عبور هواپیما‌های آمریکایی از آسمان ایران ربطی به کنوانسیون شیکاگو ندارد

در حالی سازمان هواپیمایی کشوری عبور هواپیما‌های آمریکایی از آسمان ایران را قانونی و بر اساس کنوانسیون شیکاگو اعلام کرده که معاون اسبق سازمان هواپیمایی، گفت:‌عبور هواپیما‌های امریکایی ربطی به کنوانسیون شیکاگو ندارد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ چهارشنبه گذشته مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری در واکنش به انتشار خبر" عبور هواپیما‌های آمریکایی از آسمان ایران با مجوز سازمان هواپیمایی " اعلام کرد: ایالات متحده آمریکا مانند ایران عضو کنوانسیون شیکاگو (معاهده هوانوردی غیرنظامی بین‌المللی) است و به همین دلیل عبور هواپیما‌های تجاری این کشور از آسمان کشورمان طبق مقررات ممنوع نیست.

این در حالی است که معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشور با تاکید بر این‌که این قضیه به کنوانسیون شیکاگو ارتباطی ندارد به خبرنگار اقتصادی تسنیم، گفت: یک موافقتنامه دو جانبه عبور از فضای کشور‌ها وجود دارد؛ به عبارت دیگر هواپیما به صورت ترانزیت از روی فضای کشور‌ها عبور می‌کند که در سال ۱۹۴۴ امضا شد.

علیرضا منظریبا بیان این‌که فکر می‌کنم حدود سال ۱۹۵۰ این موافقتنامه لازم الاجرا شد، افزود: به استناد این موافقتنامه که کشور‌ها آنرا امضا کرده‌اند این اجازه را داده‌اند هواپیما‌های عبوری از روی فضای کشور‌ها به صورت آزاد عبور کند.

وی بر اساس مقررات داخلی هر کشور هزینه این عبور دریافت می‌شود، تصریح کرد: این هواپیما‌های آمریکایی از این موافقنامه استفاده کرده و از آسمان ایران عبور می‌کنند، اگر ما هم بخواهیم هواپیما‌های ایرانی از روی فضای آمریکا عبور کند منعی برای ما ایجا نمی‌کنند.

وی بیان کرد:، اما اگر بخواهیم به مقصد جایی در آمریکا پرواز کرده و بخواهیم مسافر یا بار جابجا کنیم، در این صورت نیازمند موافقنامه‌های جداگانه است.

کارشناس حمل‌ونقل هوایی با بیان این که در حال حاضر به هواپیما‌های آمریکایی اجازه فرود در فرودگاه‌های کشور نمی‌دهیم، اظهار کرد: موافقتنامه دو جابنه بین ایران و آمریکا قبل از انقلاب برای این کار عملا متوقف شده و دو کشور اجازه فرود هواپیما‌های یکدیگر را نمی‌دهند.

منظری در ادامه داد: از زمانیکه موافقتنامه عبور از فضای کشور‌ها لازم‌الاجرا شد یکبار یک اتفاق افتاد که شوروی سابق برخی از کشور‌ها را برای استفاده از فضای این کشور منع می‌کند. این اقدام منجر به آن شد که شوروی از موافتنامه دو جانبه عبور از فضای کشور‌ها بیرون آمد. الان در واقع روسیه فعلی و برخی کشور‌ها که این موافقتنامه را امضا نکرده‌اند برای استفاده از فضای سایر کشور بایستی موافقتنامه دوجانبه امضا کنند.

وی گفت: اگر بخواهیم از عبور هواپیما‌های آمریکایی از فضای کشور جلوگیری کنیم باید از موافقتنامه ذکر خارج شویم.

وی با بیان این‌که باید هزینه خروج از موافقتنامه را پرداخت کنیم، افزود: یکی از هزینه‌های این اقدام آن است که کل درآمد عبور هواپیما‌های خارجی از آسمان کشور را از دست می‌دهیم. در حال حاضر حدود ۳۰۰ میلیون دلار درآمد از قِبل عبور روزانه ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ هواپیما از فضای کشور کسب می‌کنیم. اگر از این موافقتنامه خارج شویم باید با سایر کشور‌ها موافقتنامه‌های دوجانبه امضا کنیم که کاری زمانبر و سخت است.

معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: اگر بنا باشد چنین اتفاقی بیفتد (جلوگیری از عبور هواپیما‌های آمریکایی از آسمان کشور) باید یک بررسی کارشناسی خیلی دقیق انجام تا مضرات و منافع این اقدام سنجیده شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

400

کد خبر: 965450

وب گردی

وب گردی