آسیب های اجتماعی خانواده زندانیان را تهدید می کند/ اشتغال زندانیان را جدی بگیرید

پیدا کردن کار برای آدم های عادی به خودی خود سخت هست؛ اما امان از زمانی که کنار اسمت واژه زندانی و سابقه دار نوشته شود تلاش برای پیدا کردن شغل صدها برابر سخت تر می شود؛ ولی در این میان افرادی هم هستند که با جان و دل برای اشتغال این گروه کار می کنند و برایشان شغل ایجاد می کنند. می گویید نه ؟

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، باید پذیرفت که کار خوب همیشه خوب است و در طول تاریخ به خوبی از آن یاد می شود حتی اگر درسال 1333 اتفاق افتاده باشد و آن تهیه اولین اساسنامه با هدف ایجاد اشتغال برای زندانیان باشد که به تصویب هیأت وزیران وقت رسید.
بدون شک همواره دغدغه مسئولان زندانیان کمک به وضع مالی مددجویان و بهبود وضعیت معیشتی آنان و خانواده شان بوده و از جمله اقدامات صورت گرفته برای تحقق این امر، قانون وادار کردن زندانیان غیر سیاسی به کار از طریق انتقال به مؤسسات صنعتی و فلاحتی(کشاورزی ) مصوب 12 اسفند ماه 1314 کمیسیون قوانین عدلیه و نظامنامه اشتغال مددجویان مصوب 12 مرداد ماه 1315 هیأت وزراست.

شاید زمانی که بنیاد تعاون زندانیان در سال 1326 تحت عنوان «کارخانجات ندامتگاه» با هدف ایجاد اشتغال زندانیان آغاز به کار کرد کمتر کسی باور می کرد که چند سال بعد بیش از 50 هزار مددجو را تحت حمایت قرار داده باشد.

ایجاد 35 هزار شغل برای زندانیان

به اعتقاد رحیم مطهر نژاد -مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان -هر شغلی که برای زندانیان ایجاد شود، یک آسیب از داخل زندان و چند آسیب را از خانواده‌های آنان دور میکند.

وی با اشاره به اینکه بحث اشتغال اولویت و کار اصلی بنیاد تعاون زندانیان است می گوید: هر سال میزان افزایش اشتغالی را در نظر می گیریم و به استان ها ابلاغ می شود و با پیگیری های دقیق مشخص می شود که اشتغال زندانیان در استان ها چند درصد افزایش داشته و بر اساس آخرین آمار در حال حاضر 35 هزار شغل برای زندانیان ایجاد کرده ایم و زندانیان از این راه هزینه های خود و خانواده هایشان را تامین می کنند.

فعالیت زندانیان در انجام خدمات شهری

مطهرنژاد در باره اشتغال زندانیان در دوران محکومیت می گوید: کار مهم و بزرگی که در بنیاد انجام می شود حرفه آموزی است که با همکاری دستگاه های بنیاد تعاون، سازمان آموزش فنی و حرفه ای و سازمان زندان ها اجرا می شود و خروجی این 3 دستگاه ،100 هزار آموزش در 200 رشته فنی و حرفه ای است.

به گفته مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان درحال حاضر زندانیان در 800 واحد کوچک تولیدی 3 هزار و 500 نوع کالا را تولید و به بازار عرضه می کنند.

کالاهای تولید شده توسط زندانیان به 14 گروه شامل صنایع پوشاک، صنایع فلزی، صنایع چوبی، مبلمان شهری، فرفورژه ،ایستگاه های تاکسی، در و پنجره های فلزی ،مخازن زباله، قطعه سازی، قطعات خودرو، صنایع دستی، صنایع غذایی، تولید گل و گیاه و ... تقسیم می شود.

مطهر نژاد با اشاره به اینکه با شهرداری ارتباط خوبی داریم می گوید: زندانیان نیازهای شهرداری مانند نگهداری پارک ها ،تولید نهال ، اجرای خدمات شهری، رنگ آمیزی جدول ها، تولید سنگ فرش پارک ها و تولید جدول ها را تامین می کنند.

