پرونده‌های قطور فوتبال ایران در فیفا/ جای خالی وکلا در باشگاه‌ها

تعداد پرونده‌های حقوقی باشگاه‌های ایرانی در مراجع بین‌المللی، بسیار نگران کننده به نظر می‌رسد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز، «تعداد پرونده های باقی مانده حقوقی باشگاه پرسپولیس حدود 27 پرونده است که تلاش ها برای جلب رضایت شاکیان به صورت ویژه ای در جریان است.» این جدیدترین خبری است که در خصوص وضعیت وخیم حقوقیِ فوتبال ایران در مراجع بین المللی منتشر شده است. باشگاه های بزرگ فوتبال ایران با بحران های مالی شدیدی دست و پنجه نرم می کنند و هر روز خبری از شکایت یا جریمه تیم های محبوب، هواداران‌شان را نگران می سازد.

پنجره‌های بسته

تراکتورسازی و استقلال، طعم محرومیت از فعالیت در بازار نقل و انتقالات را چشیده اند، پرسپولیس هم دومین پنجره محرومیت خود را پشت سر می گذارد و دقیقا یک سال است موفق به جذب بازیکن جدیدی نشده است. پرونده های متعددی از شکایت بازیکنان خارجی و حتی داخلی در کمیته انضباطی فدراسیون جهانی فوتبال و CAS (دادگاه حکمیت ورزش) در جریان است که غالبا با شکست طرف ایرانی همراه بوده. به نظر می رسد فیفا دیدی بسیار منفی نسبت به فوتبال ایران پیدا کرده و به همین دلیل تخفیف یا پوئنی برای‌شان قائل نمی شود.

بدبینی وکلای خارجی

وکیل های بین المللی هم دیگر روی خوشی به فوتبال ایران نشان نمی دهند. باشگاه پرسپولیس در پرونده شکایت باشگاه ریزه اسپور ترکیه مبنی بر عقد قرارداد غیر قانونی سرخ پوشان پایتخت با مهدی طارمی، وکیلی سوئیسی استخدام کرد تا بتواند از حقوق این باشگاه در مراجع بین المللی دفاع کند اما بعد از مدتی، وکیل مورد نظر به دلیل بدعهدی ها و عدم رعایت نکات مورد نظرش، عطای کار را به لقایش بخشید و از پرونده کنار رفت.

نیاز به حضور وکلای زبده

با توجه به این که ایران از وجود وکلای زبده ای بهره می برد، عدم استفاده از حقوقدانان خبره در کنار باشگاه ها برای کمک به خروج از بحران در پرونده ها، عجیب جلوه می کند. غلامرضا رفیعی، وکیل پایه یک دادگستری و کارشناس حقوقی فوتبال در این باره به خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز، گفت: فیفا با هیچ تیمی شوخی ندارد و میان کشورها هم فرقی قائل نمی شود، حداقل این مسئله در کمیته انضباطی فدراسیون جهانی فوتبال با دقت رعایت می شود. با این وجود فیفا امکان اشتباه برای خودش در نظر گرفته و تیم های معترض را به سوی دادگاه CAS راهنمایی می کند تا اگر حقی ضایع شد، بازگردانده شود. در صورتی که دادگاه حکمیت ورزش (CAS) رأی جدیدی بدهد، فیفا ملزم به اجرای رأی است.

از CAS تا دادگاه فدرال سوئیس

وی ادامه داد: در ماده 60 و ماده های بعد صراحتا ذکر شده تمام احکام فیفا قابل اعتراض و دادخواهی در CAS هستند. البته تبصره ای در این میان وجود دارد. آن هم زمانی است که فیفا به رأی CAS معترض باشد و اعتراض خود را نزد دادگاه عالی فدرال سوئیس ببرد. این دادگاه تنها جایی است که می تواند حکم CAS را تغییر دهد. با این وجود مشکلات را باید از ریشه حل کرد و نباید امیدوار به فرجام خواهی بود و منتظر ماند دیگران برای ما کاری انجام دهند.

قراردادهایی با فقر حقوقی

این کارشناس حقوقی فوتبال تصریح کرد: اگر باشگاه های ما از یک وکیل کاربلد و آشنا به قوانین روز استفاده کنند و تمام پرونده های خود را از زیر دست او بگذارند، کمتر دچار چنین مشکلاتی خواهیم شد. اگر نگاهی به قراردادهای امضا شده میان باشگاه های ایرانی و بازیکنان بیندازیم، متوجه فقر اطلاعات حقوقی مدیران خواهیم شد. می بینیم بازیکنان به راحتی از باشگاه ها جدا می شوند و سرآخر هیچ چیزی هم عاید باشگاه ها نمی شود، در حالی که بزرگترین بازیکنان دنیا نمی توانند به آسانی، باشگاه خود را تغییر دهند و پولی هم پرداخت نکنند.

فدراسیونِ منفعل

فدراسیون فوتبال ایران هم در بعضی موارد منفعل عمل می کند، باشگاه ها را به درستی مطلع نمی کند و حتی عواقب وخیم پرونده ها را به مدیران گوشزد نمی کند. رفیعی در این باره خاطرنشان کرد: فدراسیون فوتبال باید جنبه حقوقی خود را به شدت تقویت کند و کلاس های آموزشی کامل و دقیقی برای باشگاه ها برگزار کند. تا زمانی که باشگاه های ما با جریمه ها و محرومیت های سنگین روبرو نشدند، خیال می کردند که می توانند با ریش گرو گذاشتن و مذاکره، همه مسائل را حل کنند اما این طور نیست و دیدیم که چه هزینه های سنگینی را پرداخت کردند، در حالی که مشاوره یک وکیل می توانست از وقوع چنین فجایعی جلوگیری کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 965254

وب گردی

وب گردی