اپوزیسون بازی این بار به اسم استیضاح روحانی

در حالی که کشور با چالش های مختلفی روبرو است برکناری رئیس جمهور بدترین کاری است که می تواند انجام گیرد زیرا کشور را درگیر چالش های پیچیده تری خواهد کرد که در نتیجه به نارضایتی مردم می انجامد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز ؛ دولت دوازدهم به سکانداری روحانی حتی فکرش را هم نمی کرد که شرایط برایش آنقدر سخت و پیچیده شود که رقبایی دیرینه چون محمود احمدی نژداد هم آن را به چالش کشیده و تهدید به استعفا کند .

در همین ارتباط باید گفت رئیس دولت های نهم و دهم در انتقاد از روند مدیریتی روحانی با انتشارکلیپی اظهار داشت: « امروز من به صراحت می گویم که ملت کلا ناراضی است. آقای روحانی مردم شما را قبول ندارند، با چه زبانی این را بگویند؟... آقای روحانی شما تمام حامیانتان، دو جناح سیاسی کشور و دو رئیس قوه دیگر، همه در این وضعیت شریک هستند. باید رضایت ملت را جلب کنید. شاید بهترین راهش این باشد که دیگر ادامه ندهید.»

پروژه استیضاح روحانی :

تنها همین اظهار نظر کافی بود تا پروژه استیضاح روحانی از سوی حامیان دیروزش که حالا در خانه ملت جای دارندکلید بخورد. دراین راستا جلال محمود‌زاده عضو فراکسیون امید (اصلاح‌طلبان) مجلس شورای اسلامی با تأیید خبر استیضاح روحانی گفت: «طراح طرح استیضاح حجت الاسلام حسن روحانی بنده هستم.» متن نامه استیضاح روحانی را در پایین مشاهده می کنید.

البته چنین اظهار نظری از سوی جریانات سیاسی بی پاسخ نماند. به طور مثال پرویز سروری فعال سیاسی و نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی در خصوص بحث استیضاح روحانی گفت: «پیش کشیدن استیضاح رییس جمهور شبهه خیانت به مردم است، در شرایط حساس کنونی نیم سوز کردن موتور دولت با طرح سوال از رئیس جمهور و استیضاح از تمرکز وی در مسائل مهم کشور کاسته و شبهه خیانت به مردم تلقی می‌شود.»

این موضوعات و جنجال های حول این محور باعث شد تا رهبر معظم انقلاب در دیدار عمومی که با اقشار مختلف مردم داشتند به نکات مهمی اشاره کنند و طی همین دیدار با اشاره به برخی نکات در خصوص نقدینگی و اقتصاد درباره حمایت از دولت دوازدهم اظهار داشتند: «الان هم من عرض میکنم خطاب به مسئولین محترم دولتی، که شما می دانید، من از دولت حمایت می کنم؛ بنده از همه‌ی دولتها حمایت می کنم.» این حمایت در حالی انجام شد که هم حامیان و هم شخصی مانند محمود احمدی نژاد (رئیس جمهور سابق) به تندی از رئیس جمهور انتقاد کرده و شرایط را برای دولت سخت کرده بودند.

حمایت از دولت ها :

اما بد نیست برای بهتر درک شدن موضوع حمایت رهبر معظم انقلاب از دولت های قانونی و مستقر سری به تاریخ جمهوری اسلامی ایران بزنیم جایی که فرمانده معظم کل قوا به صراحت مواضع خود را در حمایت از دولت ها اعلام داشتند.

رهبر معظم انقلاب اسلامى‏ دهم مرداد ۱۳۸۴ طی دیدار اعضاى هیأت دولت‏ در تقدیر از تلاش های رئیس دولت اصلاحات، فرمودند :« لازم است از شخص جناب آقاى خاتمى هم صمیمانه تشکر کنم. این را به شما دوستان بگویم، به خودایشان هم شاید بارها گفته‏ام؛ در طول هشت سالى که ما با ایشان به‏ طور مستمر و مداوم در ارتباط بودیم، رفاقت و صمیمیت ما با ایشان روزافزون بوده؛ خدا را شکر»

اما همین حمایت ها در قبال محمود احمدی نژاد هم صورت گرفت. به طور مثال طی دیدار رهبر معظم انقلاب با اعضا هیئت دولت در دوم شهریور 1387 با ذکر خصوصیاتی چون ساده زیستی، پرکاری و پر تلاش بودن دولت فرمودند: « اگر چنانچه این خصوصیات را در مجموعه‌ی دولت کنونی قدردانی نکنیم و تشکر نکنیم، طبعاً خدا را خوش نمی‌آید. خدای متعال دوست دارد که از کارهای خوب افراد تشکر بشود، قدردانی بشود و سپاسگزاری بشود. وظیفه‌ی بنده هم این است که قدردانی کنم و به خاطر همین خصوصیات، از دولت حمایت کنم.» در مجموع می توان گفت رهبر معظم انقلاب از تمامی دولت هایی که بر سر کار آمده اند حمایت های خود را اعلام داشته اند. در این خصوص نباید نکته ای را فراموش کرد.

