سیری در روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در شماره های منتشر شده خود در روز گذشته به بررسی مسائل مهم منطقه ای و بین المللی پرداختند که در ادامه به بیان مختصری از آنها می پردازیم.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه «الشرق الاوسط» عربستان مقاله ای را به قلم «هنری میار و إیرینا رزینک» دو نفر از نویسندگان خبرگزاری «بلومبرگ» آمریکا با عنوان «اختلاف روسیه با یونان نشان دهنده کاهش نفوذ روسیه در اروپای شرقی ا ست» در این شماره خود آورده است که در آن، دو نویسنده، شکل گیری اختلاف میان این دو کشور را به علت اخراج دو نفر از دیپلمات های روسیه از یونان، به سبب کاهش نفوذ روسیه در کشورهای اروپای شرقی دانسته اند. این دو نویسنده اشاره دارند:« زمانی که یونان، از کشورهای دوست و نزدیک به روسیه در اروپا، دو نفر از دیپلمات های روسیه را به علت تلاش آن ها برای خرابکاری و فساد در روابط میان یونان و مقدونیه اخراج نمود، روسیه احساس کرد که آسیب بزرگی در نفوذش به این منطقه مهم و استراتژیک به وجود آمده است. به گونه ای که در نتیجه گسترش نفوذ ناتو، اتحادیه اروپا درحال اخراج از منطقه بالکان بوده و نفوذش در اروپای جنوب شرقی نیز کاهش یافته است. در همین زمینه قابل ذکر است که با نفوذ ناتو و اتحادیه اروپا در منطقه بالکان و تطهیر و پاکسازی این منطقه از نفوذ رقبا؛ کشورهای حوزه بالکان به علت جذب در ناتو و این اتحادیه، به غرب متعهدتر شده اند.»

«ماجد العصفور» ازنویسندگان روزنامه «الوطن» کویت در مقاله ای با عنوان «اردوغان تحت فشار ترکیه» به اقدامات آمریکا علیه ترکیه می پردازد؛ به گونه ای که این اقدامات فضای سختی را برای اردوغان و حزب وی به وجود آورده است. وی می نویسد: «اردوغان رئیس جمهور ترکیه، یکی از بدترین دوران ریاست جمهوری اش را به علت فشار آمریکا، به واسطه افزایش تعرفه های وارداتی بر کالاهایی مانند فولاد و آلومینیوم که تقریبا به نصف و همچنین کاهش ارزش لیره ترکیه که به یک سوم رسیده است، می گذراند. به گونه ای که حزب توسعه و عدالت این کشور که اردوغان ریاست آن را بر عهده دارد، در بدترین وضعیت قرار گرفته است. گزینه هایی برای مقابله با این چالش پیش روی اردوغان است که با توجه به افزایش مشکلات اقتصادی در این کشور و به هم ریختگی اوضاع امنیتی بعد از کودتای نافرجام، ضرروت دارد تا با هوشیاری با آن مواجه شود. یکی از این گزینه ها تشویق مردم ترکیه برای فروش دلار آمریکا و تبدیل آن به لیره ترکیه است. راه دیگر، گسترش روابطش با ایران و چین است. راه سوم برای پایان دادن به این بحران، تحویل برونسون کشیش آمریکایی بازداشت شده در ترکیه به آمریکایی هاست.»

روزنامه «الخلیج» امارات هم با عنوان «تحریم ها و خسارت های دیگر ناشی از آن» به قلم «عاصم عبد الخالق» نتایج و تبعات تحریم های آمریکا بر ایران را فقط برای این کشور نمی داند بلکه اعتقاد دارد که این تحریم ها بر کشورهای مذاکره کننده نیز تاثیرگذار خواهد بود. وی در همین خصوص می نویسد: « آثار و پیامدهای تحریم آمریکا بر اقتصاد ایران تنها نتیجه تصمیم آمریکا نیست، بلکه به علت اختلافات سیاسی که در اثر تحریم ها علیه ایران میان آمریکا با ایران از یک سو و با روسیه، چین و هم پیمانان اروپاییش ازسویی دیگر شکل گرفت، باید مورد توجه قرار گیرد. ترامپ به رغم مخالفت طرف های مذاکره کننده با نقض تفاهم نامه، بر لغو آن اصرار نمود، در حالی که کشورهای مذاکره کننده با این تصمیم ترامپ موافقت نکرده و آن را نادیده گرفتند. از این رو جنگ آینده آمریکا تنها با ایران نیست بلکه با شرکا و هم پیمانانش می باشد. این برخورد آمریکا با متحدانش زمانی صورت می گیرد که ریاست جمهوری آمریکا و تیم ترامپ همه اقدامات خصومت آمیز، در حوزه های سیاسی و تجاری را با چین، روسیه و اتحادیه اروپا به دلایل مختلفی آغاز کرده باشد.»

روزنامه «الاهرام» مصر هم در مقاله ای با عنوان«قطع فتنه گری طایفه ای» به قطع ظهور و رشد تروریسم و داعش در مصر به علت یکی بودن مردم در مواجه با آن ها پرداخته است. این روزنامه می نویسد: «امروز دیگر بر کسی پنهان نیست که مصر مورد هدف کشورهای بیگانه برای فتنه انگیزی طایفه ای می باشد. همچنان که گروه های تروریستی به دست بیگانگان و مخصوصا از سوی دستگاه های اطلاعاتی غرب تحریک شده اند که این امری واضح و آشکار است. هم اکنون نیز گزارش های مکرری مبنی بر تحریک داعش به سوی لیبی از طریق مصر نقل شده است. در همین زمینه، فتنه انگیزی طایفه ای در طی سالیان طولانی بهترین زمینه را برای گروه های تروریستی مانند داعش و القاعده و یا هر گروه تروریستی دیگری فراهم می کند. این گروه های تروریستی وحشی از ارزش های دینی و انسانی چیزی نمی دانند اما به نظر می رسد که صلابت و استحکام جبهه داخلی مصر و علاقه مندی همه مصری ها بر ثبات و امنیت، هر نوع بی ثباتی را تحت هر بهانه ای رد کرده است.»

انتهای پیام/

کد خبر: 965037

وب گردی

وب گردی