لزوم اطلاع رسانی رشته های بدون آزمون پیش از کنکور

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: باید رشته های بدون کنکور پیش از کنکور اطلاع رسانی شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از آنا، سیدحمایت میرزاده درباره اقبال کم داوطلبان کنکور سراسری به رشته‌های بدون‌آزمون دانشگاه‌ها گفت: خانواده‌ها و دانش‌آموزان اطلاع دقیقی از رشته‌های بدون آزمون ندارند. ظاهرا اراده جدی و محکمی هم در این زمینه وجود ندارد که این رشته‌ها به داوطلبان کنکور شناسانده شود. باید این موارد پیش از کنکور اطلاع‌رسانی شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی دلیل این امر را منافع اقتصادی عده‌ای دانست و گفت: خیلی از افراد و موسسات می‌دانند که اگر 85 درصد ظرفیت بدون آزمون دانشگاه‌ها معرفی شود، منافعشان به خطر می‌افتد چراکه مراجعان به کلاس‌های کنکور کاهش می‌یابد و اگر دانش‌آموزان بدانند که تعداد زیادی رشته و دانشگاه نیازی به کنکور ندارد و می‌تواند در شهر و روستای خود درس بخواند، درآمد مالی عده‌ای به اندازه قابل توجهی کاهش می‌یابد.

میرزاده ادامه داد: موسسات به دانش‌آموزان می‌گویند که اگر فلان کلاس را نیایید یا فلان کتاب را نخوانید ممکن است در این رشته‌ها هم پذیرفته نشوید. یک راه ساده برای حل این معضل این است که اسامی دانشگاه‌ها و رشته‌های بدون کنکور به اطلاع داوطلبان قبل از کنکور برسد. دوم اینکه اصلا این رشته‌ها در دفترچه انتخاب رشته قید نشوند و سوم اینکه آموزش و پروش به داوطلبان و خانواده‌ها بگوید که اگر می‌خواهید در همین شهر خودتان درس بخوانید این رشته‌ها وجود دارند و دیگر نیازی نیست که برای کنکور آماده شوید یا هزینه کنید.

وی تاکید کرد: در این شرایط حتما ظرفیت 85 درصدی رشته‌های بدون آزمون در کنکور سراسری پر خواهد شد و عده‌ای که علاقه به رقابت دارند می‌توانند در آن 15 درصد باقیمانده با یکدیگر رقابت کنند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: موسسه‌ها با اینکه می‌دانند هر داوطلبی که به آنها مراجعه می‌کند چقدر توان دارد، بازهم او را به تلاش بی‌نتیجه وادار می‌کند که به سود و منفعت خود دست یابد. امیدوارم روزی برسد که سازمان سنجش این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 965434

وب گردی

وب گردی