و رفتار اجتماعی را یاد بگیرند. در مورد لیونل مسی، نابغه فوتبال جهان می گویند زمانی که تنها 11 سن سال داشت به «لاماسیا»، آکادمی معروف باشگاه بارسلونا رفت. وقتی پی بردند استعداد شگفت انگیزی دارد، مشاوری دائمی کنار او قرار دادند تا به او یاد بدهد چگونه در حرف بزند و حتی در جمع چگونه غذا بخورد.

بازیکنان دربست، در اختیار باشگاه

بازیکنان بین المللی حتی در 30 و چند سالگی هم به صورت مداوم از وجود یک مشاور یا روانشناس کنار خود استفاده می کنند تا در مواقع بحرانی بتوانند بهترین واکنش را داشته باشند. در این میان باشگاه ها نیز سرمایه گذاری های زیادی انجام می دهند و بازیکنان جوان خود را تربیت می کنند. به طور مثال در فوتبال آلمان، بازیکنان از صبح تا شب در اختیار باشگاه هستند و حق خروج از کمپ تمرینی را ندارند. صبحانه، ناهار و شام در باشگاه صرف می شود، تمرین طبق برنامه پیش می رود و تغذیه و سلامت بازیکنان مدام چک می شود. در حالی که بازیکنان ایرانی یک یا دو نوبت نهایتا دو ساعته در روز تمرین می کنند و در بقیه ساعات، مربیان و مدیران باشگاه اصلا نمی دانند بازیکن چه ساعتی می خوابد، چه می خورد و چه تفریحاتی انجام می دهد.

بازیکن را فقط وقت خواب باید رها کرد!

امیر هاشمی مقدم، کارشناس فوتبال و مربی شاغل در هلند در این باره به خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز، گفت: باشگاه باید به صورت تمام وقت بازیکنانش را در اختیار داشته باشد و تنها هنگام خواب، رهایشان کند. البته ساعت و مقدار خواب بازیکن هم باید زیر نظر باشگاه باشد. از سوی دیگر آموزش بازیکن در اروپا تنها به مسائل فنی خلاصه نمی شود. روانشناس، متخصص تغذیه، رفتارشناس، آسیب شناس و مشاوران زیادی در باشگاه های اروپایی کار می کنند. آنها بازیکنان را از نظر روحی آماده می سازند و به بازیکنانی که احساس شود دچار مشکل هستند یا مستعد بحران سازی اند، کمک می کنند.

وی افزود: چندی پیش مهدی قائدی، بازیکن جوان و مستعد استقلال، رفتارهای بدی نشان داد ولی دیدیم وینفرد شفر چقدر خوب، موضوع را مدیریت کرد. ابتدا او را به تمرین تیم دوم استقلال فرستاد و بعد از مدتی برش گرداند. بدین ترتیب هم دیسیپلین خود را حفظ کرد و هم بازیکن متوجه اشتباهش شد.

ریشه مشکلات را بیرون از زمین باید جست‌وجو کرد.

محمد تقوی، کارشناس فوتبال که سال ها در انگلیس فعالیت کرده، هم می گوید: وقتی بازیکنی در زمین فوتبال و مقابل چشمان هزاران تماشاگر، رفتار ناشایستی انجام می دهد، باید ریشه را در جایی بیرون از زمین فوتبال جست و جو کرد. بازیکنان فوتبال از طبقات مختلف اجتماعی و فرهنگ های متنوعی می آیند و استعدادشان است که آنها را از دیگران متمایز می کند. چنین فردی نباید به حال خود رها شود و تنها به ساق هایش چشم دوخت. باید او را از نظر فرهنگی نیز آموزش داد تا یاد بگیرد چگونه رفتار کند و چه کارهایی را انجام ندهد.

وی ادامه داد: هر چه هست این دو بازیکن جوان و بی تجربه، کار اشتباهی کرده اند اما باشگاهی که وقتش را صرف آموزش نکرده، حالا وظیفه مهم تری دارد و باید این دو بازیکن را به خوبی متنبه کرده و با روحیه ای سالم به فوتبال برگرداند.

انتهای پیام/

کد خبر: 964963

وب گردی

وب گردی