ارتباط با وزارت جهاد کشاورزی و زیر مجموعه های آن وزارتخانه شامل آبیاری مکانیزه 5 هزار هکتار با کمک وزارت کشاورزی در 6 سال گذشته از دیگر فعالیت و همکاری بنیاد تعاون زندانیان است که مطهر نژاد به آن اشاره می کند و می گوید: 300 واحد تولیدی ایجاد شده و برای ورود 30 هزار زندانی در کشور در زمینه اشتغال آماده است.

زندانیان نیازهای شهرداری مانند نگهداری پارک ها ،تولید نهال ، اجرای خدمات شهری، رنگ آمیزی جدول ها، تولید سنگ فرش پارک ها و تولید جدول ها را تامین می کنند

چرا حامی ؟

30 فروشگاه زنجیره ای محصولات تولیدی زندانیان را عرضه می کنند و نام این فروشگاه ها را حامی گذاشته اند.

مطهرنژاد در مورد چرایی انتخاب این نام برای فروشگاه ها می گوید:برای اینکه کالاهای تولید شده زندانیان را عرضه کنیم نیاز به یک نام که برند باشد داشتیم و از آنجا که ایجاد اشتغال نوعی حمایت از زندانیان بود نام «حامی» انتخاب و لوگوی آن ثبت شد.

اشتغال زندانیان کاهش آسیب را به دنبال دارد

وقتی یک زندانی در زندان مشغول به کار می شود از حواشی و احتمالات درگیری و ضربه زدن به همبندی ها در امان می ماند و تنها به فکر انجام صحیح کار و کسب درآمد است که هم به نفع خود و هم به نفع خانواده‌هایشان است.

مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان با بیان این مطلب می گوید: زندانی که مشغول کار می شود برای خانواده اش پول می فرستد و از این راه خانواده از آسیب های اجتماعی مصون می ماند، به سمت بزه نمی رود. برای همین است که دولت و مجلس باید از ایجاد اشتغال زندانیان حمایت کند.

اشتغال پس از آزادی زندانیان و مسئله سوء پیشینه

وی به اشتغال پس از آزادی زندانیان اشاره می کند و می گوید: اگر حمایت ها از زندانیان برای داشتن شغل ادامه پیدا کند می توان امیدوار بود که آسیب های اجتماعی کمتر می شود؛ چرا که آزاد شدن زندانیان به تنهایی کافی نیست و اگر زندانی از داشتن شغل ناامید شود و هیچ جا به دلیل داشتن سوء سابقه به او کار ندهند به ناچار مجبور می شود برای تامین نیازهای خود و خانواده اش دست به سرقت و انواع دیگر بزه‌کاری بزند و دوباره به زندان بیفتد و اگر این اتفاق بیفتد این چرخه معیوب ادامه پیدا می کند.

مسئله و معضل بزرگی که زندانیان پس از آزادی از زندان با آن مواجه می شوند انگ سوء پیشینه است و به علت داشتن آن به کار گرفته نمی شوند. پیشنهاد ما این است که زندانیان فارغ از اینکه به چه دلیل به زندان افتاده است تقسیم بندی شوند

مطهر نژاد می گوید: مسئله و معضل بزرگی که زندانیان پس از آزادی از زندان با آن مواجه می شوند انگ سوء پیشینه است و به علت داشتن آن به کار گرفته نمی شوند. پیشنهاد ما این است که زندانی فارغ از اینکه به چه دلیل به زندان افتاده است تقسیم بندی شوند و افرادی که جرمشان سبک و سطحی است از زندانیان با جرایم سنگین جدا شوند و پس از آزادی به زندانیان با جرایم سبک 6 ماه فرجه داده شد و در صورتی که جرمی مرتکب نشدند سوء پیشینه آنها حذف شود و مانعی برای اشتغال آنها وجود نداشته باشند.

به گفته مطهرنژاد مهریه، تصادفات غیر عمد، بدهی های مالی از دسته جرائم سبک هستند.

انجمن حلیمه سعدیه

انجمن حلیمه سعدیه- دایه پیامبر اکرم- از انجمن های خاصی است که در کشور فعالیت می کند. این انجمن حامی خانواده زندانیانی است که سرپرست آنها فوت شده است.

