معضلی به نام  مهاجرت دائمی  مردم  به شمال کشور

سندرم فرار جمعیت به دلیل بحران منابع آب به سمت نواحی سرسبز و مهاجرت دائمی مردم جنوب و استان های مرکزی ایران به شمال معضلی است که به اعتقاد کارشناسان علوم اجتماعی اکنون گریبانگیر خطه شمال کشور شده است؛ اما اینکه این معضل چه عوامل و بازخوردی دارد نکته ای تامل برانگیز است.

به گزارش ایسکانیوز مهرانه شاه منصوریان در این یادداشت می نویسد: اگر به نقشه ایران نگاه کنیم متوجه می شویم، پراکندگی جمعیت در نقاط مرکزی کشور بالا و تراکم شهرها و نفوس نیز در شمال، جنوب و غرب بالاست، پس می توان گفت؛ بیش از دو سوم کشور ما فاقد جذابیت لازم برای زندگی و جذب جمعیت ساکن است و نیز می دانیم که آب محور آبادانی است. اگر به تاریخ زندگی بشر هم نگاه کنیم برایمان آشکار می شود، تمدن های بزرگ در حاشیه رودخانه ها و دریاها شکل گرفتند.
با این تفاسیر محرز است، اولین و مهم ترین عامل این مهاجرت ها مشکل کمبود آب است و هم اکنون بیش از نیمی از استان های کشور دچار کم آبی یا تنش آبی هستند و زنگ هشدار برای 10 استان کشور به صدا در آمده است.
این نارسایی در صورتی که مدیریت نشود ، موجب مهاجرت 50میلیون نفر از مردم از کشور خواهد شد.
در این بین روستاییانی که با این مشکل مواجه هستند اگر از تمکن مالی برخوردار باشند، چاره ای جز مهاجرت به شهرهای های شمالی کشور ندارند و آن بنده خداهایی هم که وسع مالی مهاجرت را ندارند ؛ این بحران را قسمت و تقدیر تلقی می کنند و چاره ای جز صبوری برای بهبود شرایط و نزول باران ندارند.
ای بسا عشایرانی که چوب حراج به اموالشان زدند،چون آب نداشتند که به دام هایشان بدهند.بطور مثال مردم سیستان که گرفتار مزارع سوخته شان هستند که تمام سرمایه شان بوده است.مزارع سوخته ای که حتی دام هم از آن تغذیه نمی کند و حداقل انتظار آنها از دولت این بود که خسارت های وارده را بپردازد تا مانع مهاجرتشان به سایر نقاط شود.
اما این موضوع یعنی مهاجرت روستاییان به شهر و خالی شدن روستاها به امید بهبود وضعیت سبب نابودی شکوفایی ملی می‌شود؛ زیرا انحطاط روستا انحطاط تمدن است.


مسئله ای که مرا به یاد مهاجرت اقوام آریایی از جنوب سیبری به شمال فلات ایران می اندازد. انسان های اولیه نیز برای بهبود وضعیت معیشت شان اینگونه عمل می کردند و به نقاط حاصلخیزتر کوچ می بردند ، با این تفاوت که آنها رئیس قبیله داشتند ما مدیران استراتژیک و بحران، آنها در غارهایشان به فکر جنگ های قبیله ای بودند، ما در اتاق های فکرمان ،به‌راستی به چه قهقرایی دچار شده ایم که باید به دنبال اولین عامل تمدن بشر یعنی آب برویم .
جالب اینکه چندی پیش عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست طی نشستی که با اعضای شورای مرکزی انجمن دانشجویان دانشگاه امیر کبیر داشت گفت: آقای حجتی‌نیا از سه ما پیش متوجه بحران آب در کشور شده است.
آقای کلانتری باید نظر جنابعالی را متوجه پیش بینی ناسا در 14 آذر ماه سال 94 کنم که در همان تاریخ ناسا اعلام کرد ؛45کشور جهان در معرض خشکسالی شدید است و بعید نیست که بین 30 تا40 سال آینده بخش های وسیعی از ایران به بیابان مطلق تبدیل شود.
آقای کلانتری آیا شما از پیش بینی امروز ناسا مطلع هستید؟ یا در چارت سازمانی خود اتاق فکری در جهت مدیریت بحران دارید؟
اگر نه می توانید پیش بینی های ناسا را جدی تر بگیرید، که سه ماه قبل از اوج بحران متوجه وقوع آن نشوید.
از سوی دیگر این مهاجرت ها مشکلاتی نظیر فشار بر امکانات و منابع محدود جوامع شهری ،بیکاری و کم کاری ،کمبود فضای زیستی ،آلودگی هوا و محیط زیست را بوجود می آورند.
آیا می دانید وقتی قشر کثیری از جوانان شمال کشور نیازمند اشتغال پایدار هستند، مهاجرت دائمی مردم سایر استان ها به شمال چه تاثیری روی دسترسی آن ها به فرصت های شغلی می گذارد؟
آیا این رقابت برای بدست آوردن شغل موجب بیکارشدن برخی افراد، از هم پاشیدگی کانون خانواده و افزایش آمار طلاق نمی شود؟ آن هم در مازندران که طلاییه دار این معضل است؟


آیا ساخت و سازهای جمعیت مهاجر در شمال کشور موجب برداشت های بی رویه شن و ماسه از بستر رودخانه ،افزایش فاضلاب های خانگی و در نهایت تغییر اکولوژی شهری نخواهد شد؟ تحت تاثیر افزایش جمعیت در شمال قیمت ملک و زمین افزایش پیدا نخواهد کرد؟
آیا این تغییرات تصاعدی در افزایش قیمت ها ویژگی اقتصاد پایدار شهری است؟ و چه تدابیری باید برای دفع صحیح زباله های تولید شده اندیشید؟ و این تدابیر چه هزینه هایی دارد و چگونه باید تامین شود؟

آیا شمال کشور به اندازه کافی مجهز به سیستم دفع پیشرفته زباله های تولیدی است؟

آیا مهاجرت مردمان سایر استان ها به شمال موجب تغییر در فرهنگ،گویش ،آداب یا بهتر بگویم سبب در آمیختگی فرهنگی و از دست رفتن اصالت فرهنگ اصیل شمالی نمی شود؟

درخواست پاسخ این سوالات را از روسای قبیله هایمان، نه ببخشید مدیران استراتژیکمان داریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 965155

وب گردی

وب گردی