تقاضای بالای مردم عامل اصلی ایجاد حباب در بازار سکه است

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر کشور، گفت: قیمت طلا در داخل کشور همپای قیمت اونس جهانی تغییر می کند؛ ولی موضوع قیمت سکه کمی متفاوت تر است چون سکه جز عامل اونس طلای جهانی به عامل مهم دیگری به نام تقاضا هم بستگی دارد .

محمد کشتی آرای رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر کشور در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، اظهار کرد: معیار اصلی قیمت طلا و سکه نه تنها در کشور ما بلکه در تمام کشورها از حاصل ضرب قیمت جهانی طلا در قیمت ارز در همان کشور به دست می آید؛ یعنی به این صورت که اگر ما هر گرم طلا با قیمت جهانی را 30 دلار فرض کنیم، ضربدر قیمت دلار آزاد می شود؛ پس یک طرف معادله قیمت دلار است و چون قیمت اونس جهانی طلا کاهش پیدا کرده است، قیمت ارز افزایش داشته و این افزایش به صورت چند برابر روی قیمت طلا و سکه اثر گذاشته است. پس این موارد همیشه با همین روند گفته شده در تمام بازارهای دنیا پیش رفته است.

او ادامه داد: مثلا فرض می‌کنیم اگر قیمت یک قطعه طلا در کشور 300 هزار تومان است این 300 هزار تومان تاثیرگرفته از همان دو معیار اصلی یعنی قیمت اونس جهانی و نرخ ارز در کشور است و این تغییرات قیمتی طلا و سکه که در کشور می‌بینیم تاثیرگذار از همین دو عامل مهمی است که گفته شد؛ یعنی اگر 5 گرم طلا با نرخ ارز کنونی کشور را محاسبه کنیم، می شود 30 دلار که همان قیمت جهانی این 5 گرم طلا و تاثیر گرفته از دو عامل مذکور است، پس ربطی به قیمت گذاری داخلی ندارد.

کشتی آرای تصریح کرد: اگر ما امروز نرخ ارز را ثابت نگه داریم و فردا قیمت اونس جهانی افزایش پیدا کند، آن افزایش نرخ جهانی در قیمت طلای داخل کشور تاثیر مستقیم خواهد داشت؛ پس هر کدام از این دو عامل به سهم خود در قیمت طلای داخل کشور دخالت دارد.

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر کشور افزود: اصولا قیمت ارز به چند عامل بستگی دارد که اولین و مهم ترین آن، قیمت نفت جهانی است و عامل دیگر بازارهای مالی است. در کل هرگونه اتفاق اقتصادی در حوزه‌ بین الملل روی قیمت ارز تاثیر می‌گذارد و چون مبنای ارز در دنیا دلار است، تاثیر مستقیم روی قیمت ارزش برابری دلار دارد.

او ادامه داد: در حال حاضر یکی از دلایل مهمی که اونس جهانی کاهش پیدا کرده، مربوط به این موضوع است که ارزش برابری دلار افزایش یافته پس به این نتیجه می رسیم که سرمایه گذاری و تقاضای خرید طلا در بازار های جهانی کاهش یافته است.

کشتی آرای در خصوص روند تغییرات قیمت طلا و سکه در کشور اظهار کرد: افزایش یا کاهش در قیمت طلا تا حد زیای بستگی به دو عامل ذکر شده‌ی بالا یعنی تغییرات قیمت اونس جهانی و نوسانات نرخ ارز در کشور دارد. لازم به ذکر است که قیمت طلا در داخل کشور همپای قیمت اونس جهانی تغییر می‌کند ولی موضوع قیمت سکه کمی متفاوت‌تر است، چون سکه جز عامل اونس طلای جهانی به عامل مهم دیگری به نام تقاضا هم بستگی دارد که موجب افزایش قیمت آن در بازار و در واقع ایجاد همان حبابی که این روزها بر سر زبان‌هاست، می شود هر چند امیدواریم این مسئله در روز های آتی با اتخاذ سیاست های مناسب رفع شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 965179

وب گردی

وب گردی