هاشمی رفسنجانی : روحانی همان روش احمدی نژاد را در پیش گرفت

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: علی رغم این که آقای روحانی در جلسات مجمع تشخیص مخالف با شیوه کاری احمدی نژاد بودند، در دولت خودشان همان رویه را ادامه دادند.

محمد هاشمی فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با بیان این که در دولت حسن روحانی روش های گذشته دولت احمدی نژاد ادامه پیدا کرده است گفت: علی رغم این که خود آقای روحانی در جلسات مجمع تشخیص مخالف با شیوه احمدی نژاد بودند اما در دولت خودشان همان رویه را ادامه دادند؛ یعنی حجم نقدینگی افزایش پیدا کرد، تولید کم شد و در نتیجه ارزش پول ملی سقوط کرد.

وی افزود: ریشه مشکلاتی که امروز شاهد آن هستیم از دوران دولت های نهم و دهم است؛ در آن دوره درآمد نفت زیاد شد و به جای آن که پول حاصل از فروش نفت در کشور سرمایه گذاری شود پول را به شکل نقدی در کشور توزیع کردند.

هاشمی ابراز داشت: حاصل این اقدام این شد که کشاورزان ما از کار خود دست کشیدند و در حاشیه شهرها ساکن شدند؛ در حال حاضر در حاشیه شهرهای بزرگ حدود 11 میلیون حاشیه نشین وجود دارد.

وی ادامه داد: در آن زمان صنایع کشور به دلیل واردات بی رویه کالاهای مصرفی آسیب های زیادی دید و تعدادی از موسسات تولیدی یا تعطیل شدند و یا پاره وقت فعالیت می کردند؛ همچنین حدود 25 میلیارد دلار قاچاق در کشور وجود داشت.

عضو سابق حزب کارگزاران سازندگی تصریح کرد: در اقتصاد یک اصل وجود دارد و آن اصل این است که اگر تولید داخلی افزایش پیدا کند باعث افزایش قدرت پول ملی خواهد شد و اگر حجم نقدینگی زیاد شود و تولید کاهش پیدا کند باعث کاهش ارزش پول ملی می شود که این موضوع در دولت های نهم و دهم اتفاق افتاد.

هاشمی با اشاره به راه حل هایی که برای حل مشکلات اقتصادی کشور وجود دارد اذعان داشت: مقام معظم رهبری نیز همواره تاکید کرده اند که حجم نقدینگی موجود در کشور باید جذب تولید شود و به طرف آن هدایت شود؛ این اقدام را یا باید بخش خصوصی انجام دهد و یا این که سرمایه گذاری خارجی جذب شود.

وی خاطر نشان کرد : این حجم از نقدینگی باید به طرف تولید هدایت و در آن سرمایه گذاری شود و از بازارهای کاذبی مانند ارز و سکه پرهیز شود؛ در صورت انجام این اقدامات، طبیعی است که اشتغال ایجاد خواهد شد و در نتیجه به درآمد سرانه ملی افزوده و قدرت پول ملی بیشتر می شود.

فعال اصلاح طلب در پایان گفت: همان طوری که مقام معظم رهبری تاکید کردند، راه برای حل مشکلات مشخص است اما باید کسانی که نقدینگی در اختیارشان هست از دستورات رهبری تمکین کنند و نقدینگی را به سمت تولید ببرند. امیدواریم با رعایت دقت و عدالت، مفسدین مجازات شوند و جلوی فساد در کشور گرفته شود و این سرمایه های باد آورده به سمت تولید هدایت شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 965317

وب گردی

وب گردی