نقد و بررسی فیلم مستند «قمار چهار گزینه ای»/ موافقان و مخالفان کنکور حاضر به صحبت نشدند

کارگردان مستند «قمار چهار گزینه ای»، گفت: کسانی که از بدنه‌ دولت صاحب مدارسی هستند و برای ثبت‌نام هر دوره مبالغ کلانی از خانواده‌ها دریافت می‌کنند و از طرفی برای حل معضل کنکور، دست دولت را می‎بندند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز، جلسه نقد و بررسی فیلم مستند «قمار چهار گزینه‌ای» روز دوشنبه 22 مرداد ماه در دفتر مرکزی خبرگزاری دانشجو برگزار شد که در این جلسه کارگردان و تهیه‌ کننده این اثر حضور داشتند و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

مستند «قمار چهارگزینه‌ای» به دست‌های پشت پرده کنکور سراسری می‌پردازد و موضوع حذف کنکور از نظام آموزشی و درآمدزایی از این آزمون را مورد بررسی قرار می‌دهد.

ساخت این مستند از مهر 1396 با ایده‌ای از احمد قجاوند آغاز شد و مراحل کار تا دی ماه همان سال به طول انجامید. قاسم اکبری (تهیه کننده) ، احمد قجاوند (نویسنده و روای) ، عباس رحیمی(کارگردان و تصویر بردار) و محمد فریدونی(تدوین گر) در ساخت این مستند نقش داشتند. مراحل این مستند با حمایت سفیر فیلم تولید شد.

به گفته عباس رحیمی کارگردان این اثر، ابتدا قرار بر این بود که با تمام مسئولینی که در کنکور نقش مؤثری دارند، گفت‌وگویی انجام شود؛ اما باعث شگفتی است که هیچ کدام از موافقان و مخالفان کنکور حاضر به صحبت نشدند و تنها یک نفر موافقت کرد مقابل دوربین این مستندساز قرار بگیرد.

وی افزود:«در طول ساخت این مستند متوجه شدیم که ذی نفعان کنکور بیشتر از آن‌چیزی است که مردم تصور می‌کنند. کسانی از بدنه‌ دولت صاحب مدارسی هستند که برای ثبت‌نام هر دوره مبالغ کلانی از خانواده‌ها دریافت می‌کنند و از طرفی برای حل معضل کنکور، دست دولت را می‎بندند و دلایلی مثل بیکار شدن معلمان و مسئولین آموزشی را پیش می‌آورند.»

کارگردان «قمار چهارگزینه‌ای» بیان کرد: عدالت اجتماعی در موضوع تحصیل اهمیت بسیاری در نظام حاضر دارد و مسئولین یکی از دلایل عدم حذف کنکور را برقراری همین عدالت اجتماعی می‌دانند. البته باید توجه کرد که تبلیغات عظیم شهری و فضای فرهنگی و فکری مردم نسبت به تحصیلات دانشگاهی، در پابرجا ماندن کنکور نقش بسیار مهمی دارد و متاسفانه برخی بر این باورند که قبولی در کنکور تنها راه سعادت است.

رحیمی در پایان عنوان کرد: سفیر فیلم با حمایت از مستندهای دانشجویی تلاش می‌کند تا گامی مؤثر در راستای آگاه‌سازی مردم و بیداری مسئولین انجام دهد. این موسسه از مستندهایی چون «بی‌کارآفرین» و «در باره یک انتخاب» حمایت کرده است که نتایج آن به زودی عرضه خواهد شد.

مستند «قمار چهارگزینه‌ای» هم اکنون در سینما مارکت قابل مشاهده و دانلود است و علاقه‌مندان می‌توانند به این سایت مراجعه کرده و با خرید این مستند از تیم تولیدی آن حمایت کنند.

انتهای پیام//

کد خبر: 964990

وب گردی

وب گردی