خشم چین از آمریکا

قانون دفاعی جدید آمریکا که می‌تواند سرمایه‌گذاری خارجی در صنایع دفاعی این کشور را محدود سازد واکنش شدید چین را برانگیخت.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، قانون دفاعی تازه ایالات متحده که می‌تواند سرمایه‌گذاری خارجی در صنایع دفاعی این کشور را محدود سازد واکنش تند چین را برانگیخت؛ کشوری که سهم عمده‌ای در فروش فناوری‌های امنیتی و دفاعی به ایالات متحده دارد.

اعتراض چین به آمریکا در حالی مطرح می‌شود که جنگ عظیم تجاری و وضع تعرفه‌های گمرکی سنگین بر تولیدات کشور رقیب میان این دو قدرت بزرگ جهانی پیوسته شدت می‌گیرد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده روز دوشنبه لایحه قانونی سیاست تازه دفاع ملی آمریکا برای سال ۲۰۱۹ را امضا کرد؛ این لایحه که بودجه‌ای معادل ۷۱۶ میلیارد دلار را شامل می‌شود بندهایی دارد که می‌تواند خرید تجهیزات از شرکت‌های بزرگ چینی را تضعیف کند.

وزیر بازرگانی چین اعلام کرد این کشور با دقت بندهای افزوده شده به این لایحه درباره «کمیته سرمایه‌گذاری خارجی در ایالات متحده» را بررسی خواهد کرد. وی افزود:‌ «طرف آمریکایی باید به شکلی بی‌طرف و منصفانه با سرمایه‌گذاران چینی برخورد کند و اجازه ندهد که بندهای مربوط به کمیته سرمایه‌گذاری خارجی، مانعِ همکاری شرکت‌های چینی و آمریکایی شوند.»

این لایحه همچنین «رقابت بلندمدت استراتژیک با چین» را صدر اولویت‌های این کشور قرار داده است.

این لایحه همچنین آمریکا را ملزم به تقویت توانِ دفاعی تایوان می‌کند،‌ کشوری که چین به نوعی آن را «حیات خلوت» خود به شمار می‌آورد.

دو شرکت «ZTE» و «Huawei» مدتهاست با ایالات متحده در زمینه فناوری‌های امنیتی و دفاعی همکاری می‌کنند اما سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا درباره ادامه همکاری با این شرکت‌ها ابراز نگرانی کرده بودند چراکه از دولت چین سهامدار این شرکت‌هاست و همین امر خطر جاسوسی برای چین را از سوی این شرکت‌ها افزایش می‌دهد.

دولت چین خواستار آن شده است که ایالات متحده تفکر دوران جنگ سرد را کنار بگذارد و روابط تجاری خود با این کشور را از منظری درست و بی‌طرفانه بنگرد.

انتهای پیام /

کد خبر: 965129

وب گردی

وب گردی