هر دولتی که بر سر کار آمده است نقاط ضعفی هم داشته که رهبر معظم انقلاب به موقع وارد شده اند و جلوی خسارات بیش از اندازه آن را گرفته اند. به طور مثال بعد از این که فعالیت های هسته ای ما در دولت اصلاحات به خاطر مذاکرات انجام شده با سه کشور اروپایی به حالت تعلیق رفت و کشور را با مشکلاتی روبرو کرد، مقام معظم رهبری در سال 1384 طی دیداری با مسئولان ضمن تاکید بر این که«اگر چنانچه غربی‌ها بخواهند به این روند مطالبه‌ پى‌درپى ادامه بدهند، بنده خودم وارد میدان می‌شوم» می‌فرمایند؛«بایستى روند عقب‌ نشینى متوقف و تبدیل به روند پیشروى شود و اولین قدمش هم باید در همان دولتى انجام بگیرد که این عقب‌نشینى در آن دولت انجام گرفته بود.» بعد از این دستور بود که دولت اصلاحات دوباره فعالیت هسته ای را از سر گرفت.

کار غیر قانونی و خلاف شرع احمدی نژاد :

اما واکنش مهم دیگری هم از سوی رهبر معظم انقلاب برای دولت دهم رقم خورد. پس از آنکه مقام معظم رهبری در پی علنی شدن اختلاف سران قوا و نامه نگاری ها هشدار دادند که هرکس اختلاف را به میان مردم بکشاند خیانت کرده است، احمدی نژاد ماجرای معروف به یکشنبه سیاه را در روز استیضاح شیخ الاسلامی وزیر کار رقم زد و با شدیدترین واکنش مستقیم مقام معظم رهبری نسبت به یک رئیس جمهور مواجه شد: « متأسفانه رئیس یک قوه به استناد یک اتهام ثابت‌نشده و حتی مطرح‌نشده در دادگاه، دو قوه‌ی دیگر، یعنی مجلس و قوه قضاییه را متهم ساخت که کاری بد، ‌غلط، نامناسب، ‌خلاف شرع، خلاف قانون و خلاف اخلاق بود.» این گفتار صریح نشان داد رهبر معظم انقلاب بر سر مردم و قانون با احدی رودربایستی ندارد حتی اگر این فرد کسی باشد که قبل تر از وی تعریف و تمجید کرده باشند.

برکناری رئیس جمهور خیانت است :

اما جریان امروز دولت روحانی هم مانند دولت های دیگر است. به این معنا که دولت دوازدهم هم با چالش هایی روبرو است که در این فضا همیاری و همکاری مسئولان را می طلبد. به طور مثال باید گفت: «هیچ عقل سلیمی به برکناری ناخدای کشتی که در دریای طوفانی گیرافتاده رای نمی دهد.» حال و روز دولت هم دقیقا همین گونه است. دولت با چالش هایی مواجه است که همکاری بیشتری از سوی دیگر مسئولان را می طلبد.

دولت با تمام افرادی که دارد در حال کار هستند و در این بین هم دیده می شود که بعضی از مدیران ناخلف از آب در می آیند. در این جا با استناد به ضرب المثل قدیمی ایرانی که می گوید:« هر پنج انگشت دست مانند یکدیگر نیستند» باید گفت که همه مدیران دولتی هم فاسد نیستند. بلکه فساد تعداد معدودی زحمات افراد زیادی را در دولت و مجموعه نظام تحت شعاع قرار داده است و همین بزرگنمایی باعث می شود تا دید بدی در بین مردم نسبن به ارکان حاکمیت پیدا شود.

در بحبوحه دورانی که کشور درگیر «جنگ تمام عیار اقتصادی» است طبق آنچه گفته شد برکناری رئیس دولت مانند خودکشی و یا شبیه به خیانت است.در این میان باید همان طور که قبلا به دولت ها برای جبران اشتباهاتشان فرصت داده شده تا کاری برای آن بتوانند انجام دهند در خصوص دولت دوازدهم هم باید همین روند اجرایی شود. زیرا این دولت با رأی مردم تشکیل شده و رأی مردم هم حق الناس است و تعدی از آن نه در قانون و نه در شرع هیچ جایی ندارد.

اگر افرادی به فکر ملت هستند و می خواهند کمکی کنند بهتر است به جای انتقادات تند و تیز آستین های خود را بالا بزنند و وارد عرصه عمل شوند. و گرنه انتقاد کردن را بچه هفت ساله هم بلد است.

خبرنگار: مجید فاضلی

انتهای پیام/

کد خبر: 965338

وب گردی

وب گردی