شوخی 350 میلیونی به اسم آمیکو آسنا

خیلی دوست دارد که با تویوتا هایلوکس مقایسه شود. چینی پیش‌پاافتاده‌ شرکت Huanghai که معلوم نیست از کدام ناکجاآباد و برای کدام مشتری آمده است؟

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، باید اعتراف کرد که بازار وانت‌ در ایران چندان با باد موافق پیش نمی‌رود. برخلاف ظرفیت‌های عظیم این کلاس از خودروها، شرکت‌ها چندان تمایلی برای ورود به این حوزه ندارند. از آنجایی که پیکاپ پژو 405، پیکاپ تندر 90، نیسان زامیاد، کاپرا و شاید پیکاپ پراید هرکدام از بازار مخصوص خود بهره می‌گیرند، حداقل از ظواهر امر این‌طور برمی‌آید که گویا دیگر نیازی به حضور محصولات جدید نیست.

اما واقعیت آن است که هنوز هم بازار ایران از خلع عرضه پیکاپ آفرودی مانند تویوتا هایلوکس بی‌بهره است. وانت‌ توانمند و البته گران‌‌قیمت ژاپنی که هم از سوی لوکس‌سواران با استقبال روبه‌رو شده و هم از سوی ارتشی‌ها. قابلیت‌های چشم‌گیر خارج‌جاده‌ای هایلوکس او را تبدیل به محصولی بی‌رقیب در این کلاس کرده است. اما همان‌طور که گفته شد قیمت فوق‌العاده بالای آن مانع از عرضه گسترده آن شده است. البته باید این نکته را در نظر گرفت که هم‌اکنون واردات آن نیز به‌کلی ممنوع است.

شرکت‌های مختلفی قصد ورود به این میدان را داشتند. ابتدا خبر عرضه یک مدل روسی از کمپانی UAZ به گوش رسید که بعدها با بروز مشکلات متعدد این پروژه مسکوت باقی ماند. اما شاید جدی‌ترین مدعی این میدان، یک پیکاپ عجیب و قریب به اسم «آسنا» باشد. خودرویی اصالتا چینی که قرار است توسط شرکت آمیکو از زیرمجموعه‌های ارس خودرو دیزل مونتاژ شود.

با هوانگهای بیشتر آشنا شوید

آمیکو آسنا یا همان Huanghai N2 وانت‌بار چینی است که عمیقاً حس می‌کند باید چیزی شبیه به تویوتا هایلوکس ژاپنی و یا فورد سری F آمریکایی باشد. طراحی آن حداقل 10 سال از زمان تولیدش عقب‌تر است. زبان بصری این خودرو را نباید ساده تلقی کرد. آسنا درواقع یک خودروی از رده خارج و کلیشه‌ای است. راستش را بخواهید طراحی بیرونی آن حرف دیگری ندارد.

در داخل کابین هم شاهد چیز غافل‌گیر کننده‌ای نیستیم. به نظر می‌‌آید درون یکی از همان کامیونت‌های بحث‌برانگیز آمیکو قرار گرفته‌اید. آسنا از نظر موتوری همان چیزی است که چینی‌ها عاشقش هستند. یعنی وابستگی به میتسوبیشی. اما کمتر کسی می‌داند که ژاپنی‌ها برای شرکای چشم‌بادامی پیشرانه‌های دست‌چندم خود را تدارک می‌بینند. داریم درباره همان موتوری صحبت می‌کنیم که با حجم 2.4 لیتر تنها 143 اسب‌بخار نیرو تولید می‌کند. نکته تاسف‌بار اینجاست که این موتور ضعیف برای بازار ایران به‌صورت دوگانه‌سوز در نظر گرفته شده است. این یعنی در صورت استفاده از گاز دیگر فاتحه پیمایش‌های خارج جاده‌ای آن را خواند.

وضعیت در بازار

آمیکو آسنا تک و توک در خیابان‌ها دیده می‌شود. پدیده‌ای که به‌خوبی نشان می‌دهد برخلاف آن همه بوق و کرنا، هنوز با استقبال مشتریان روبه‌رو نشده است. با اینکه عرضه آن از تابستان سال گذشته آغاز شده ولی فروشش چندان چنگی به دل نمی‌زند و همان اندک مشتریان این خودرو نیز کمر به فروش آن بسته‌اند. آن زمان گفته شد که آسنا چیزی حول و حوش 150 میلیون تومان می‌ارزد. بعدها با بهانه‌هایی گفته شد که قیمت آن به چیزی حدود 180 میلیون رسیده است. این اواخر هم شنیده می‌شود که قیمتش در مدار 350 میلیون تومانی می‌چرخد. این قیمت به‌نوعی یک خودکشی مدیریتی برای آمیکو و آسنا است.

انتهای پیام/

کد خبر: 965111

وب گردی

وب گردی