معاون وزیر نفت: وزارت خارجه باید روابط تجاری با دنیا را تسهیل کند/ مشکلی برای صادرات پتروشیمی نداریم

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان اینکه صادرات پتروشیمی در دوران تحریم تغییری پیدا نخواهد کرد، گفت:از لحاظ سیاسی وزارت امور خارجه کشور به عنوان سفیر کشورمان باید روابط را با دنیا تسهیل کند تا امریکا نتواند اجماع جهانی را علیه ما تجمیع کند.

رضا نوروززاده در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، در پاسخ به این سوال که نرخ دلار مربوط به پتروشیمی ها در سامانه نیما با نرخ 8هزار تومان است آیا این قیمت را شما تایید می کنید، اظهار کرد: ارزی که در کشور وجود دارد ناشی از صادرات کالی نفتی و پتروشیمی و غیر نفتی است. دولت با توجه به شرایطی که پیش آمده بازار ارز را ساماندهی کرده است که ارز 4200 تومان را به کالاهای اساسی و بقیه ارزها را از طریق بازار ثانویه عرضه کند. بنابراین عددی که روی تابلو عرضه می شود عدد 8 هزار تومان است.

او تصریح کرد: پیش بینی می شود که ارز صادراتی پتروشیمی ماهانه حدود یک میلیارد دلار باشد و بخشی از آن برای خرید تجهیزات و کاتالیست ها و سایر نیازمندی های پتروشیمی ها اختصاص می یابد و بقیه برای تامین ارز مورد نیاز کشور عرضه می شود.

نوروززاده افزود: نرخ 10 هزار تومانی که در صرافی ها است دلار کاغذی است یعنی کسانی هستند که اسکناس دریافت می کنند برای سفر. یا به نیازهای روزمره؛ دولت از طریق بانک مرکزی به دنبال ساماندهی بازار است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در پاسخ به این سوال که نرخ خوراک پتروشیمی ها برچه مبنایی تعیین می شود، گفت: قیمت فعلی نرخ خوراک پتروشیمی ها 3800 تومان است اما نرخ ارزی که پتروشیمی ها به بازار عرضه می کنند بر اساس وضعیت بازار ثانویه است؛ اینکه با این ارز چه اقدامی شود، بر اساس سیاست های بانک مرکزی است.

نوروززاده در خصوص بحث تحریم‌های جدید گفت: تحریم کلمه خوبی نیست کسانی که با کشور من و شما با سیاست‌هایشان همراه نیستند به نوعی ما را تحت فشار قرار می‌دهند. چرا که این کار در 200 سال پیش توسط لشکرکشی و اینها انجام می گیرد. امروز این آقایان از این اهرم استفاده می کنند. پس طبیعی است که کسی را این اهرم را وضع می کند برای تحت فشار قراردادن و اذیت کردن است.

او تاکید کرد: درست است که تحریم روی زندگی مردم تاثیر دارد اما ایران کشور بزرگی است شرایط بدتر از این را پشت سر گذاشته است. طبیعی است همچنان که در جنگ خودمان را تجهیز کردیم در تحریم هم خودمان را تجهیز می‌کنیم.

او درباره تحریم های جدید علیه پتروشیمی بیان داشت: بر اساس تجربه های گذشته، باید خود را برای رویارویی با تحریم ها آماده کنیم.

نوروززاده تصریح کرد: به لحاظ سیاسی وزارت امور خارجه کشور به عنوان سفیر کشورمان باید روابط را با دنیا تسهیل کند تا امریکا نتواند اجماع جهانی را علیه ما تجمیع کند. از ظرفیت های منابع طبیعی و انسانی به گونه ای استفاده کنیم تا آسیب‌مان کمتر باشد. همچنان که در گذشته این کار را کردیم و ناگزیر شدند حقانیت این کشور بپذیرند. ما باید با برنامه اصولی بتوانیم در مقابل این نابسامانی ها بایستیم.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی ادامه داد: به طور یقین این تحریم بی تاثیر نیست اما ما آمادگی کامل داریم باید به تدریج خودمان را به لحاظ تجهیزات و امکانات مجهز کنیم و نگذاریم صنعت آسیبی جدی ببیند.

او ادامه داد: صادرات پتروشیمی تغییری پیدا نخواهد کرد چرا که اروپاییان با ما مشکلی ندارند. در سال گذشته صادرات محصولات پتروشیمی حدود 12 میلیارد دلار بوده است همچنین طی ماه‌های گذشته حدود10 تا 15 درصد افزایش یافته است. ما با توجه به روابطی که با دنیا داریم در حال حاضر نگران نیستیم.

او خاطرنشان کرد: کالای پتروشیمی حجمش و مصرف آن مشخص است لذا اگر کسی نتواند کالای مورد نظر را بخرد به راحتی نمی تواند تولید کنند. باید یک برنامه 4الی 5 ساله داشته باشد تا جای ایران را بگیرند. عرضه و تقاضا کاملا تعریف شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 965180

وب گردی

وب گردی