این انجمن با 2000 عضو برای همسران و فرزندان زندانیان فوت شده راه اندازی شده است و آنها در کارگاه تولید پوشاک فعالیت می کنند و علاوه بر ایجاد اشتغال برای این خانواده ها در ایام و مناسبت های خاص مانند عید نوروز و ماه مبارک رمضان سبد های کالا و کمک های مالی ارائه داده می شود.

انجمن حلیمه سعدیه- دایه پیامبر اکرم- از انجمن های خاصی است که در کشور فعالیت می کند. این انجمن حامی خانواده زندانیانی است که سرپرست آنها فوت شده است

انجمن حامیان زندانیان بدون ملاقات

موسسه احیای حیات سرمد هم یکی از انجمن های تحت پوشش بنیاد تعاون زندانیان است که در مشهد فعالیت می کند و هدفش حمایت از زندانیان فاقد ملاقات است و علاوه بر سرکشی به آنها به مشکلات آنها رسیدگی می کند.

انجمنی هم در استان گیلان از 1000 زندانی که ملاقاتی ندارند و خانواده آنها یا فوت شده و یا زندانی را طرد کرده اند حمایت می کنند.

انجمن نگهداری و اشتغال زندانیان سالمند بالای 65 سال است و آنها را در یک محل خارج از زندان نگهداری و از آنها مراقبت و حمایت می کنند

انجمن نگهداری از زندانیان سالمند

یکی دیگر از انجمن های خاص که تحت پوشش بنیاد تعاون زندانیان است انجمن نگهداری و اشتغال زندانیان سالمند بالای 65 سال است و آنها را در یک محل خارج از زندان نگهداری و از آنها مراقبت و حمایت می کنند.

حمایت از زندانیان خارج کشور

مطهرنژاد می گوید: در 60 کشور دنیا 3 هزار زندانی داریم که بنیاد تعاون زندانیان از آنها حمایت می کند و 400 خانواده زندانی خارج از کشور در ایران مستمری می گیرند و حمایت می شوند و در کنار آن به 200 انجمن که از زندانیان و خانواده آنها حمایت می کنند کمک می کنیم.

در 60 کشور دنیا 3 هزار زندانی داریم که بنیاد تعاون زندایان از آنها حمایت می کند و 400 خانواده زندانی خارج از کشور در ایران مستمری می گیرند و حمایت می شوند

حضور زندانی در خانه از آسیب های اجتماعی می کاهد

مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان با بیان انجمن های خاصی که فعالیت می کنند می گوید: باید هر چه می توانیم «رای باز» ی ها را افزایش دهیم و از زندانیان در مشاغل بیرون از زندان استفاده کنیم تا ازجمعیت زندانیان کاسته شود. زندانیانی که در بخش جنگل داری ،احداث و نگهداری از پارک ها و خدمات شهری ، رنگ آمیزی جدول ها، پیاده راه سازی و... کار می کنند از این دسته هستند که روزها کار می کنند و شب ها به خانه می روند و در کنار خانواده خود هستند و همین حضور آنها در خانه باعث می شود تا از آسیب های اجتماعی پیشگیری شود.

بنیاد تا امروز هیچ کمکی از دولت، مردم و کمک های بلاعوض دریافت نکرده

بدون شک فعالیت هر انجمن و موسسه و ارگانی که خدماتی را به گروه خاصی ارائه می کند یا از دولت کمک دریافت می کند و یا از کمک های مردمی برخوردار است اما شاید کمتر کسی می داند که بنیاد تعاون زندانیان که از 65 سال پیش فعالیت خود را آغاز کرد تا امروز هیچ کمکی از دولتی و مردم و کمک های بلاعوض دریافت نکرده و قصدی هم ندارد که دریافت کند.

مطهرنژاد می گوید: بنیاد می تواند تولید ثروت کند و از همین راه توانسته برای زندانیان ایجاد اشتغال کرده و از انجمن هایی که برای زندانیان و خانواده های آنان فعالیت می کنند حمایت کند و می توانیم به جرئت ادعا کنیم که نه باری بر دوش مردم هستیم و نه باری بر دوش دولت و نظام و حتی مالیات هم می دهیم و جالب است بدانید در 6 سال گذشته 18 میلیارد تومان مالیات ارزش افزوده پرداخت کرده ایم.

برای زندانیان آزاد شده مسئولیتی نداریم

مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان می گوید: بنیاد یک نهاد غیر دولتی است که بدون استفاده از بودجه دولتی یا کمک های مردمی به صورت خودگردان در مدت 65 سال گذشته بر اساس ، اساسنامه مسئولیت حرفه آموزی ؛ اشتغال زندانیان را در سراسر کشور برعهده دارد.

وی ادامه می دهد: از 6 سال پیش که مدیریت این بنیاد را پذیرفته ام به طور میانگین 50 هزار اشتغال را ایجاد کرده ایم. قبل از سال 91 شغل های موجود تولید ثروت نمی کرد و در این 6 سال سعی ما بر این بوده شغل های ایجاد شده در راستای تولید کالاهایی که دارای ارزش افزوده و سود اقتصادی باشد.

مطهرنژاد با اشاره به اینکه 14 گروه در 800 واحد تولیدی کوچک ، متوسط و بزرگ 3500 کالا را تولید می کنند و شغل مورد علاقه زندانیان که بیشترین استقبال را داشته است ،صنعت پوشاک است.
وی تاکید می کند: بنیاد برای زندانیان آزاد شده از زندان مسئولیتی مانند پرداخت وام یا ایجاد شغل ندارد.

بنیاد برای زندانیان آزاد شده از زندان مسئولیتی مانند پرداخت وام یا ایجاد شغل ندارد

گفتنی است بنیاد تعاون زندانیان پس از پیروزی انقلاب زیر نظر شورای عالی قضایی و سپس به صورت مستقیم زیر نظر رئیس قوه قضائیه در حال انجام وظیفه در راستای مواد اساسنامه اعم از کمک به معیشت مددجویان بی بضاعت و خانواده آنها ،کمک به آزادی محکومان غیر مالی، ایجاد مؤسسات صنعتی، کشاورزی و خدماتی در جهت رسالت اشتغال ‌زایی است.

100 هزار نفر از مددجویان در کشور در حال طی کردن مراحل آموزش هستند

مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان کشور معتقد است تولید زندانی باید به خط قرمز نظام تبدیل شود و تلاشی همه جانبه و اجماعی ملی برای رفع این مشکل باید انجام شود مهمترین و بهترین مسیر بازگشت سعادتمندانه زندانیان به جامعه در کنار اقدامات تربیتی و اصلاحی، حرفه آموزی و اشتغال مدد جویان در دوران محکومیت است. توسعه فعالیت های حرفه آموزی و اشتغال زندانیان در کشور از آنجایی که زندان، مرکزی برای اصلاح و تربیت زندانیان است، باید فضای کافی برای مددجویان فراهم باشد تا فعالیت های اصلاحی و تربیتی حرفه آموزی و اشتغال به خوبی انجام شود.

مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان کشور می گوید: 50 هزار نفر از زندانیان شاغل هستند و 100 هزار نفر حرفه آموز در حال حاضر حدود 50 هزار نفراز مددجویان درسراسر کشور در داخل، پیرامون و بیرون از زندان ها شاغل هستند.

رحیم مطهرنژاد با بیان این مطلب می گوید: بر اساس تعامل بین سازمان زندان ها ، بنیاد تعاون زندانیان کشور و سازمان آموزش فنی حرفه ای حدود 100 هزار نفر از مددجویان در کشور در حال طی کردن مراحل آموزش هستند.

وی با اشاره به اینکه 70 درصد از این مدد جویان پس از کسب مهارت و شرکت در آزمون ها گواهینامه فنی و حرفه ای دریافت می کنند می گوید: بنیاد در مقابل تولیدات و دستاوردهای زندانیان به آنان حقوق و دستمزد پرداخت می کند که 50 درصد از این حقوق و دستمزد به به زندانیان و 50 درصد به خانواده زندانیان پرداخت می شود.

50 درصد از این حقوق و دستمزد به خود زندانی و 50 درصد به خانواده زندانیان پرداخت می شودخانواده زندانیان پرداخت می شود

مطهر نژاد با تاکید بر اینکه هیچ اخبار و گزارشی از تلاشی که برای حرفه‌آموزی و اشتغال زندانیان انجام می شود در رسانه ها منتشر نمی شود می گوید: در زندانه با تمام مشکلات مالی و سخت افزاری و سختی‌ها ، تلاش بسیار گسترده ای برای اصلاح و تربیت ،حرفه آموزی ، اشتغال و بازگشت مددجویان به جامعه صورت می گیرد که توفیقی برای کشور است؛ اما این اقدامات خوب معرفی نمی شود تا باعث روشن شدن اذهان عمومی در خصوص زندان و زندانیان در جامعه شود.

آسیب های اجتماعی خانواده زندانیان را تهدید می کند

وقتی یک نفر زندانی می شود، حداقل یک خانواده در معرض آسیب اجتماعی جدی قرار می گیرد.

مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان کشوربه آماری از عملکرد مددجویان بعد از آزادی اشاره می کند می گوید: «در برخی از استان ها 400 نفر از مدد جویان بعد از آزادی وام اشتغال گرفتند که 399 نفر از آنان به موقع اقساط شان را پرداخت کرده اند و این نشان می دهد که کار حرفه آموزی و اشتغال اثر بخش بوده است.

خانوداه های زندانیان را حمایت کنیم

تنها اقشار آسیب پذیری که در کشور فاقد دستگاه حمایتی هستند خانواده زندانیان هستند این در حالی است که در حال حاضر 200 انجمن حمایت از زندانیان وجود دارد اما به دلیل فقدان منابع مالی کافی، کار مهمی نمی توانند انجام دهند و حتی نمی توانند 10 درصد از مشکلات جامعه هدفشان را حل کنند.

مطهر نژاد تاکید می کند: «مشکل زندانیان پس از آزاد شدن این است که کسی حاضر نیست به آنها کار بدهد البته مردم و خیران حاضر هستند برای آزادی آنان کمک کنند و سالانه بالغ بر 500 میلیارد تومان پول برای آزادی زندانیان پرداخت می کنند، اما کسی حاضر نیست کار و شغل به زندانی آزاد شده بدهد.

وی می گوید: بخش بسیار اندکی از زندانیان به لحاظ،جرم ارتکابی و محکومیت شان افراد مضری برای جامعه هستند در حالی که اکثر زندانیان پس از تحمل مجازات و محکومیت، قابلیت بازگشت به جامعه را دارند و اگر جامعه این فرصت را به زندانی ندهد ممکن است دوباره اشتباه و جرم تکرار شود این در حالی که درصد بازگشت زندانیان که به حرفه آموزی و اشتغال آنان توجه شده بسیار پایین آمده و از46 درصد به 2 درصد رسیده و 10 برابر کمتر شده است. انعکاس فعالیت های حرفه آموزی و اشتغال در رسانه ها هر جا در ایجاد شرایط اصلاحی، تربیتی ، حرفه آموزی و اشتغال موفق بوده آمار بازگشت به زنداناز 46 درصد به 2 درصد کاهش پیدا کرده و ما باید این موضوع را از زبان رسانه ها با مردم و مسئولان در میان بگذاریم و رسانه ها را برای معرفی این فعالیت ها ترغیب کنیم ، تا اطلاعات را به گوش مردم و مسئولان برسانند و ذهنیت جامعه را به زندان ،زندانی و بازگشت زندانیان به جامعه بهبود و تغییر دهند.

ای کاش...

آرزوی مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان کشور زیباست: آرزو دارم تعداد زندانیان به حداقل ممکن برسد و هیچکس به دلایل سطحی و جرائم به زندان نیفتد و اگر هم به هر دلیلی افتاد شغل داشته باشد و بتواند خانواده اش را مدیریت کند و آخر اینکه زندانی پس از آزادی شغل داشته باشد.

زهره حاجیان

انتهای پیام/

کد خبر: 965283

وب گردی

وب گردی